23948sdkhjf

”Selv de største rederier er kun én forkert beslutning fra en stor krise”

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Han har siddet for bordenden i DFDS, ØK og Burmeister & Wain. Søfart har bedt den mangeårige shipping-advokat Jan Erlund tage temperaturen på den danske rederibranche. Er der ligheder mellem ØK’s udfordringer dengang og det Mærsk kæmper med i dag? Og hvad er en af de helt store forspildte muligheder i dansk shipping?

Alvorlige kriser har været en fast bestanddel af advokaten Jan Erlunds karriere.
Om det så har været DFDS, ØK eller skibsværftet Burmeister & Wain, blev Jan Erlund bedt om at sætte sig for bordenden, når krisen rasede, og virksomhederne var truet på livet.

Bortset fra en række bestyrelsesposter har Jan Erlund i dag trukket sig tilbage til lejligheden i Hellerup Havn, men han har fortsat mange meninger om dansk shipping.
– Jeg synes, at det danske rederierhverv står stærkt med en bred vifte af forskellige typer tonnage, der opereres fra Danmark, siger Jan Erlund.

Han fortsætter:

– Rederierne har lydhøre politikere, der forstår branchens samfundsmæssige betydning. DIS-registeret og tonnageskatten var vigtige tiltag, som har gavnet rederiernes konkurrenceevne. Mange har i de seneste år været gennem en svær tid, men dansk shipping er kendt for effektivitet og innovation. Så jeg er fortrøstningsfuld og mener så absolut, at rederivirksomhed sagtens kan trives og vokse i et land som Danmark trods omkostningsniveauet.

Formanden

Som bestyrelsesformand i både ØK, DFDS og Burmeister & Wain-skibsværftet var juristen Jan Erlund gennem flere årtier en af de mest magtfulde personligheder i dansk søfart. Alle tre virksomheder fascinerer fortsat. Jan Erlund kender alle historierne, for han sad selv for bordenden i bestyrelseslokalerne, da de store beslutninger blev truffet.

Sidste år blev han af Søfarts historiske panel udpeget som en af de 12 største personligheder i dansk shipping efter 1945. Det skete med følgende begrundelse: ”Der har også været personer, som har virket mere bag facaderne end fremme i rampelyset.

Læs også: Krise i CMA CGM kan give nyt opkøb til DSV

En af disse personer er Jan Erlund, som gennem tiderne har haft mange bestyrelsesposter i den danske rederiverden, og via stor indsigt og visionær tænkning har hjulpet disse rederier gennem svære tider. Han har været formand i ØK og DFDS i disse rederiers kriseår.”

Jan Erlund var formand for ØK fra 1992 til 2007. Han fratrådte som formand efter afviklingen af den store fødevarevirksomhed, Dumex. Dette frasalg markerede på mange måder afslutningen på ØK’s storhedstid.

Fortrøstningsfuld

Mellem 1985 og 2002 var du bestyrelsesformand for DFDS. Dengang var der ikke mange, der troede på, at DFDS kunne slå tilbage og genvinde styrken?

– Nej. Det var et spændende forløb. I dag har mange svært ved at tro det, men DFDS var engang et rederi i dyb krise. Men med direktør Niels Bach i førersædet, lykkedes det at få DFDS på ret kurs, hvilket har været en inspirerende oplevelse i min karriere, forklarer Jan Erlund.

Han fortsætter:

Læs også: DSV trækker 2020-forventninger tilbage

– Det glæder mig i dag at se, hvorledes DFDS trives og fortsat udvikler sig. For en søretsjurist var det spændende at være medspiller på den anden side af bordet i et selskab, der både drev passagertransport, land- og ro/ro-virksomhed.

Mærsk og ØK

Kan man sammenligne ØK’s situation i 90’erne med den situation Mærsk-konglomeratet befinder sig i dag, hvor man skal forsøge at definere en ny retning?
– Ikke direkte, lyder det efter en lang tænkepause fra Jan Erlund.

