23948sdkhjf

Shippingbranche i opråb: Slå ikke verdenshandlen ihjel

Shippingbranchen beder verdens ledere om ikke at gøre verdenshandlen umulig med "benspænd" for søfarende og lasten gennem havene

Lige nu gør rederierne en stor indsats for at holde forsyningslinjerne i gang under coronakrisen. Det er 90 procent af verdenshandelen, der fragtes med skib, og derfor er shippingbranchen afgørende for, at butikkerne har varer under coronakrisen. Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelse.

Eksempelvis den faldende rejseaktivitet er begyndt at udfordre rederierne, hvilket kan påvirke verdenshandlen, hvis der ikke handles nu, mener brancheorganisationen. 

Derfor samles den internationale shippingbranche nu med et fælles opråb til forskellige regeringer i verden: "Tag hensyn til søfolk og adgang til havnene under krisen, ellers kan verdenshandlen gå i stå".

”Det er et meget stærkt signal, at vi nu i samlet flok sender ét fælles budskab. Den internationale handel er en forudsætning for, at samfundene kan fungere, men hvis der er for mange benspænd for rederierne, vil det påvirke verdenshandelen. Lasten skal kunne komme til og fra havnene uden unødvendige hindringer,” siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier i pressemeddelsen.

IMO, der er FNs internationale maritime organisation, har sendt et brev til alle medlemslande på opfordring af flere maritime brancheorganisationer. I brevet kommer erhvervslivet med flere anbefalinger til regeringerne om, hvad de bør være opmærksomme på, fremgår det af pressemeddelelsen.

”Vi har medlemmer herhjemme, som har rejst denne problemstilling i god tid, og vi har fra Danske Rederiers side taget det videre med vores søfartsorganisation. Det er helt nødvendigt, at vi ser politisk handling i tide. Søfolk er nødt til at kunne rejse rundt i verden for at på- og afmønstre, ligesom de skal have adgang til lægehjælp på trods af coronavirussen,” siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.

 Forhandlinger med lokale myndigheder

I pressemeddelelsen fremgår det, at et dansk rederi har oplevet at måtte ligge i forhandlinger med en national myndighed på højt plan i omkring et døgn for at få et besætningsmedlem, som havde en knust finger, tilset af en læge.

I det nævnte eksempel lykkes det til endelig at få lægehjælp, men det viser, at frygten for coronavirus har konsekvenser for driften af rederierne, fremgår det af pressemeddelselsen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11