DFDS: Nu kommer der overkapacitet på ro/ro-markedet
DFDS-direktør Peder Gellert ser begyndende overkapacitet på ro/ro-markedet. Og efter et hæsblæsende DFDS- nybygningsprogram vil der også komme en periode, hvor DFDS ikke vil udnytte sin kapacitet
Hvordan ser du DFDS’ kapacitet for de næste år?
Mulige boat-charters
Er DFDS i virkeligheden i en situation, hvor man har for meget kapacitet?
Engang var ro/ro-markedet præget af mangel på tonnage og skyhøje priser. Det er dog i fuld gang med at forandre sig, erkender DFDS-direktør Peder Gellert. En kombination af hæsblæsende nybygningsprogrammer hos ro/ro-rederierne og usikkerhed og tilbagegang på en række nøglemarkeder - som f.eks. det engelske - betyder, at ro/ro-segmentet ikke længere er helt så lukrativt som tidligere. - Hvis vi nøjes med at kigge ind i 2020 og 2021, så må vi sige, at vi har rigelig kapacitet til at dække behovet. Hele ro/ro-markedet er præget af en begyndende overkapacitet på grund af mange kontraheringer og en vis stagnation på mange markeder, siger Peder Gellert og fortsætter: - Der, hvor det bliver relevant for os at kigge på vores tonnage i forhold til dette aspekt, er, at visse er vores ældste skibe størrelsesmæssigt, begynder at være lidt vel små til behovet. Og det er da muligt, at vi vil benytte os af relativt stabile priser indenfor segmentet af second hand tonnage til at lave enkelte udskiftninger i flåden i 2020. Men vi har ikke nogen konkrete planer. Vi ser lidt lavere vækst på visse af vores markeder, f.eks. Tyrkiet og Storbritannien. - Vi kommer nok til at opleve en periode, hvor vi ikke kommer til at udnytte vores kapacitet fuldt ud. Sådan er markedet lige nu. Noget af det, som man kan gøre, er, at man kan reducere antallet af rundture på visse ruter. Men dette er jo en mulighed, som vi helst ikke vil udnytte. Vi har visse skibe på en længerevarende bare boat-charter, og det er da muligt, at vi kommer til at levere nogle af disse skibe tilbage. Vi kommer da til at kigge på at skille os af med de ældste og mindste skibe i flåden. ’Ark Futura’ er fra 1996 og det eneste skib, der ikke tilhører en decideret serie.