Efter lidt yderligere betænkningstid fortsætter han dog:

– Men der er da også visse ligheder. Alle succesfulde virksomheder har en tendens til at forgrene sig markant gennem årene, og har derfor brug for at blive klippet til og strømlinet. Det er nok dette, som vi ser med Mærsk lige nu. På det punkt er der nogle ligheder.

– Ligesom ØK gjorde det, befinder Mærsk sig i dag i et marked præget af hård konkurrence og dalende indtjeningsmarginer. Men der er også markante forskelle. Det økonomiske fundament under Mærsk har altid været noget mere solidt og sundt, end fundamentet var under ØK. Men det er vigtigt at huske på følgende: Selv de største og mest solide virksomheder kan lynhurtigt befinde sig i krise, fordi en forkert, afgørende beslutning kan give sig udslag i enorme tab.

Tiltro til bestyrelsen

For Jan Erlund har det altid været hjerteblod at sikre et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem bestyrelse og direktion.

– Jeg har heldigvis været begunstiget af kompetente bestyrelseskolleger og dygtige direktører, der forstod samspillets nødvendighed. Man skal kunne spille sammen som et hold. I dette samspil er det formandens rolle at få bestyrelse og direktion til at trække på samme hammel. Der er ikke plads til enspændere og guruer. Naturligvis skal bestyrelsen kontrollere, at direktionen udfører et tilfredsstillende arbejde. Men det er lige så vigtigt, at bestyrelsen og direktionen arbejder sammen om at udarbejde de mål og strategier, som virksomheden skal følge, forklarer Jan Erlund og afslutter:

– Det er spændende at følge, hvorledes bestyrelsens rolle får en mere og mere prægnant betydning. Det er et stort ansvar, og det er ikke blevet mindre at sidde ved bestyrelsesbordet siden min tid.

Mere om: DSV | ØK
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

Fem besætningsmedlemmer har corona på Mærsk-skib

Værftsdirektør afviser fyringer trods aflyste ordre

Forsvarskommandoen hæver sikringsniveau i Guinea-bugten

Efter flere alvorlige piratangreb på handelsskibe i Guinea-bugten hæver Forsvarskommandoen nu sikkerhedsniveauet niveau to

Nyhedsbrev

8.579 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Aarhus Havn giver henstand til trængte virksomheder

Online Avis Arkiv
Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

Medie: Salg af Molslinjen sat i stå af corona-krise

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Her er skibet, du IKKE får set

Besøget fra det atomdrevne franske hangarskib Charles de Gaulle blev ramt af corona-krisen og lagde i går ikke til kaj i Aarhus. Men du skal ikke snydes...

MAN Energy Solutions styrker finsk tilstedeværelse

Der er dualfuel firetaktere fra MAN Energy Solutions på vej til to store nybygningsprojekter med ro/pax-færger i Finland

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Korsør Havn vil flytte nord for Storebæltsbroen

Ønsket om at etablere en helt ny erhvervshavn bliver mødt med krav om mere konkrete planer

Ny rapport: Skibsfarten skaber størst værdi

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Landsret afviser erstatning på 800 millioner i OW Bunker-sagen

Nu kan grænsependlere atter komme med Rømø-Sild

Krise i CMA CGM kan give nyt opkøb til DSV

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Plus

Exilators partikelfilter endelig solgt til et dansk skib

Blot et enkelt dansk skib er blandt iværksættervirksomheden Exilators liste på 25 købere af et partikelfilter, der fjerner livsfarlig mikroskopisk sod fra udstødningsrøg. Frustrerende, synes ejeren

Niels Smedegaard til DSV

1

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

SEACAT - Schmeding: Coronavirus og levering af værnemidler

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Er du blevet opsagt?

BUTTERFLYVENTILER - til et hvert formål

Summit præsenterer Vejrstationer til den danske industri

Kapselblæsere fra Pedro Gil i høj kvalitet

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Skal vi linke op på LinkedIn?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

Dokning: Forberedt på det uventede

ADCA Kondensatudladere

Rekordlavt antal arbejdsulykker i Ajos i 2019

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

AutoCAD Grundlæggende

ABB tech supports sustainable future for Arctic shipping

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Send til en kollega

0.203