23948sdkhjf

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

| Af Nina Henriette Pedersen | Tip redaktionen om en historie

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Danske Powercon fortsætter med at vinde internationale ordrer på det boomende marked for landstrømsanlæg.

Og nu har virksomheden vundet udbudsrunden om et anlæg til krydstogtskibe i Rostock Havn i Tyskland til en værdi af rundt regnet 50 mio. kr.

På under et halvt år har virksomheden dermed vundet ordrer på landstrømsanlæg for 111 mio. kr. - for det er den anden millionordre på et anlæg til krydstogtskibe, PowerCon lander med få måneders mellemrum.

Næststørst i Europa
I sommer fik virksomheden ordren i hus på det største landstrømsanlæg nogensinde. Anlægget til 61 mio. kr. vil kunne forsyne tre krydstogtskibe med landstrøm på samme tid og skal leveres til Bergen Havn i Norge til maj næste år. Det nye anlæg til Rostock Havn skal leveres i slutningen af juli 2020 og kan koble to krydstogtskibe til landstrøm ad gangen. Dermed bliver anlægget det næststørste i Europa indtil videre.

Overraskelsen og glæden over den nye, tyske ordre er stor i Hadsund:

- Det er vores første projekt i Tyskland, og vi havde ikke regnet med, at det ville lykkes. Tyskland har tradition for generelt at vælge sine egne virksomheder i udbudsrunder, og det er et land, der står stærkt - også inden for produktion - så vi vurderede, at vores chancer nok var ret begrænsede, siger Peter Castberg Knudsen, forretningsudvikler og medejer af PowerCon, til Søfart.

Vægt på pris
Udbudsrunden, der involverede tre leverandører, skulle egentlig have været afsluttet i sommer, men processen trak ud og ifølge Peter Castberg Knudsen, har prisen været afgørende for, at PowerCon fik ordren:

- Vi har været konkurrencedygtige på prisen og vores tekniske løsning har levet op til de tyske forventninger, siger Peter Castberg Knudsen.

Af det endelige udbudsmateriale fremgår det, ifølge medejeren, at tildelingskriterierne er vægtet med 80 procent pris og 20 procent teknisk løsning. Han vurderer, at PowerCons modulopbyggede koncept, der ligner bygninger og passer ind i et havnemiljø, også har gjort en forskel, og fortæller, at PowerCons anlæg i Kristiansand i Norge var en vigtig reference.

1 mia. til landstrøm
Rostock Havn er den travleste krydstogthavn i Tyskland med 199 anløb i år. Et antal, der dog ligger langt under Københavns Havn, der er Nordeuropas førende krydstogtdestination. Men selv om Rostock ligger langt nede på listen over de mest besøgte krydstogthavne i Europa, har det høj prioritet for byen, der ejer 75 procent af Rostock Havn, at kunne tilbyde landstrøm til krydstogtskibe. Krydstogtrederiet AIDA har hjemmehavn i Rostock og rederiet har et erklæret mål om, at 12 ud af rederiets flåde på i alt 14 krydstogtskibe skal være klar til landstrøm ved udgangen af 2020. I dag er ti af skibene allerede gjort klar.

Læs også: "Landstrømsteknologien er klar, når Danmark er parat"

Samtidig bliver udviklingen inden for tysk landstrøm skubbet kraftigt fremad af den tyske forbundsregering, der har ren luft i tyske havne højt på dagsordenen. Ifølge den officielle tyske hjemmeside ’deutschland.de’ afsætter regeringen 140 mio. EUR fra 2020 - det svarer til godt 1 mia. danske kroner, der er øremærket landstrøm.

I Kiel er en udbudsrunde om landstrømsanlæg til krydstogtskibe i gang, og i Hamborg har delstatsregeringen i begyndelsen af oktober givet grønt lys til en udvidelse af det eksisterende anlæg. Udvidelsen i Hamborg Havn kommer til at koste 76 mio. EUR, det vil sige knap 568 mio. danske kroner, og skal være færdig i 2022.

- Det er bemærkelsesværdigt, at et land som Tyskland med så lidt kyststrækning sammenlignet med mange andre lande i Nordeuropa, investerer massivt i landstrøm de kommende år. Norge har gennem innovationsfonden, Enova, investeret en halv mia. kr. i landstrøm over en årrække, men Tyskland afsætter nu det dobbelte, fortæller Peter Castberg Knudsen.

Fra Nord til Syd
PowerCon stod bag Danmarks første mobile landstrømsanlæg i 2018, men er indtil nu mest kendt for sin fremgang i Norge. De sidste tre år har virksomheden hentet i alt 14 ordrer hjem på mobile landstrømsanlæg og det kommende stationære anlæg til krydstogtskibe hos vores nabo mod Nord.

Læs også: Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

For PowerCon har samarbejdet med Norge bredt sig som ringe i vandet, og det er første gang, det lykkes for PowerCon at få en ordre i et andet europæisk land. Det er i sig selv en sejr for virksomheden:

- Vi har et godt samarbejde med norske havne, men den nye ordre til Tyskland bliver et bevis på, at vi også kan levere til andre lande end Norge. Anlægget til Rostock i Tyskland kan netop blive vores åbning til resten af Europa, siger Peter Castberg Knudsen.

Han fortæller, at de i virksomheden oplever en stærkt stigende interesse for landstrøm til alle typer skibe, både herhjemme og især i udlandet, hvor den grønne omstilling begynder at tage fart:

- Norge og Tyskland er længst fremme, men også Storbritannien viser stor interesse for landstrøm netop nu. Det samme gælder havnene omkring Middelhavet, hvor krydstogttrafikken er særlig intens. Vi ser et stort markedspotentiale i Sydeuropa, men vi har ambitioner om at kunne levere anlæg til alle europæiske havne, siger Peter Castberg Knudsen.
Mere om: Powercon
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Kontrakten er underskrevet på Sif og Frigg

Faaborg Værft har alle nødvendige tilladelser, forsikrer Miljøstyrelsen

Plus

Blue Future
Danske Rederier: Vigtigt at rekruttere og fastholde flere kvinder i søfartsbranchen

For organisationen Danske Rederier er det positivt, at flere kvinder søger ind på de maritime uddannelser på Simac. Og der er brug for øget fokus på kvinder i branchen, mener organisationen

1

Dansk handelsflåde holder sin femteplads

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden

Plus

Eimskip-nybygningen 'Dettifoss' havde sin første tur fredag

Plus

Blue Future
Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Søredning får flere opkald end normalt

Nyhedsbrev

8.596 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Blue Future
Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Online Avis Arkiv

Kæmpe interesse for danske gratis-færger

83.000 gående og cyklister har i løbet af de I løbet af de første fem dage i juli benyttet sig af muligheden for at sejle gratis i Danmark. Det viser en foreløbig opgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

21 personer kvæstet under eksplosion på amerikansk krigsskib

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Send til en kollega

0.222