23948sdkhjf

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

| Af Nina Henriette Pedersen | Tip redaktionen om en historie

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Danske Powercon fortsætter med at vinde internationale ordrer på det boomende marked for landstrømsanlæg.

Og nu har virksomheden vundet udbudsrunden om et anlæg til krydstogtskibe i Rostock Havn i Tyskland til en værdi af rundt regnet 50 mio. kr.

På under et halvt år har virksomheden dermed vundet ordrer på landstrømsanlæg for 111 mio. kr. - for det er den anden millionordre på et anlæg til krydstogtskibe, PowerCon lander med få måneders mellemrum.

Næststørst i Europa
I sommer fik virksomheden ordren i hus på det største landstrømsanlæg nogensinde. Anlægget til 61 mio. kr. vil kunne forsyne tre krydstogtskibe med landstrøm på samme tid og skal leveres til Bergen Havn i Norge til maj næste år. Det nye anlæg til Rostock Havn skal leveres i slutningen af juli 2020 og kan koble to krydstogtskibe til landstrøm ad gangen. Dermed bliver anlægget det næststørste i Europa indtil videre.

Overraskelsen og glæden over den nye, tyske ordre er stor i Hadsund:

- Det er vores første projekt i Tyskland, og vi havde ikke regnet med, at det ville lykkes. Tyskland har tradition for generelt at vælge sine egne virksomheder i udbudsrunder, og det er et land, der står stærkt - også inden for produktion - så vi vurderede, at vores chancer nok var ret begrænsede, siger Peter Castberg Knudsen, forretningsudvikler og medejer af PowerCon, til Søfart.

Vægt på pris
Udbudsrunden, der involverede tre leverandører, skulle egentlig have været afsluttet i sommer, men processen trak ud og ifølge Peter Castberg Knudsen, har prisen været afgørende for, at PowerCon fik ordren:

- Vi har været konkurrencedygtige på prisen og vores tekniske løsning har levet op til de tyske forventninger, siger Peter Castberg Knudsen.

Af det endelige udbudsmateriale fremgår det, ifølge medejeren, at tildelingskriterierne er vægtet med 80 procent pris og 20 procent teknisk løsning. Han vurderer, at PowerCons modulopbyggede koncept, der ligner bygninger og passer ind i et havnemiljø, også har gjort en forskel, og fortæller, at PowerCons anlæg i Kristiansand i Norge var en vigtig reference.

1 mia. til landstrøm
Rostock Havn er den travleste krydstogthavn i Tyskland med 199 anløb i år. Et antal, der dog ligger langt under Københavns Havn, der er Nordeuropas førende krydstogtdestination. Men selv om Rostock ligger langt nede på listen over de mest besøgte krydstogthavne i Europa, har det høj prioritet for byen, der ejer 75 procent af Rostock Havn, at kunne tilbyde landstrøm til krydstogtskibe. Krydstogtrederiet AIDA har hjemmehavn i Rostock og rederiet har et erklæret mål om, at 12 ud af rederiets flåde på i alt 14 krydstogtskibe skal være klar til landstrøm ved udgangen af 2020. I dag er ti af skibene allerede gjort klar.

Læs også: Rangliste: Her er de største batteripakker i dansk søfart

Samtidig bliver udviklingen inden for tysk landstrøm skubbet kraftigt fremad af den tyske forbundsregering, der har ren luft i tyske havne højt på dagsordenen. Ifølge den officielle tyske hjemmeside ’deutschland.de’ afsætter regeringen 140 mio. EUR fra 2020 - det svarer til godt 1 mia. danske kroner, der er øremærket landstrøm.

I Kiel er en udbudsrunde om landstrømsanlæg til krydstogtskibe i gang, og i Hamborg har delstatsregeringen i begyndelsen af oktober givet grønt lys til en udvidelse af det eksisterende anlæg. Udvidelsen i Hamborg Havn kommer til at koste 76 mio. EUR, det vil sige knap 568 mio. danske kroner, og skal være færdig i 2022.

- Det er bemærkelsesværdigt, at et land som Tyskland med så lidt kyststrækning sammenlignet med mange andre lande i Nordeuropa, investerer massivt i landstrøm de kommende år. Norge har gennem innovationsfonden, Enova, investeret en halv mia. kr. i landstrøm over en årrække, men Tyskland afsætter nu det dobbelte, fortæller Peter Castberg Knudsen.

Fra Nord til Syd
PowerCon stod bag Danmarks første mobile landstrømsanlæg i 2018, men er indtil nu mest kendt for sin fremgang i Norge. De sidste tre år har virksomheden hentet i alt 14 ordrer hjem på mobile landstrømsanlæg og det kommende stationære anlæg til krydstogtskibe hos vores nabo mod Nord.

