23948sdkhjf

Norden støtter internationalt opråb om besætningsskifte

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Regeringer må gribe ind, lyder det fra redere med 1500 skibe i flåderne, som foreslår nøglehavne til besætningsskifte

Regeringer over hele verden må gribe ind nu, hvis ikke det mentale pres på søfolk, som ikke kan komme hjem på grund af corona-udbruddet, skal ende med at forårsage ulykker. 

Sådan lyder det i et fælles opråb fra en alliance, som det Singapore-baserede management-selskab Synergy Group står bag. Alliancen har tilslutning fra en række rederier og management-selskaber, herblandt danske Norden, og repræsenterer tilsammen mere end 1500 skibe og 70.000 søfolk. Dertil kommer opbakning fra både International Chamber of Shipping (ICS) og International Transport Workers Federation (ITF).

FAKTA – De står bag Synergy Groups alliance

  • D/S Norden
  • Grieg Star
  • Reederei Nord
  • Dynacom
  • V.Group
  • Wilhelmsen Ships Service
  • Pacific Carriers Limited (PCL)
  • Magsaysay
  • Augustea
  • Columbia Ship Management
  • Inchcape Shipping Services
  • Synergy Group

- Vi er med på, at covid-19 er en sort svane, siger Rajesh Unni, CEO og grundlægger af Synergy Group, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Men det har aldrig været meningen, at foranstaltninger til at beskytte samfundet skulle afholde nøglemedarbejdere for at udføre opgaver, der er nødvendige for samfundets velbefindende. Meningen med disse politikker var heller ikke at være til ulempe for nøglemedarbejdere som for eksempel søfarende.

Kan lade sig gøre

Alliancen mener at have udtænkt en måde, hvorpå besætninger på ansvarlig manér kan blive skiftet ud, selvom corona-udbruddet raser. Det skal blandt andet ske ved kun at benytte en række nøglehavne. Her har alliancen blandt andet udpeget Singapore, Houston, Rotterdam, Gibraltar, Jebel Ali, Fujairah, Hongkong og Shanghai.

Læs også: Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Dertil kommer en metode til risikovurdering og handleplaner, som rederier og managementselskaber kan bruge for at mindske risikoen for smitte. Til gengæld er der brug for, at politikere og myndigheder gør det muligt at komme fra havnene til og fra de nærtliggende lufthavne og lader de søfarende krydse landegrænserne. 

- Vi opfordrer havnestaterne og G20-nationerne til at gøre alt for at muliggøre besætningsskifte, lyder det i den fælles udtalelse. 

Mental sundhed i fare

Ifølge alliancen er der i øjeblikket i omegnen af 100.000 søfarende på havene, som er berørte af, at det er så godt som umulig at afslutte sin tørn i øjeblikket. I alliancen er der bekymring om, hvordan omstændighederne påvirker den mentale tilstand for de søfarende, der må leve i uvished om, hvornår de atter kan komme til at opleve fast grund under fødderne og gense deres familier, selvom deres kontrakter er udløbet.

I Reederei Nord B.V. kalder adm. direktør Keith Obeyesekera uvisheden for "forfærdelig".

Læs også: Norden flytter stillinger ud af Danmark

- Besætningens mentale helbred bliver forværret under disse omstændigheder, og det kan føre til fejl, som i ekstreme tilfælde kan føre til tab af menneskeliv samt til skade på miljø og ejendom, siger han i pressemeddelelsen. 

Norden oplyser til Søfart, at man hele tiden vurderer, om der er mulighed for at skifte besætninger ud. Som udgangspunkt har rederiet dog forlænget suspenderingen af besætningsskifte til udgangen af april på grund af de fortsatte logistiske udfordringer. 

Som Søfart tidligere har skrevet, har Danske Rederier indgået en aftale med Metal Maritime og Maskinmestrenes Forening, som blandt andet sikrer økonomisk kompensation i samme øjeblik, som den ekstraorinære mønstringsperiode overskrider 50 pct. af den normale periode. 

Læs mere: Stor aftale om besætningsskift – men danske søfolk har fortsat ingen udsigt til at komme i land

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Online Avis Arkiv

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

40 containere røg overbord fra APL-skib

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Strandede fragtbreve forsinker containere

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Send til en kollega

0.173