Brancheforening om miljøskibe: "Det er Ikke rimeligt"
Danske Martime gør spørgsmålet om erstatning til værftsbydere til en politisk sag. Baggrunden er sagen om ombygningen af miljøskibene 'Sif' og 'Frigg', der skal i nyt EU-udbud i begyndelsen af marts, hvilket betyder et halvt års forsinkelse af ombygningen. JOBI Værft i Strandby, som vandt udbuddet som eneste byder, turde ikke underskrive kontrakten, fordi værftet efter aflevering af de ombyggede skibe blev forsøgt tvunget til at stille med en bankgaranti i hele garantiperioden på den samlede anslåede byggesum på 24 mio. kr. Normalt er kravet 5-10 pct. af byggesummen, og det bliver det også i genudbuddet. - Det er ikke rimeligt, at staten kan tillade sig at være med til at pålægge nogle virksomheder omkostninger og de så ikke kan søge erstatning, når advokatfirmaet laver en fejl, siger adm. dir. Jenny N. Braat, Danske Maritime. Brancheorganisationens juridiske ekspert, underdir. Michael Prehn, henviser til dansk rets almindelige erstatningsansvar. - Miljøstyrelsen og kammeradvokaten kører på, at der ikke er et udbudsretligt grundlag for at betale erstatning men der er andre erstatningsregler end de udbudsretlige. At udbuddet går om betyder ikke, at man ikke er ansvarlig for sine handlinger. Hvis man foretager en skadegørende handling, er man ansvarlig for den påførte skade. Derfor mener vi, at der kan placeres et ansvar, konkluderer Michael Prehn. Kammeradvokaten - dvs. advokatfirma Poul Schmith - har ingen yderligere kommentarer ud over udtalelserne til Søfart for to uger siden.