Danske Maritime: "Vi frygter selvfølgelig, at der kommer til at ske fyringer”
Søfartsindustrien er generelt hårdt ramt af coronavirusudbruddet, og branchen for skibsværfter og udstyrsproducenter er ingen undtagelse.
Her fortæller Jenny N. Braat, der er adm. direktør i brancheorganisationen Danske Maritime, der repræsenterer netop skibsværfter og udstyrsproducenter, at der ”formentlig” også vil komme fyringer.
Det på trods af, at regeringen og arbejdsmarkedets parter søndag indgik en trepartsaftale om hjælp til nødstedte virksomheder, der skulle forhindre netop fyringer.
"I og med vi har et meget stort samarbejde med udlandet, har udviklingen med COVID-19 jo selvfølgelig ret store konsekvenser, og derfor har vi en meget tæt dialog med vores medlemmer,” siger Jenny N. Braat.
"Vi frygter selvfølgelig, at der kommer til at ske fyringer, og derfor er vi rigtig positive over for den måde, regeringen og arbejdsmarkedets parter har lavet trepartsaftalen. De har været meget effektive. Vi håber selvfølgelig, at det kan være med til at dæmme op for nogle af de fyringer, der formentlig nok vil ske. Det vigtige er, at virksomhederne arbejder videre som de plejer.”
Flere konsekvenser
Brancheorganisations medlemmer oplever flere konsekvenser af COVID-19, fortæller Jenny N. Braat.
"Vores medlemmer oplever, at dokninger bliver udskudt. Det andet er, at mange af de lande, der er berørt ude i verden, er lande, som vi arbejder i. Virksomhederne ved ikke, om de kan få deres medarbejdere hjem igen, hvis de sender dem ud, og hvordan de skal forholde sig,” siger Jenny N. Braat.
Det er ikke kun virksomhedsledere, der er nervøse, fortæller hun.
”Vi oplever desværre også, at medarbejdere i virksomhederne bliver nervøse i en situation, hvor alle andre sidder og arbejder hjemmefra. Der er det vigtigt, at man som medarbejder i vores branche forstår, at årsagen til, at rigtig mange sidder hjemme og arbejder, er, at der bliver mere rum til dem, som er nødt til at tage ud for at arbejde,” siger Jenny N. Braat og tilføjer:
"At arbejde med skibe og sikring af, at skibe kan sejle og bliver vedligeholdt, er anerkendelsesværdigt og vigtigt arbejde for at sikre, at vi har en infrastruktur globalt."
Danske Maritime er i løbende dialog med medlemmerne, og der er ifølge brancheorganisationsdirektøren tale om en individuel diskussion med hver enkel virksomhed.
"Vi sørger for at informere medlemmerne, så de både har mulighed for at informere deres medarbejdere og ved, hvilke regler, der gælder. Det kan f.eks. være, hvordan man samarbejder med Søfartsstyrelsen i forbindelse med syn af skibe,” siger Jenny N. Braat.
Generelt er Jenny N. Braat positiv over for regeringens tiltag og den trepartsaftale, der blev indgået søndag. Men:
"Jeg tror ikke, at det bliver nok,” siger hun.
”Jeg tror, at de tre måneder, der nu er vedtaget mellem parterne, ikke vil være tilstrækkelige. Vores forventning er i hvert fald, at det er en krise, der desværre kan tage tid, og at vi når hen over sommeren, før vi får mere normaliserede tilstande,” siger hun videre.
"Men man kan sige, at der er taget nogle store og meget effektive skridt, og vi har været glade for at se erhvervsliv og hele Folketinget stå sammen og sikre, at vi forhåbentligt alle sammen kan komme ud på den anden side på en god måde. Det synes jeg, man skal give ros for,” tilføjer hun.
Hos Danske Maritime selv er der også indført tiltag som følge af COVID-19-situationen. I brancheorganisationen arbejder de som udgangspunkt hjemmefra.
”Derfra har vi en virtuel dialog. Der er også mulighed for at møde ind på kontoret, hvis der er behov for det, fordi der er blevet skabt rum, når de fleste arbejder hjemmefra. Og så må vi jo erkende, at der er rigtig mange møder, der bliver udskudt eller lavet virtuelt i stedet for. På den måde har vi også fået en anden arbejdsdag i foreningen,” siger Jenny N. Braat.