23948sdkhjf

Bimco: 2020 bliver et svært år for tørlast

Flåden kommer til at vokse, og corona-udbrud kommer til at koste. Sådan lyder Bimcos forudsigelse for tørlast i 2020

Hvis en ny analyse fra Bimco skal koges ned til én sætning, kan den lyde sådan her:

Tørlastrederierne går et svært år imøde. 

Som altid i shipping er der mange faktorer, der spiller ind, men når det kommer til tørlast, er der langt imellem lyspunkterne – særligt for de skibe, der ikke har en scrubber i forlængelse af maskineriet, og som derfor må betale mere for bunker end skibe med scrubber. 

Siden december har spotraterne for særligt de store capesize-skibe, men også de mindre tørlastskibe, været udsat for store fald. I øjeblikket er det kun i supramax, det lader sig gøre at hive mere end 5000 dollar hjem om dagen, og de lave rater understreger ifølge Bimco en vigtig ting, når det gælder valget mellem scrubber eller lavsvovlsholdigt bunker.

- Det er næsten umuligt at sende den ekstra brændstofregning videre ved at implementere den i raterne, skriver Bimco.

Mange nye skibe

En afgørende faktor for udviklingen i ethvert shippingsegment er forholdet mellem den udbudte tonnage og efterspørgslen efter skibene. I forhold til det første ser det dystert ud for tørlastrederier, der i forvejen måtte se den globale tonnage vokse med 3,9 pct. i 2019. 

I år er forventningen, at der vil blive ophugget tonnage svarende til 12 mio. t.dv. Til gengæld er ordrebøgerne så store, at der vil komme 39,3 mio. t.dv. ny kapacitet på markedet. Det betyder, at tørlastflåden efter alt at dømme kommer til at vokse med 3,1 pct. i år. 

- Eftersom denne vækstrate overstiger væksten i efterspørgsel, vil markedet også blive forringet i 2020, skriver Bimco.

Større import i Kina

På listen over lyspunkter tæller, at Kina forøgede sin import af de vigtigste tørlastprodukter sidste år. Selvom Vales udfordringer med den bristede Brumadinho-dæmning var med til at sænke produktionen af malm i 2019, importerede Kina i december så meget malm, at der alligevel blev tale om en vækst set over hele året.

Pludselig blev der mulighed for spotlaster ud af Brasilien, hvilket vil være et kærkomment boost til tørlastrederierne. Store mængder nedbør har dog lagt en dæmper på den brasilianske produktion i starten af i år. 

I forhold til soya tæller det på positivlisten, at afgrøden er omfattet af første fase af den nye handelsaftale mellem Kina og USA. Den kinesiske soyaimport er da også steget siden september, men til gengæld betyder Kinas besværligheder med svinepest, der har ført til aflivning af mange dyr, at efterspørgslen efter soya næppe kommer op på det niveau for import, som handelsaftalen mellem USA og Kina ellers lægger op til. 

Endelig er der den kinesiske import af kul, som godt nok bliver transporteret over kortere afstande end soya og malm, men som alligevel udgør en stor del af tørlastshippings forretning. Selvom den kinesiske regering har erklæret, at man vil nedbringe importen af kul, steg den alligevel med 6,3 pct. sidste år i forhold til 2018.

Hvordan den kinesiske kulimport kommer til at udvikle sig i år, afhænger af regeringens vilje til at efterleve sit løfte om at reducere landets CO2-udledning hurtigst muligt. En vilje, der kan drages tvivl om, eftersom den kinesiske regering har godkendt opførelsen af flere nye kulkraftværker. 

Corona hæmmer

Havde det ikke været for udbruddet af corona-virus i Kina, ville forventningerne til væksten i efterspørgslen efter tørlasttonnage ifølge Bimco ligge i spændet mellem 1,5 pct. og 2,5 pct. for 2020. Til sammenligning var væksten i efterspørgslen på 1,1 pct. i 2019, hvilket også var langt under væksten i den globale tørlastflåde.

Selvom tørlast ikke blev ramt lige så hårdt og kontant af effekterne fra corona-udbruddet som containershipping, betegner Bimco effekterne for tørlast som "alvorlige".

Operationen har været forstyrret af forsinkelser i havne, og den lange forlængelse af ferien efter det kinesiske nytår i januar, som for mange kineseres vedkommende stadig er aktuel, fører uafværgeligt til en reduktion i efterspørgslen. Både efter kul til produktion af energi, og efter malm til brug i byggesektoren. 

Derfor forventer Bimco nu, at væksten i efterspørgslen efter tørlast vil ligge i den lave ende af spændet, hvilket vil sige i nærheden af 1,5 pct. for 2020.

- Eftersom flådetilvæksten vil være højere end selv det bedste scenarie for væksten i efterspørgslen, forventes den fundamentale balance at blive fortsat værre i 2020, skriver Bimco.

I Danmark har Norden tidligere bekræftet over for Søfart, at rederiets tørlastoperation er påvirket af corona-udbruddet i Kina. På grund af stilleperioden op til aflæggelsen af årsregnskabet for 2019, kan Norden dog ikke gå i detaljer. 

Nordens årsregnskab bliver præsenteret den 4. marts. 

Læs også: Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156