23948sdkhjf

Bred opbakning gør søfarten stærk

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

INTERVIEW: Den tætte forståelse mellem rederier, fagforeninger, myndigheder, ministerier og politikere er afgørende for dansk søfart i en svær krise for rederierne, lyder det fra branchedirektør Anne H. Steffensen

Danske Rederier blev tidligt ramt af Corona-krisen, da flere medarbejdere blev smittet med virussen.

Siden da har brancheforeningens lokaler i Amaliegade været stort set mennesketomme. Arbejde har der dog været nok af for de hjemmearbejdende medarbejdere al den stund, at situationen omkring Covid-19 også er rykket meget tættere på rederierne. Ikke mindst herhjemme, hvor rejseforbuddet har gjort et voldsomt indhug i færgerederiernes forretningsgrundlag.

Adm. direktør Anne H. Steffensen understreger dog, at der heldigvis også er en del positive ting at bide mærke i: Den oceangående del af handelsflåden formår at holde skibene i planmæssig drift over alt på kloden. De maritime forsyningskæder fungerer, verdenshandelen er ikke blevet afbrudt som følge af Corona-pandemien. Kina er på vej tilbage mod normaltilstande igen, hvilket selvsagt er af enorm betydning for er erhverv, der har store dele af sin forretning bundet op på transport af containere og andet gods til og fra Kina.

Besætninger på plads
Tidligere på måneden tydede meget ellers på, at nedlukningen af grænserne og den gradvise nedlukning af flyforbindelserne ville gøre det svært at få friske besætningsmedlemmer frem til skibene og at dette kunne blive den oceangående del af handelsflådens akilleshæl.
Men kort tid efter forlød det, at verdens største containerrederi, Maersk, besvarede udfordringen ved at aflyse alle besætningsskift i foreløbig en måned frem fra daværende tidspunkt.

Det betyder, at de nuværende besætninger bliver på skibene og bliver dermed ikke udsat for smittefare. Og nye besætninger bliver slet ikke sendt afsted og kan forblive i ro derhjemme. De største rederier har fulgt efter, hvilket betyder, at den danske handelsflåde sejler videre med de nuværende besætninger. Med andre ord: Besætningerne er isoleret på skibene og bliver derfor ikke eksponeret for den helt store smitterisiko.

Hårdt slag
Hvem i branchen har taget de hårdeste slag indtil videre?
– Det er klart, at passagerfærgerne til og fra Danmark er ekstremt hårdt ramt i øjeblikket. Men der er også grund til at være stolt over, at alle færgerederierne formår at holde de vigtigste færgeruter åbne – dog med nedsat frekvens. Privatpassagererne er stort set forsvundet, så situationen er alvorlig. Vi kan dog se, at antallet af lastbiler på færgerne ligger på næsten normalt niveau. Så færgerne spiller altså fortsat en vigtig rolle i at holde Danmark i gang i en krisesituation, hvilket vi skal være stolte af.

Vigtig kompensation
Bliver der gjort nok for at hjælpe færgerederierne?
– Når man fra statens side vælger at lukke de blå grænser, er det klart, at det har nogle alvorlige negative konsekvenser for rederierne. Men den seneste uges aftale om lønkompensation er ekstremt vigtig. Det betyder, at rederierne kan sætte frekvensen ned, sende et antal medarbejdere hjem, men ikke behøver at afskedige. Det er en stor hjælp, som vi er taknemmelige for. Hvorvidt der skal mere til for at sikre færgerederierne er for tidligt at sige på nuværende tidspunkt. Det afhænger jo af, hvordan krisen udvikler sig.

Godt samarbejde
Hvordan har samarbejdet mellem branchens aktører fungeret?
– Jeg synes, at alle parter har arbejdet forbilledligt sammen. Vi har haft en tæt dialog med fagforeningerne, som har haft en konstruktiv tilgang og udvist en flot vilje til at få virksomheder og medarbejdere gennem denne krise så skånsomt som muligt. Vi har også set, hvordan de maritime myndigheder og de relevante ministerier har udvist en enorm fleksibilitet i forhold til at få lå alle de praktiske problemer på den mest fornuftige måde. Alle har været meget pragmatiske. Det fantastiske ved rederibranchen er, at alle aktører er vant til at håndtere en til tider voldsom volatilitet og arbejde globalt og omstille sig hurtigt til en skiftende virkelighed. Det gør vi også nu, og det gør mig stolt. I øjeblikket trækker alle branchens aktører på samme hammel.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Påskemyldretiden er aflyst - danske færger har god plads på vogndækkene

Påsken bliver ikke den normale påskehøjtid for færgerederierne. Scandlines og Molslinjen har samlet sendt ca. 500 medarbejdere hjem

Plus

Havneflytning møder politisk modstand

Elfærgen Ellen når vigtigt mål

M/S Museet for Søfart har brug for maritime fondes støtte til fremtidige udstillinger

M/S Museet for Søfart i Helsingør er også påvirket af coronakrisen. Mens museet er lukket, bruger Ulla Tofte tiden på at planlægge nye udstillinger og arrangementer, som hun håber kan begynde i efteråret. Men det kræver, at støtten fra de maritime fonde fortsætter

