23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Minister forudser gelinde justering af havnelov

Transportminister Benny Engelbrecht går efter bred opbakning i både folketing og sektoren for ændringer, der bliver mindre vidtgående end forgængerens ekspertoplæg. Forgængeren kredser om brud på EU’s statsstøtteregler
















Drøftelser









Kommunal involvering





























For tæt på valg

































S beskytter de mindre









Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil foreslå ændringer i havneloven, men det bliver tidligst til efteråret, og det bliver ingen revolution. Svaret var et utvetydigt ja, da forgængeren, Ole Birk Olesen (LA) benyttede Folketingets spørgetid til at spørge, om den nuværende transportminister vil tage initiativ til at ændre havneloven. - Ja, det agter jeg at gøre, men ikke i denne folketingssamling, lød svaret. Til forhistorien hører, at Ole Birk Olesen stred for en havneliberalisering i VLAK-regeringen, hvor borgmesterpartiet Venstre var en modspiller, da han forsøgte at foreslå en opdeling af kommunernes ejede infrastruktur og kommercielle tjenester. Nu har et andet borgmesterparti sat sig på havneministerskabet. Benny Engelbrecht siger udtrykkeligt, at man ikke skal forvente, at hans drøftelser med interessenterne fører til en revolution. Der kommer ikke en lovrevision, der er lige så vidtgående som forgængerens oplæg. - Jeg gerne vil arbejde for at opnå en bred opbakning til en revision af havneloven. Derfor er vi også i gang med at drøfte en havnelovsrevision med de relevante parter. Vi må tilrettelægge en proces for revision af havneloven, når vi har haft drøftelserne med de relevante parter og er kommet nærmere, hvad en revision af loven skal indeholde, erklærer Benny Engelbrecht. Ole Birk Olesen "hælder til", at den nuværende havnelov med kommunal involvering i havnene er i strid med EU’s regler for statsstøtte. Mener du, at der pågår ulovligheder? - Det er jo en juridisk vurdering, som jeg ikke er i stand til at give, for jeg er ikke jurist, siger Ole Birk Olesen. Du har vel som minister selvfølgelig bedt om en sådan juridisk vurdering? - Da jeg var minister, var min opfattelse, at havneloven skulle laves om for at komme i overensstemmelse med EU’s regler på området. Du havde vel som minister sørget for et hurtigere indgreb, hvis du mente, at der var tale om deciderede ulovligheder? - Jeg arbejdede så hurtigt som jeg kunne. Jeg nedsatte ekspertudvalget og annullerede det tidligere nedsatte havneudvalg, som bestod af især interessenter. - Da ekspertudvalget barslede, satte jeg et arbejde i gang internt i regeringen med at få en fælles holdning til havneloven. Det tog længere tid end hvis det alene var mig, der bestemte. Det var en vanskelig opgave med en regering, som også bestod af Venstre. Til sidst kom vi så tæt på folketingsvalget, at argumentationen lød, at nu var det umuligt at revidere havneloven. - Nu er folketingsvalget overstået, og så vil jeg blot høre, hvordan det står til. Den ny transportminister har haft et halvt år som minister til at komme i gang med at ændre havneloven. Konkluderede ekspertudvalget, at der er tale om deciderede ulovligheder? - Ekspertudvalget anbefaler meget at lave havneloven om, men forholder sig ikke til, hvorvidt den danske havnelov overholder EU-reglerne eller ej. Ole Birk Olesen antyder, at embedsværkets juridiske fortolkning kan være ændret i det splitsekund, hvor ministerskiftet skete. - Jeg forsøgte at bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med EU’s, men det var svært i en regering, som også havde Venstre med. Det ser også ud til at være svært i en socialdemokratisk regering. Ole Birk Olesen sondrer mellem infrastruktur og tjenester. Kommunerne må gerne anlægge kajanlæg og rense sejlrender, mens EU’s statsstøtteregler gælder aktiviteter på havnen. - I de fleste kommunale havne er det blandet sammen, når ét selskab står for aktiviteter både vedrørende infrastruktur og havnens suprastruktur (f.eks. kraner og terminaler, red.). Min vurdering som minister var, kommunerne ikke måtte yde støtte til suprastruktur - heller ikke billige kommunale lån, slutter Ole Birk Olesen. Ekspertudvalgets anbefalede bl.a. øget konkurrenceudsættelse og en ejermæssig opdeling i to aktieselskaber - infrastruktur og suprastruktur - af kommunalt ejede havne med en omsætning over 10 millioner kroner, mens de små havne slap. Udspillet var lige lovlig krasbørstigt og orienteret mod de største havne, udtalte daværende trafikordfører Rasmus Prehn (S) til Søfart i januar 2019. - Vi arbejder med en skitse til en ’light’ udgave af havneloven, så vi lige præcis kommer på den rigtige side af EU-problematikken uden at genere de små og mellemstore havne, erklærede den socialdemokratiske ordfører.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141