23948sdkhjf

Bimco: 2020 bliver et svært år for tørlast

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Flåden kommer til at vokse, og corona-udbrud kommer til at koste. Sådan lyder Bimcos forudsigelse for tørlast i 2020

Hvis en ny analyse fra Bimco skal koges ned til én sætning, kan den lyde sådan her:

Tørlastrederierne går et svært år imøde. 

Som altid i shipping er der mange faktorer, der spiller ind, men når det kommer til tørlast, er der langt imellem lyspunkterne – særligt for de skibe, der ikke har en scrubber i forlængelse af maskineriet, og som derfor må betale mere for bunker end skibe med scrubber. 

Siden december har spotraterne for særligt de store capesize-skibe, men også de mindre tørlastskibe, været udsat for store fald. I øjeblikket er det kun i supramax, det lader sig gøre at hive mere end 5000 dollar hjem om dagen, og de lave rater understreger ifølge Bimco en vigtig ting, når det gælder valget mellem scrubber eller lavsvovlsholdigt bunker.

- Det er næsten umuligt at sende den ekstra brændstofregning videre ved at implementere den i raterne, skriver Bimco.

Læs også: Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked

Mange nye skibe

En afgørende faktor for udviklingen i ethvert shippingsegment er forholdet mellem den udbudte tonnage og efterspørgslen efter skibene. I forhold til det første ser det dystert ud for tørlastrederier, der i forvejen måtte se den globale tonnage vokse med 3,9 pct. i 2019. 

I år er forventningen, at der vil blive ophugget tonnage svarende til 12 mio. t.dv. Til gengæld er ordrebøgerne så store, at der vil komme 39,3 mio. t.dv. ny kapacitet på markedet. Det betyder, at tørlastflåden efter alt at dømme kommer til at vokse med 3,1 pct. i år. 

- Eftersom denne vækstrate overstiger væksten i efterspørgsel, vil markedet også blive forringet i 2020, skriver Bimco.

Større import i Kina

På listen over lyspunkter tæller, at Kina forøgede sin import af de vigtigste tørlastprodukter sidste år. Selvom Vales udfordringer med den bristede Brumadinho-dæmning var med til at sænke produktionen af malm i 2019, importerede Kina i december så meget malm, at der alligevel blev tale om en vækst set over hele året.

Læs også: Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Pludselig blev der mulighed for spotlaster ud af Brasilien, hvilket vil være et kærkomment boost til tørlastrederierne. Store mængder nedbør har dog lagt en dæmper på den brasilianske produktion i starten af i år. 

I forhold til soya tæller det på positivlisten, at afgrøden er omfattet af første fase af den nye handelsaftale mellem Kina og USA. Den kinesiske soyaimport er da også steget siden september, men til gengæld betyder Kinas besværligheder med svinepest, der har ført til aflivning af mange dyr, at efterspørgslen efter soya næppe kommer op på det niveau for import, som handelsaftalen mellem USA og Kina ellers lægger op til. 

Endelig er der den kinesiske import af kul, som godt nok bliver transporteret over kortere afstande end soya og malm, men som alligevel udgør en stor del af tørlastshippings forretning. Selvom den kinesiske regering har erklæret, at man vil nedbringe importen af kul, steg den alligevel med 6,3 pct. sidste år i forhold til 2018.

Hvordan den kinesiske kulimport kommer til at udvikle sig i år, afhænger af regeringens vilje til at efterleve sit løfte om at reducere landets CO2-udledning hurtigst muligt. En vilje, der kan drages tvivl om, eftersom den kinesiske regering har godkendt opførelsen af flere nye kulkraftværker. 

Læs også: Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Corona hæmmer

Havde det ikke været for udbruddet af corona-virus i Kina, ville forventningerne til væksten i efterspørgslen efter tørlasttonnage ifølge Bimco ligge i spændet mellem 1,5 pct. og 2,5 pct. for 2020. Til sammenligning var væksten i efterspørgslen på 1,1 pct. i 2019, hvilket også var langt under væksten i den globale tørlastflåde.

Selvom tørlast ikke blev ramt lige så hårdt og kontant af effekterne fra corona-udbruddet som containershipping, betegner Bimco effekterne for tørlast som "alvorlige".

Operationen har været forstyrret af forsinkelser i havne, og den lange forlængelse af ferien efter det kinesiske nytår i januar, som for mange kineseres vedkommende stadig er aktuel, fører uafværgeligt til en reduktion i efterspørgslen. Både efter kul til produktion af energi, og efter malm til brug i byggesektoren. 

Derfor forventer Bimco nu, at væksten i efterspørgslen efter tørlast vil ligge i den lave ende af spændet, hvilket vil sige i nærheden af 1,5 pct. for 2020.

Læs også: Fem besætningsmedlemmer har corona på Mærsk-skib

- Eftersom flådetilvæksten vil være højere end selv det bedste scenarie for væksten i efterspørgslen, forventes den fundamentale balance at blive fortsat værre i 2020, skriver Bimco.

I Danmark har Norden tidligere bekræftet over for Søfart, at rederiets tørlastoperation er påvirket af corona-udbruddet i Kina. På grund af stilleperioden op til aflæggelsen af årsregnskabet for 2019, kan Norden dog ikke gå i detaljer. 

Nordens årsregnskab bliver præsenteret den 4. marts. 

Læs også: Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Containersejladser aflyst i enormt omfang

Nu begynder konsekvenserne af den vestlige verdens nedlukning at slå igennem for containerrederierne

Gyldne tider for godstog fra Kina

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked

2019 bød både på lavere rater, mængder og skibsdage end 2018, men Ultrabulk holder sig i plus og forventer godt 2020

Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019

Store projekter luner i Semcos ordrebog

Nyhedsbrev

8.579 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Kosan Crisplant skal levere LNG-bunkeranlæg til Skotland

Online Avis Arkiv
Plus 1

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

3

Redning af 'Broen' er endelig

Et enigt byråd har godkendt købet, men lufter bekymring over økonomien, skriver sn.dk

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

DFDS-konkurrent sender 1100 medarbejdere hjem

Amerikansk hjælpepakke sejler uden om krydstogtrederier

Efter rekord-regnskab i Granly: Nu bliver nøgleordet likviditet

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Her er skibet, du IKKE får set

Besøget fra det atomdrevne franske hangarskib Charles de Gaulle blev ramt af corona-krisen og lagde i går ikke til kaj i Aarhus. Men du skal ikke snydes...

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Hoyer ser slutbrugeren som driver for effektive elektromotorer

Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

Plus

Her lander de blå millioner til grøn omstilling og digitalisering

Test af brændselsceller på DFDS-skib er blandt de grønne projekter, der er med i Den Danske Maritime Fonds seneste uddeling

Skagen-værft klarer skærene under coronakrisen: Beholder alle medarbejdere

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Værftsdirektør afviser fyringer trods aflyste ordrer

Dansk firma skræddersyer fleksibelt færgeleje – bl.a. til ny hurtigfærge

Aarhus Havn giver henstand til trængte virksomheder

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Niels Smedegaard til DSV

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

God Påske

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Marine pumper

Fodpumpe enkeltvirkende - 15 cc

Brugte kraner købes og sælges

3-Vejs Butterflyventil

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Mirit Glas leverer hærdet glas i høj kvalitet!

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Dansk produktion i biokompatibelt teknisk silikonegummi

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

SEACAT - Schmeding: Coronavirus og levering af værnemidler

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Er du blevet opsagt?

BUTTERFLYVENTILER - til et hvert formål

Summit præsenterer Vejrstationer til den danske industri

Send til en kollega

0.188