23948sdkhjf

Kæntret fiskefartøj var tilløbsstykke i Hirtshals

| Af Jakob Gammelgaard - Nordjyske | Tip redaktionen om en historie

Det nybyggede norske fiskerfartøj var kæntret ud for Hanstholm, men blev bragt til kaj i Hirtshals

Et spritnyt norsk fiskefartøj der i slutningen af marts vendte bunden i vejret cirka fem sømil ud for Hanstholm, blev i begyndelsen af april bragt i havn i Hirtshals, hvor et bjærgningsfirma skulle forsøge at få det på ret køl igen.

Fiskefartøjet var på slæb fra Gdansk i Polen til Hvide Sande, hvor det skulle gøres helt færdigt. Selvom vejret var fint kæntrede det og vendte bundet i vejret. Der var ingen ombord og der var kun tale om materiel skade. Det var Svendborg Bugsering - NH Towage A/S - der stod for transporten mod Danmark.

Man forsøgte i første omgang at få skibet på ret køl på stedet, men uden held.

- Skibet blev herefter slæbt til kaj i Hirtshals, hvor der var gode faciliteter til at forsøge at få det vendt rundt, forklarede havnedirektør Jens Jensen.

Fiskefartøjet er et ’råt’ skib uden inventar, fiskegrej og andet udstyr, så det ligger let i vandet og der er derfor formentlig skabt en ubalance, så det er kæntret. Men hvad årsagen præcist er til kæntringen i det ellers flotte vejr, er stadig uvist.

Det var Nordic Marine Consult, der stod for operationen med at få skroget vendt.





Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Online Avis Arkiv

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

Panasonic eneloop pro vinder i test

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Send til en kollega

0.204