23948sdkhjf

Sådan vil Søværnet sætte en stopper for krænkende adfærd

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Kontreadmiral Torben Mikkelsen vil skabe kultur med større tillid, så krænkelser bliver noget, man snakker om i Søværnet

- Jeg er gået markant ud, og det er jeg nødt til. 

Sådan lyder det fra Søværnets øverste chef, kontreadmiral Torben Mikkelsen, efter at han i en video på Facebook bebudede, at hvis man udøver krænkende adfærd, bør man finde et andet sted at være end i Søværnet. 

Udmeldingen faldt hurtigt og kontant, efter at en ny undersøgelse blev præsenteret for nylig. Den viste, at 3,1 pct. af de ansatte i Søværnet oplever en kønskrænkende omgangstone eller kultur på deres arbejdsplads. Det vil sige en kultur, hvor der forekommer krænkelser og nedværdigende bemærkninger på grund af køn.

Blandt kvinderne er det dog hele 9,5 pct. eller næsten hver tiende af de adspurgte, som har haft den oplevelse.

Skal være bedre end til lands

Over for Søfart hæfter Torben Mikkelsen sig ved, at andelen af medarbejdere i Søværnet, der oplever en kønskrænkende omgangstone eller kultur på deres arbejdsplads, ikke er højere end på gennemsnittet af danske arbejdspladser. Alligevel vil han gerne have, at Søværnet klarer sig bedre end gennemsnittet på det punkt.

Læs også: VIDEO: Se 'Ivar Huitfeldt' i voldsom storm på Atlanten

- Det faktum, at på et skib er man sammen hele tiden, og der er tætte beboelsesforhold, betyder simpelthen, at vi nok skal være en lille smule bedre end det omkringliggende samfund, siger han. 

Derfor vil han nu gå i gang med at skabe en kultur, hvor det er i orden at italesætte det, hvis man føler sig krænket. Han betegner de første skridt til at løse problemet som en proces, der skal sparkes igang. Da Søfart fanger ham på telefonen, har han lige været i Frederikshavn for at tale til hele flådestationen, og snart kommer turen til flådestationen i Korsør. 

- Jeg kan ikke løse det med en lang skruetrækker fra mit kontor i Karup, siger han. 

Ledere skal udføre

Den proces, Torben Mikkelsen gerne vil sparke igang, handler derfor om at få lederne til at gå igang med at ændre på kulturen i Søværnet lokalt. Foruden de to stormøder vil han følge op på såkaldte backbriefs, hvor kontreadmiralens underliggende chefer rapporterer om, hvordan emnet bliver håndteret på eskadrene. Derudover vil han “drøfte det igennem” på chefmøder. 

Læs også: Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

- Om det så betyder, at der skal laves et kodeks, er for tidligt at sige, siger han.

Resultatet skulle gerne være en kultur, hvor der er tillid mellem medarbejdere og ledere, så man fortæller om det, hvis man føler sig krænket eller mobbet.

Skal kunne have det sjovt

I sager med krænkelser og mobning er det et tilbagevendende dilemma, at modtageren af et budskab nogle gange opfatter budskabet mere hårdt, end afsenderen mente det. Torben Mikkelsen tilkendegiver da også, at en hård tone i det daglige måske kan opfattes som mobning, uden at det har været tilsigtet.

- Der er jo alle mulige varianter af, hvad der er krænkende, siger han.

Læs også: Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

Som eksempel nævner kontreadmiralen, at en overordnet skal kunne sige til en dæksgast, at “nu skal du fandme have surret den der fender, for ellers går det galt”. At det ikke må ende der, hvor mænd og kvinder ikke kan sidde ved siden af hinanden i messen. Eller hvor man ikke kan have det sjovt og godt sammen af frygt for at komme til at krænke nogen. 

- Det er jo derfor, at det er afgørende, at ledere og medarbejdere nu begynder lokalt at tale sammen om det her, siger Torben Mikkelsen og forklarer, at han derved håber på, at de ansatte i Søværnet bliver klogere på hinandens opfattelse af, hvad der er krænkende adfærd. 

