23948sdkhjf

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland
Danske Powercon fortsætter med at vinde internationale ordrer på det boomende marked for landstrømsanlæg.

Og nu har virksomheden vundet udbudsrunden om et anlæg til krydstogtskibe i Rostock Havn i Tyskland til en værdi af rundt regnet 50 mio. kr.

På under et halvt år har virksomheden dermed vundet ordrer på landstrømsanlæg for 111 mio. kr. - for det er den anden millionordre på et anlæg til krydstogtskibe, PowerCon lander med få måneders mellemrum.

Næststørst i Europa
I sommer fik virksomheden ordren i hus på det største landstrømsanlæg nogensinde. Anlægget til 61 mio. kr. vil kunne forsyne tre krydstogtskibe med landstrøm på samme tid og skal leveres til Bergen Havn i Norge til maj næste år. Det nye anlæg til Rostock Havn skal leveres i slutningen af juli 2020 og kan koble to krydstogtskibe til landstrøm ad gangen. Dermed bliver anlægget det næststørste i Europa indtil videre.

Overraskelsen og glæden over den nye, tyske ordre er stor i Hadsund:

- Det er vores første projekt i Tyskland, og vi havde ikke regnet med, at det ville lykkes. Tyskland har tradition for generelt at vælge sine egne virksomheder i udbudsrunder, og det er et land, der står stærkt - også inden for produktion - så vi vurderede, at vores chancer nok var ret begrænsede, siger Peter Castberg Knudsen, forretningsudvikler og medejer af PowerCon, til Søfart.

Vægt på pris
Udbudsrunden, der involverede tre leverandører, skulle egentlig have været afsluttet i sommer, men processen trak ud og ifølge Peter Castberg Knudsen, har prisen været afgørende for, at PowerCon fik ordren:

- Vi har været konkurrencedygtige på prisen og vores tekniske løsning har levet op til de tyske forventninger, siger Peter Castberg Knudsen.

Af det endelige udbudsmateriale fremgår det, ifølge medejeren, at tildelingskriterierne er vægtet med 80 procent pris og 20 procent teknisk løsning. Han vurderer, at PowerCons modulopbyggede koncept, der ligner bygninger og passer ind i et havnemiljø, også har gjort en forskel, og fortæller, at PowerCons anlæg i Kristiansand i Norge var en vigtig reference.

1 mia. til landstrøm
Rostock Havn er den travleste krydstogthavn i Tyskland med 199 anløb i år. Et antal, der dog ligger langt under Københavns Havn, der er Nordeuropas førende krydstogtdestination. Men selv om Rostock ligger langt nede på listen over de mest besøgte krydstogthavne i Europa, har det høj prioritet for byen, der ejer 75 procent af Rostock Havn, at kunne tilbyde landstrøm til krydstogtskibe. Krydstogtrederiet AIDA har hjemmehavn i Rostock og rederiet har et erklæret mål om, at 12 ud af rederiets flåde på i alt 14 krydstogtskibe skal være klar til landstrøm ved udgangen af 2020. I dag er ti af skibene allerede gjort klar.

Læs også: "Landstrømsteknologien er klar, når Danmark er parat"

Samtidig bliver udviklingen inden for tysk landstrøm skubbet kraftigt fremad af den tyske forbundsregering, der har ren luft i tyske havne højt på dagsordenen. Ifølge den officielle tyske hjemmeside ’deutschland.de’ afsætter regeringen 140 mio. EUR fra 2020 - det svarer til godt 1 mia. danske kroner, der er øremærket landstrøm.

I Kiel er en udbudsrunde om landstrømsanlæg til krydstogtskibe i gang, og i Hamborg har delstatsregeringen i begyndelsen af oktober givet grønt lys til en udvidelse af det eksisterende anlæg. Udvidelsen i Hamborg Havn kommer til at koste 76 mio. EUR, det vil sige knap 568 mio. danske kroner, og skal være færdig i 2022.

- Det er bemærkelsesværdigt, at et land som Tyskland med så lidt kyststrækning sammenlignet med mange andre lande i Nordeuropa, investerer massivt i landstrøm de kommende år. Norge har gennem innovationsfonden, Enova, investeret en halv mia. kr. i landstrøm over en årrække, men Tyskland afsætter nu det dobbelte, fortæller Peter Castberg Knudsen.

Fra Nord til Syd
PowerCon stod bag Danmarks første mobile landstrømsanlæg i 2018, men er indtil nu mest kendt for sin fremgang i Norge. De sidste tre år har virksomheden hentet i alt 14 ordrer hjem på mobile landstrømsanlæg og det kommende stationære anlæg til krydstogtskibe hos vores nabo mod Nord.

Læs også: Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

For PowerCon har samarbejdet med Norge bredt sig som ringe i vandet, og det er første gang, det lykkes for PowerCon at få en ordre i et andet europæisk land. Det er i sig selv en sejr for virksomheden:

- Vi har et godt samarbejde med norske havne, men den nye ordre til Tyskland bliver et bevis på, at vi også kan levere til andre lande end Norge. Anlægget til Rostock i Tyskland kan netop blive vores åbning til resten af Europa, siger Peter Castberg Knudsen.

Han fortæller, at de i virksomheden oplever en stærkt stigende interesse for landstrøm til alle typer skibe, både herhjemme og især i udlandet, hvor den grønne omstilling begynder at tage fart:

- Norge og Tyskland er længst fremme, men også Storbritannien viser stor interesse for landstrøm netop nu. Det samme gælder havnene omkring Middelhavet, hvor krydstogttrafikken er særlig intens. Vi ser et stort markedspotentiale i Sydeuropa, men vi har ambitioner om at kunne levere anlæg til alle europæiske havne, siger Peter Castberg Knudsen.
Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.127