23948sdkhjf

Det maritime erhverv har brug for mere hjælp

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

Den maritime branche har brug for flere tiltag til at understøtte det maritime erhvervsliv under og efter krisen, mener brancheorganisationen Danske Maritime

Den maritime branche er hårdt ramt af coronakrisen og har brug for yderligere tiltag for at komme over på den anden side, mener brancheorganisationen Danske Maritime, der repræsenterer danske leverandører af maritimt udstyr og skibe.

- Der er virksomheder, der virkelig bløder lige nu. Man kan frygte, om visse virksomheder kan komme igennem denne krise, siger Jenny N. Braat, som er adm. direktør for Danske Maritime.

Organisationen har nogle bud på tiltag, der skal få medlemsvirksomhederne levende gennem krisen. For regeringens nuværende hjælpepakker er ikke nok, mener Jenny N. Braat.

Brancheorganisationen vil sikre branchens bevægelighed på tværs af landegrænser gennem flere tests, man ønsker også at sikre offentlige ordrer på de skibe, som staten og kommuner råder over, og vil sikre lånevilkår, der matcher udlandets.

- Alle vil gerne holde på de dygtige medarbejdere, men når virksomhedernes omsætning bliver ved med at falde, kommer der en stor udfordring, siger Jenny N. Braat.

Test af medarbejdere
Hun påpeger, at én ting er, hvor lang tid krisen trækker ud for erhverv, der arbejder i Danmark. En anden ting er erhverv, der arbejder for det globale marked, hvor tidshorisonten i forhold til, hvor længe krisen varer, er længere, mener brancheorganisationsdirektøren.

- Det er derfor, man skal lave nogle pakker til eksporttunge erhverv, som vores medlemmer er en del af, siger Jenny N. Braat.

Danske Maritime vil gerne have testet personer, som skal arbejde for danske virksomheder, for COVID-19 ved grænseovergangene, og "når de skal ombord på skibe, så de ikke forhindres i deres arbejde." Derudover bør danske medarbejdere, der skal rejse ud for at arbejde, få en attest, der dokumenterer, hvis de er immune eller raskmeldte, mener organisationen.

- Vi har brug for, at vores medlemmer som minimum har en fleksibilitet i Europa, så de kan lave deres arbejde på skibe for eksempel i Tyskland. De har også brug for at kunne få medarbejdere ind i landet. Det er vores forslag, at der skal laves nogle tests af medarbejderne, siger Jenny N. Braat.

Inden påske lavede Danske Maritime en undersøgelse blandt medlemmerne.

- Undersøgelsen viser med al tydelighed, at 75 pct. af vores virksomheder allerede nu har oplevet, at deres omsætning er faldet, hvilket er bekymrende siger Jenny N. Braat.

Hun tilføjer, at det sker lidt langsommere i det maritime erhverv end i nogle af serviceerhvervene herhjemme.

- Men det er sværere for virksomhederne, som vi repræsenterer, at komme op igen efter krisen, fordi de skal ud og have fat på kunderne og der skal gang i hele markedet først, siger Jenny N. Braat.

Brancheorganisationsdirektøren fortæller, at mange virksomheder har forsøgt at holde fast på deres medarbejdere.

- Men alligevel ser vi, at hver anden virksomhed har måttet afskedige eller hjemsende medarbejdere. Det understreger, hvor svært det er for virksomhederne at holde gang i hjulene, siger Jenny N. Braat.

Hjælpepakker er ikke nok
Regeringens hjælpepakker er ikke nok for de maritime virksomheder, mener brancheorganisationen.

Jenny N. Braat forklarer det med, at medlemsvirksomhedernes ansatte har et relativt højt lønniveau, således at virksomhederne ikke får dækket så stor en andel af lønomkostningerne i de eksisterende pakker.

For at modtage lønkompensation er det et krav, at man hjemsender minimum 30 pct. af de ansatte. Dette bør sænkes til 15 pct, mener Danske Maritime.

- Grænsen skal længere ned, for lige nu tvinges virksomheder i nogle situationer, hvor de måske ikke behøver at hjemsende 30 pct. men måske en lavere andel, til enten at fyre folk eller at have en stor omkostning på nogle medarbejdere, de ikke kan bruge på grund af situationen, siger Jenny N. Braat.

Søværnets skibe kan hjælpe
Hun fortæller, at en del har gjort brug af "force majeur", hvor de har sendt folk hjem med det samme for ikke have omkostninger.

- Men så er de tvunget til hurtigt at tage stilling til, om de har råd til at have medarbejderen, når de ikke ved, hvor lang tid der går, før de kan bruge medarbejderen igen, siger hun.

Et af forslagene fra brancheorganisationen er blandt andet at se på statens skibe.

- Søværnet har mange skibe og der er nogle store arbejder, der kunne laves på dem. De skal også have bygget nogle nye skibe, siger Jenny N. Braat.

Hun understreger, at sådanne arbejder kan skabe aktivitet i hele branchen - ikke kun på værfterne men også hos leverandørerne - og kan måske være med til at bære det maritime erhvervsliv over på "den anden side" af krisen.

- Hvis der ikke bliver sat gang i den slags aktiviteter, er der ingen tvivl om, at næste skridt er, at der ryger endnu flere medarbejdere i virksomhederne. Det vil vi jo være rigtig kede af, siger Jenny N. Braat.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Nyhedsbrev

8.589 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Online Avis Arkiv

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.172