Høj vækst for danske scrubber-producenter
Kraftige prisstigning på brændstoffer med lavt svovlindhold har gjort scrubbere til hot stuff i 2020 og har for længst gjort markedet stærkt ophedet. To danske producenter har ordrebogen fuld de næste mange måneder
De danske producenter af scrubbere arbejder på højtryk for at færdiggøre en ordrebølge, der på ingen måde er aftaget efter indførelsen af IMO’s nye skærpede krav for svovlindholdet i skibenes brændstof ved årsskiftet. ME Production i Frederikshavn er nu oppe på 175 medarbejdere og arbejder i tre-holdsskift på at færdiggøre scrubbere. - Vi har frygteligt travlt med at installere scrubbere på både nye skibe og eksisterende skibe, fortæller salgschef Lars Duhn, ME Production. Pureteq i Svendborg har tilsvarende travlt og er nået omkring 55 medarbejdere. Pureteq har outsourcet arbejdet med at producere tårne, og firmaet har udvidet antallet underleverandører fra to til fem for at følge med ordrerne. - Vi har travlt. Scrubbermarkedet er meget overophedet lige nu, siger adm. direktør Anders Skibdal, Pureteq. Begge firmaer er rigeligt belagt med ordrer i år, og de har også en stor ordreportefølje for næste år. Både ME Production og Pureteq har oprettet datterselskaber i Østasien for at følge med efterspørgslen. ME Production har åbnet en fabrik i Shanghai, hvor der nu er ansat 70 medarbejdere. Pureteq har startet et datterselskab i Japan. Japan udgør et stort marked for virksomheden. 2020-krav De fleste skibe har som bekendt hidtil anvendt heavy fuel oil, som har et svovlindhold på omkring 3,5 procent. I henhold til de nye regler i FN’s organ for søfart IMO skal skibsrederne nu enten have installeret effektiv røgrensning for svovldioxid, eller at anvende olie med svovlindhold under 0,5 procent og i særlige havområder 0,1 procent. Brændstof med lavt svovlindhold er væsentligt dyrere end brændstof med højt svovlindhold, og forskellen er øget kraftigt i begyndelsen af året. Det gør det til en bedre forretning af investere i en scrubber. - Tilbagebetalingstiden på investeringen ligger typisk på 1-2 år, siger Anders Skibdal. Mens heavy fuel oil koster omkring 380 dollars pr. ton, så koster lavsvovls olie med 0,5 procent svovl cirka 200 dollars mere, og den helt svovlfattige version på 0,1 procent koster yderligere 50 dollars. Der er altså mange penge at spare for skibsrederne, hvis de kan sejle med den tunge olie og få røgen renset i en scrubber.