23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation












Refusion bortfalder

























Danske værfter diskrimineres

















EU-påbudte lempelser









En lovændring viser sig nu at få negative konsekvenser for et meget specifikt segment i dansk søfart. Den aktuelle lovændring er mest kendt for udvidelsen af DIS-ordningen til operatørselskaber i Nordsøen, men to ord slår som en brådsø mod det største danske sandsugerselskab, Rohde Nielsen A/S: "Begrænset fart". Det betyder arbejde tæt på kysten, hvilket er typisk sandindvinding/sandsugning/opmudring/stenfiskeri. DIS-ordningens refusion bortfalder, når fartøjet sejler på indre vandveje og fjorde. - Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, siger adm. dir. Jenny N. Braat, Danske Maritime. Hun forsøger at overbevise skatteordførere og skatteminister Moren Bødskov (S) om, at særreglen om begrænset fart skal fjernes. Den har to konsekvenser alt efter Skatteministeriets tolkning af den geografiske udbredelse. For det første presses danske søfolk ud til fordel for kolleger fra andre lande, når Rohde Nielsen A/S indvinder sand i hjemlige farvande f.eks. Limfjorden til cementfabrikken i Ålborg, havneudvidelser eller kyssikring. For det andet er det helt slut med danske søfolk, hvis reglen gælder alle EU-farvande. Rohde Nielsen A/S, som selv har et værft i Grenå, og Danske Maritime ønsker også en tilsvarende begrænsning fjernet for skibsbygning, reparation og vedligeholdelse, for ellers tvinges fartøjerne til værfter uden for EU, hvor DIS-ordningen gælder for danske søfolk. - En dansk lovgivning skal da ikke lave regler, der stiller et rederi ringere ved at bruge et dansk værft end et værft uden for EU, siger Jenny B. Braat. Storbritannien er i denne sammenhæng tredjeland i forhold DIS, selv om landet følger EU-regler, påpeger Danske Maritime. Endelig beregnes lønsummen og refusionen på en måde, der giver lavere refusion end Holland, hvor lønsummen beregnes med tillæg. Holland har tilpasset sit skattesystem hertil i modsætning til Danmark. Med andre ord er det mindre attraktivt for et sandsugerrederi at anvende danske søfolk under dansk flag. Disse regler, som Danske Maritime betegner som diskriminerende over for danske søfolk, blev indføjer i DIS-loven som lempelser for at opnå EU-kommissionens godkendelse af det lovforslag, som blev vedtaget lige før jul. Her afviste Morten Bødskov at ophæve "begrænset fart", da det dækker over flere forskellige aktiviteter, der ikke kan anses for at være støtteberettiget søtransport. Han lovede, at Skatteministeriet vil sætte sig grundigere ind i den hollandske og andre EU-landes ordning for sandsugere.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125