23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter
















Bedre udnyttelse

















Ny forretning









































FAKTA OM APM TERMINALS:

















I de gyldne år blev der afsat milliarder og atter milliarder af dollars til at bygge nye havneterminaler i Afrika, Asien, Europa, Mellemamerika og USA. Men der kom ikke penge nok ud af de gigantiske investeringer. Sådan lyder analysen fra A.P. Møller-Mærsks havneboss, Søren Engelstoft. Han er CEO i APM Terminals med hovedsæde i Haag, Holland. - I mange år red APM Terminals på en bølge af høj global vækst og en stor stigning i containertransporten. Men i 2016 måtte vi erkende, at verden var blevet anderledes. Resultaterne var ikke længere så gode og marginerne var blevet væsentligt lavere. Med den nye Mærsk-direktør, Søren Skou, i hjørnekontoret på Esplanaden blev der hurtigt sat en ny kurs. - Vi besluttede os for, at tiden nok var kommet til at fokusere på at blive mere effektive og mere lønsomme i vores eksisterende terminaler frem for at kaste os ud i nye anlægsprojekter. Siden dengang har vi ikke igangsat nye havneprojekter, forklarer Morten Engelstoft. Dengang lå den gennemsnitlige udnyttelsesgrad i de dengang cirka 70 containerterminaler på beskedne 60 pct. Det tal er i dag steget til mere end 80 pct., hvilket også afspejler, hvad Morten Engelstoft har haft mest travlt med i de seneste tre år: At skabe mere aktivitet i de eksisterende terminaler for dermed at hæve udbyttet fra de store investeringer. - Man kan godt sige, at vi for en stund er gået væk fra at jage vækst via nye investeringer. Vi har haft fuldt fokus på at vinde nye kunder til de eksisterende terminaler. Det er i vidt omfang lykkes, og det er vi stolte af, siger Morten Engelstoft. Havnechefen fremhæver samtidig, at den højere udnyttelsesgrad selvsagt giver sig udslag i højere indtjeningsmarginer. - Vi har vundet en hel del ny forretning i løbet af de seneste år. Rent faktisk har vores vækst i de eksisterende terminaler ligget mellem to og tre gange højere end den almindelige markedsvækst i industrien. Hvis man sammeholder det med, at vi har sænket vores administrative omkostninger kan man roligt konkludere, at vi er blevet mere profitable, forklarer Morten Engelstoft. På trods af investeringspausen kommer der dog fortsat nye havne i porteføljen. Det tager nemlig mange år at planlægge og anlægge en ny havneterminal. Mange af de storstilede anlægsprojekter, som blev vedtaget frem mod 2016 var først klar til at modtage skibe i 2019. I 2019 åbnede APM Terminals således hele fire spritnye containerterminaler: I februar åbnede terminalen i Moin i Costa Rica, hvorfra der bliver udskibet store mængder bananer og annanas fra plantagerne i Mellemamerika. I juli åbnede containerterminalen i Tanger, Marokko. I august åbnede Mærsk-havnen i Tema, Ghana og i december satte man gang i driften af terminalen i Vado, Italien. Nu mangler kun containerterminalen i Abdidjan, Elfenbenskysten, som åbner i slutningen af 2020. Herefter er nybygningsprogrammet afsluttet. Er APM Terminals så helt holdt op med at bygge nye containerterminaler ude i verden? - I øjeblikket har vi ingen planer om at byde ind på nye terminalprojekter. Men hvis der kommer en attraktiv mulighed, kan jeg da ikke afvise, at vi slår til, siger Morten Engelstoft. Han fortsætter: - I de seneste år har vi brugt alle kræfter på at hæve aktiviteterne i vores eksisterende terminaler og færdiggøre de store anlægsprojekter, som blev sat i gang tidligere. Den proces kan vi nu se en ende på. Herefter er næste fase klar til at begynde, hvor vi skal overveje, hvordan vi smartest investerer i ny vækst. Det behøver ikke nødvendigvis at være investeringer i nye containerterminaler. Man kan forestille sig alt muligt andet, og vi kommer også til at kigge på vækstinvesteringer andre steder, f.eks. i logistikydelser. Den nye situation for APM Terminals kommer med andre ord til at fortsætte i 2020. Modsat tidligere skal topchefen for APM Terminals ikke koncentrere sig om at finde nye stykker bart land på eksotiske destinationer at bygge nye havneterminaler på. I stedet skal han arbejde på mere trafik i de eksisterende havne og sørge for, at de fire nye terminaler - som åbnede i 2019 - kommer op i tempo og hjælper med til at hæve indtjeningen i Mærsk-havnene. Målt på antallet af løftede containere er APM Terminals blandt de fem største havneoperatører i verden. APM Terminals ejer - eller er medejer af - 77 containerterminaler fordelt på hele kloden, og selskabet har mere end 25.000 medarbejdere Under den tidligere koncernchef Nils Smedegaard Andersen kastede APM Terminals sig ud i et gigantisk investeringsprogram, som gik ud på at anlægge containerterminaler på fremtidens vækstmarkeder i Asien, Afrika og Latinamerika Hovedkvarteret ligger i Haag, Holland. Et faktum, som bunder i, at APM Terminals før 2016 arbejdede på at markere sin selvstændighed overfor containerrederiet Maersk Line Mærsk gik for første gang ind i havnedrift i 1958 med åbningen af en terminal i Brooklyn, New York Først i 2001 blev havneforretningen udskilt i et særskilt selskab i Mærsk-konglomeratet
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172