Læs også: Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

For PowerCon har samarbejdet med Norge bredt sig som ringe i vandet, og det er første gang, det lykkes for PowerCon at få en ordre i et andet europæisk land. Det er i sig selv en sejr for virksomheden:

- Vi har et godt samarbejde med norske havne, men den nye ordre til Tyskland bliver et bevis på, at vi også kan levere til andre lande end Norge. Anlægget til Rostock i Tyskland kan netop blive vores åbning til resten af Europa, siger Peter Castberg Knudsen.

Han fortæller, at de i virksomheden oplever en stærkt stigende interesse for landstrøm til alle typer skibe, både herhjemme og især i udlandet, hvor den grønne omstilling begynder at tage fart:

- Norge og Tyskland er længst fremme, men også Storbritannien viser stor interesse for landstrøm netop nu. Det samme gælder havnene omkring Middelhavet, hvor krydstogttrafikken er særlig intens. Vi ser et stort markedspotentiale i Sydeuropa, men vi har ambitioner om at kunne levere anlæg til alle europæiske havne, siger Peter Castberg Knudsen.
Mere om: Powercon
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
2

Overraskelse: Minister finder alligevel penge til skoleskibene

Minister flytter rundt i budgettet og giver penge til ekstra togter for både 'Gerorg Stage' og 'Danmark' i 2020

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Ammoniak-drevet 23.000-teu'er får Lloyds velsignelse

19 kidnappet fra tankskib ved Nigeria

Plus

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens

Danske Maritime kalder finanslov "ambitiøs og problematisk"

Nyhedsbrev

8.503 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Dansk bølgeenergi-koncept skal testes i udlandet

Online Avis Arkiv

USA opbringer skib lastet med iranske våben i Det Arabiske Hav

VIDEO: Aarhus Havn sætter container-rekord

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Total skal levere LNG til CMA CGM's containerskibe

Italien accepterer at modtage to skibe med migranter

3

Skoleskibe forbigået i ny finanslov

Danske Rederier er ærgerlige over, at der blev ikke afsat midler til to årlige togter med skoleskibene 'Georg Stage' og 'Danmark'

Smyril Line udvider flåden med et femte skib

Ekstra skib baner vejen til UK for Hirtshals og for Smyril Lines nordatlantiske hjemmemarked

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

VIDEO: 'Ærøxpressen' bliver døbt

Unifeeder opkøber feeder-operatør i Singapore

Alfa Laval: Markedet for ballastvand topper først i 2022

Plus

Wind Europe 2019
Esvagts rejse mod SOV-konceptet

’Esvagt Faraday’ og ’Esvagt Froude’ repræsenterede en verdenspremiere, da de så dagens lys i offshore vind – og var samtidigt resultat af Esvagts særlige udgangspunkt i standby/rescue

Powercon lander rekordregnskab og rekordordre

Plus

Wind Europe 2019
5 spørgsmål til Thomas Fauerby om Esvagts offshore vind-aktiviteter

SDK Shipping køber Odense-selskab

Torben Østergaard-Nielsens shipping- og logistikvirksomhed overtager agency, befragtning- og stevedorevirksomheden G. Sunesen

Plus

Havne i udvikling
ALC er logistikblæksprutten på Aarhus Havn

Det var lillebror, der overtog storebror, da den unge logistikvirksomhed ALC for fire år siden overtog en af de historiske grundpiller på havnen i Aarhus

Plus

Havne i udvikling
En miljø- og energihavn i tæt samspil med byen

Havnen i Hvide Sande spiller en afgørende rolle for byens varmeforsyning. Næste skridt kan blive en brintdrevet sundsuger via strøm fra fjernvarmeværkets vindmøller

Blue Future
"Jeg fik søfarten ind med modermælken"

GALLERI OG INTERVIEW: Kjartan Ross, der tog en uddannelse som dualofficer, og siden har været vidt omkring i den maritime branche - både til søs og på land. Her er hans historie

Blue Future
Sådan vil rederierne skaffe flere kvinder til søs

Danske Rederiers taskforce for flere kvinder til søs har lanceret ti anbefalinger til rederierne

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Murstenstang – findes det?

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Kundecase - TME Solutions - vibrationsmåling

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Nåede du ikke at besøge os på AJOUR?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Hvad i hulen betyder ATEX?

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Lys er også indeklima

Fuld fart på LNG-kursus

Stål kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ny partner til de lovpligtige eftersyn?

Trykkalibrator fra Summit Electronics

Allweiler slangepumper finder du hos Copenhagen Pump

Sprængplader som isolering af sikkerhedsventiler, eller som selvstændig bes...

Siemens Tip

Send til en kollega

0.264