23948sdkhjf

Aarhus Havn giver henstand til trængte virksomheder

Virksomheder på Aarhus Havn, der er kommet i økonomiske vanskeligheder på grund af corona-krisen, får nu en håndsrækning af havnen.

Hjælpen består i, at alt det, der faktureres fra nu og indtil 1. juli, tidligst skal betales den 1. juli. Henstanden gælder dog kun de virksomheder, der har søgt ind i nogle af de hjælpepakker, som regeringen har sat i værk. I Aarhus Havn har kundechef Nicolai Krøyer endnu ikke overblik over, hvor mange virksomheder det drejer sig om. 

- Det er jo stadig early days, men siden vi skrev ud til vores kunder i går, er der begyndt at dryppe nogle ind, siger han og fortsætter:

- Og så kan man jo næsten blive helt rørt over, at nogle roser tiltaget, men takker pænt nej med den begrundelse, at de ikke har brug for det. Det er jo også samfundssind, siger han.

Tager gerne snak med areallejere

Han understreger, at kriteriet for at få henstand ikke er, at man rent faktisk bliver tildelt støtte fra en af statens hjælpepakker, men bare, at man ansøger. 

- Vi kan jo ikke vurdere, hvor let det er at få adgang til de der midler. Men hvis man søger, så er det nok også fordi, at man har et behov, siger han.

I sidste uge var Esbjerg Havn den første danske havn til at lancere tiltag, der skal hjælpe havnens kunder med at komme igennem krisen. Her var der tale om en større pakke, der blandt andet indeholder 120 dages kredit, midlertidigt sænkede takster for anløb samt muligheden for at opsige areallejemål uden varsel. 

Lignende tiltag har dog ikke været på tale i Aarhus Havn.

- Vi har valgt at sige, at det er på likviditeten, vi gerne vil hjælpe. Men vi vil selvfølgelig altid tage en snak med vores kunder, hvis der er et behov, siger Nicolai Krøyer. 

Fastholder anlægsarbejder

I Aarhus har havnen også gået sine anlægsprojekter igennem med henblik på den nye situation. Resultatet er, at samtlige projekter bliver gennemført som oprindeligt planlagt. Projekterne har en samlet investeringssum på to mia. kroner.

Endelig kommer havnen med en opfordring til staten og Aarhus Kommune om at tage fat på opførelsen af en tunnel under Marselis Boulevard, hvor trafikken til og fra Molslinjens nye færgeleje senere i år vil øge trafiktallet med 1,3 mio. køretøjer om året. 

- Der er mange arbejdspladser i en Marselistunnel. Og dels er tunnelen samtidig et bidrag til at sikre en grøn omstilling på den anden side af coronakrisen. Søtransport er mere bæredygtigt end landtransport, men mere søtransport kræver altså også flere lastbiler, der skal kunne komme til og fra havnen, siger Nicolai Krøyer.

Eksport er stærk

Ellers melder havnechefen om en situation, hvor al operation er opretholdt, men hvor særligt passagertrafikken er hårdt ramt. Det gælder dels Molslinjens 12 daglige anløb, der er reduceret til fire, og krydstogtsæson, der står hen i det uvisse. Flere anløb er aflyst, og det første i kalenderen er nu sat til den 30. april. 

- Men det tror vi ikke så meget på, siger han og henviser til, at nogle krydstogtrederier har indstillet driften ind i maj. 

På godsmængderne er det stadig for tidligt at sige noget konkret om, hvordan aktiviteten bliver påvirket af corona-krisen. I øjeblikket melder Nicolai Krøyer om, at der er rigtig godt gang i eksporten af særligt fødevarer, imens der er indikationer om, at importen kommer til at falde. 

Læs også: Esbjerg Havn bruger 120 mio. kroner på corona-støtte

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125