23948sdkhjf

Maersk Product Tankers slipper fra 2019 med 631 millioner i lommen

Gode markedsforhold og optimeret drift bidrager til trecifret millionoverskud

Højere rater, udsalg af skibe og lavere omkostninger til den daglige drift af flåden. 

Sådan lyder opskriften på, hvordan Maersk Product Tankers har formået at lande et overskud på 92,4 mio. dollar, svarende til 631 mio. kroner – en klar fremgang fra underskuddet på 33,1 mio. dollar i 2018, fremgår det af den dugfriske årsrapport

Imens omsætningen steg med fem pct., godt hjulpet på vej af et stærkt fjerde kvartal, faldt de gennemsnitlige driftomkostninger pr. skibsdag til 5.696 dollar i 2019 fra 6.055 dollar i 2018.

FAKTA - Maersk Product Tankers

  • Er et datterselskab til Maersk Tankers.

  • Varetager alle aktiviter i Maersk Tankers, der er relateret til ejerskab af skibe.

  • Har 84 ejede skibe i flåden.

  • Nybygningsprogrammet består af ti LR2'ere til levering i 2020-2022

  • Det tekniske og kommercielle management af skibene i Maersk Product Tankers' flåde blive varetaget af Maersk Tankers.

  • Maersk Tankers blev udskildt fra A.P. Møller-Maersk i oktober 2017.

  • Maersk Product Tankers er ejet af A.P. Møller Holding og Mitsui & Co.

Baggrunden for de reducerede omkostninger skyldes blandt andet, at Maersk Tankers i løbet af 2019 tog nye digitale midler i brug for at optimere driften, fremgår det. Det gælder blandt andet det egenudviklede Simbunker, der bruger informationer om markedsforhold, vejr, hastighed og bunkerpriser til at reducere bunkeromkostninger. 

På tonnagesiden er det strategien at købe billigt og sælge dyrt. Strategien blev forfulgt i form af, at Maersk Product Tankers i løbet af 2019 købte otte brugte skibe og solgte 12 – en betragtelig forøgelse af aktiviteten sammenlignet med 2018, hvor rederiet solgte tre skibe.

Ifølge rederiets dugfriske årsrapport er det lykkedes at slå spotmarkedet, og Maersk Tankers går ind i 2020 med en tydelig tro på, at der venter et godt år for produkttank. Det bliver understreget af, at blot fem pct. af de resterende skibsdage i året på nuværende tidspunkt er afdækket på kontrakter. 

Selvom både IMO's 2020-regler og den nyligt udbrudte oliepriskrig peger i den rigtige retning for raterne i produkttank, gør coronakrisen det også svært for Maersk Tankers at spå om fremtiden. Eftersom virusudbruddet har forsinket opførelsen af nybygninger på asiatiske værfter, kommer tilstrømningen af nye skibe til den globale produkttankflåde til at ske i et langsommere tempo end forventet, hvilket alt andet lige vil trække raterne op. 

På den anden side bliver påvirkningen af verdensøkonomien stadigt mere synlig, noterer rederiet sig. 

- For fragtmarkederne ser vi hovedsageligt risici, der vil trække godsmarkederne i nedadgående retning i sidste del af året, skriver Maersk Product Tankers årsrapporten.

Læs også: Jacob Meldgaard om 2020-udsigterne: "Det er fantastisk"

Maersk Product Tankers A/S
mio. dollar 2019 2018
Nettoomsætning 727,7 647,0
Resultat af primær drift (ebitda) 202,9 109,6
Resultat før skat 91,4 -35,0
Årets resultat 92,4 -33,1
Egenkapital 543,1 465,8
Egenkapital
Antal ansatte
Regnskabsåret blev afsluttet dd. mmmm åååå.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113