Plus

Stor aftale om besætningsskift - men danske søfolk har fortsat ingen udsigt til at komme i land

Arbejdsgiverne hos Danske Rederier og de vigtigste fagforeninger - Metal Maritime og Maskinemestrenes Forening - har netop offentliggjort en stor aftale om vilkår for besætningsskift og mønstringsperioder midt i coronakrisen

Nyhedsbrev

8.577 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

ME Production havde travlt 2019 – men coronaen lurer i horisonten

2019 blev et af de travleste år nogensinde for ME, der er kendt for sine scrubbere til skibsfarten

Online Avis Arkiv
Plus 3

3F efter weekendens krydstogtanløb: Groft uforsvarligt at lade skibene komme til Danmark

Hvide Sande Havn vil gøre sig attraktiv for offshore-industrien med netværk

Hvide Sande Havn arbejder for at blive en servicehavn for havvindmølleparker

Karantæne på havet: Fiskefartøj sendt til havs igen for at undgå corona

Mandskab tog en ekstralang tørn for at undgå smitte ombord

Coronavirus bremser bølgeenergi-samarbejde med Siemens Gamesa

De tre skadede søfarende fra 'Torm Maren' er hjemme i Danmark igen

De tre søfarende, som kom til skade ved en øvelse med redningsbåd på LR2-produkttankeren 'Torm Maren', er hjemme i Danmark igen

1

Kæntret fiskefartøj var tilløbsstykke i Hirtshals

Det nybyggede norske fiskerfartøj var kæntret ud for Hanstholm, men blev bragt til kaj i Hirtshals

Desmi-regnskab viser voldsom vækst: 2020 bliver stabiliseringsår

Kerneforretningen voksede markant for pumpeproducenten

Danske Maritime: Utilfredsstillende svar fra miljøministeren om Sif og Frigg-sag

Brancheorganisationen Danske Maritime er utilfreds med nye svar fra miljøministeren og Miljøstyrelsen om sagen med miljøskibene Sif og Frigg. Men det sidste ord er ikke sagt i sagen, mener brancheorganisationens direktør

Verdens største værfter tester LNG-pumper i Nordjylland

Skagen Havn og Fredericia Havn tager imod to passagerløse krydstogtskibe

Krydstogtskibet 'Aidamar' ligger til kaj i Fredericia Havn og et yderligere Aida-krydstogtskib kom til oplægning på Skagen Havn søndag. Besætningsmedlemmerne på de to krydstogtskibe bliver på skibene

Wallem Group-topchef: Det er afgørende, at skibe får lov til at skifte besætning

Stena Line vil sende 600 ansatte hjem og afskedige 150 i Storbritannien og Irland

2

"Hvad hjælper en kampagne, der benytter et glansbillede, som er milevidt fra virkeligheden"

DEBAT: Rederierne må gøre meget mere, hvis de skal få held til at rekruttere flere kvinder til søfarten. Hvorfor ikke udpege et antal skibe, hvor en større del af besætningen udgøres af søfarende fra vores egen kulturkreds?

Bådmand Peter Bastholm Knudsen fejrer 25 års jubilæum

Den livsfarlige snusfornuft

2

Bådmand fra Danpilot skal kæmpe for coronapatienters liv som intensivsygeplejerske på Rigshospitalet

Sally Lykkegren fra DanPilot skal de næste tre måneder tilbage til jobbet som intensivsygeplejerske

Regeringen genåbner Danmark gradvist efter påske

Shippingbranche i opråb: Slå ikke verdenshandlen ihjel

Shippingbranchen beder verdens ledere om ikke at gøre verdenshandlen umulig med "benspænd" for søfarende og lasten gennem havene

40 år i front for Marstal Søfartsmuseum

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Niels Smedegaard til DSV

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S 24-7-365

Kender du vores One Stop Rigging koncept?

Søger du et fagligt netværk om energiledelse?

Siemens Simogear – et driftssikkert valg

Olet Industrigummi A/S er klar til nye projekter efter påske

Ny ergonomisk arbejdspladsmåtte til en skarp pris

Ugens tilbud på brugt traverskran fra Stålspecialisten

Danløft ønsker glædelig påske!

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Få glæde af vores Lifting KnowHow

Kvalitet og kundetilfredshed går hånd i hånd

Kom med på besøg hos Vognmand Bent Mortensen A/S

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Sådan skal du som selvstændig forholde dig til coronavirus

Spidex kobling

Træt af horisontale brandsikre skabe?

Ny forsendelse af iPad Pro - Den perfekte arbejdstablet

Fra idé til færdigt produkt hos Gravlund Industrigummi

"Business as usual” hos NOS A/S

Håndbyggede slanger fra WILLBRANDT Gummiteknik

Summit Electronics tilbyder Trykkalibratorer

Allweiler slangepumper finder du hos Copenhagen Pump

Pssst…

Inventor 2020 Grundlæggende

Vakuumdestillation fremmer kvalitet af olier og essenser

Send til en kollega

0.159