- Og jeg tror langt hen ad vejen, at det drejer sig om at sparke den her proces igang, så folk får tillid til, at det er ok at sige “der talte du altså lidt hårdt til mig”, ligesom det er ok, at lederen bagefter kommer over til medarbejderen og siger “der talte jeg lidt hårdt til dig, men det var nødvendigt i den her situation”, siger han.

Torben Mikkelsen understreger, at selvom han har udtalt sig meget markant, er der ikke tale om, at Søværnet står på nogen brændende platform med fyringer lige rundt om hjørnet.

Forestiller du dig, at der vil ske afskedigelser som følge af krænkende adfærd?

- Det er jo kanonsvært at sige. Men med min markante udmelding er der jo ingen, der kan være i tvivl om hvilken retning, jeg mener, at vi skal arbejde i.

Læs mere: Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Tilbageblik på den jyske Oslobåd

HISTORISK GALLERI: Rutelukning er et foreløbigt punktum for 80 års bilfærgetrafik mellem Frederikshavn og Oslo

Niels Smedegaard til DSV

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

Plus

Scandinavian Star: Skibets nye liv efter den skæbnesvangre brand

Ulykkesfærgen, hvorpå 158 mennesker mistede livet, havde en lang historie både før og efter branden

1

El-færgen ’Ellen’ er nomineret til dansk designpris

E-ferry-projektet anerkendes nu også uden for søfartsbranchen med nominering til Danish Design Award

Nyhedsbrev

8.581 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

Online Avis Arkiv

Galleri: Slider og slæber under fjerne himmelstrøg

GALLERI: Det danske rederi, Svitzer, har slæbebåde over hele verden. Kom med slæbebådene på arbejde i den brasilianske havneby, Santos

4

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Indonesien smækker døren i for danske rederier

Regeringen klar med fregat til Hormuz

Danmark deltager sammen med otte andre EU-lande i en overvågningsmission i Den Persiske Havbugt

Color Line genindsætter 'Super Speed 1' som godsfærge

Esbjerg Havn bruger 120 mio. kroner på corona-støtte

Andre danske havne bør følge det gode eksempel, lyder det fra Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

Fjord Line vil trække færge ud af DIS

Bestyrelsen i Fjord Line har intentioner om at flage 'Oslofjord' hjem til Norge. Ifølge fagforening er der uklarhed om de mulige konsekvenser for de danske søfolk

"At lukke Tattoo Ole svarer til at fjerne Den Lille Havfrue"

Det bliver heldigvis ikke aktuelt at dreje nøglen om hos Tattoo Ole i Nyhavn. Den historiske tatovør har vundet sag mod udlejer i Østre Landsret

Plus

Færger i Middelhavet værst ramt

Corona forårsager strenge begrænsninger selv i indenrigstrafikken på Middelhavet

CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

Lige nu ser alt godt ud, men en ny bølge af aflyste sejladser venter i de kommende uger, vurderer Lars Jensen, der frygter nedgang som under finanskrisen

Plus

Her er den eneste shipping-optur netop nu

Bimcos chefanalytiker gennemgår coronakrisens effekt på de store shipping-segmenter

E-Fuels og PtX
Wärtsilä laver forsøg med ammoniak

Første række af ammoniakforsøg på testbænk skal danne grundlaget for ammoniakdrift på firetaktsområdet

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

Plus

Strid mellem Molslinjen og Rønne Havn fortsætter i retten

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil ikke behandle klage over priserne for at anløbe Rønne Havn, som Molslinjen har arvet

Plus

Scandlines-boss om dramatisk passagernedgang: ”Vi kommer til at bede regeringen om hjælp”

Maersk Product Tankers slipper fra 2019 med 631 millioner i lommen

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Plus

Brancheforening om miljøskibe: "Det er Ikke rimeligt"

Hemmingsen på vej til bestyrelse i A.P. Møller Holding

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Har du en reguleringsopgave?

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Sikker og hurtig fortøjning af skibe og færger med vakuum

Roxtec Transit Quality Assurance Program

Skal du have et mobilt laboratorium?

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forsynings-sikkerhed

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Copenhagen Pump fører Esay Box trykforøger pumpe fra DAB

MTS E Serien af sensorer føres af Summit

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Send til en kollega

0.188