23948sdkhjf

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Står det til Danske Rederier, skal rederier verden over selv kunne bestemme, hvilken metode de vil bruge til at reducere deres CO2-udslip

Der er bred opbakning fra både IMO’s medlemslande og søfartsindustrien til at reducere skibenes CO2-udledninger. Men spørgsmålet er nu hvordan? Det bliver i disse dage diskuteret hos FN’s maritime organisation, IMO, i London.

Hos Danske Rederier, der sidder med som rådgivere for Søfartsstyrelsen, ønsker man ikke, at der skal sættes en række specifikke metodekrav til hvordan rederierne skal nå målet. Man mener derimod, at individuelle løsninger er vejen frem.  

- Den danske målbaserede tilgang er den rigtige vej at gå. Så kan rederierne selv vælge de klimatiltag – tekniske såvel som operationelle – der passer bedst til deres forretningsstrategi, men samtidig er de fortsat forpligtet til løbende at reducere deres CO2-udledning, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

Skal fremme innovation

En gruppe lande med Danmark i spidsen har blandt andet foreslået, at skibe skal være 26 pct. mere effektive i 2023 sammenlignet med 2008. Herefter skal der fastsættes en årlig forbedring af effektivitet på minimum 2 pct. for at nå målet om, at skibene skal være 40 pct. mere effektive i 2030. Forbedringerne kan opnås både gennem tekniske og operationelle tiltag, som så skal dokumenteres hvert eller hver tredje år.

- En målbaseret tilgang giver rederierne mulighed for selv at vælge de tiltag, der passer bedst til dem. En frihed, som giver gevinst, hvis man opererer sit skib effektivt og samtidig fremmer både innovation og udvikling af nye energieffektive tiltag, siger Maria Skipper Schwenn.

Hybridmodel også mulighed

Et andet forslag kommer fra bl.a. International Chamber of Shipping (ICS), hvor der lægges op til en hybridmodel med to muligheder for skibsejeren.

Den første mulighed lægger sig op ad den målbaserede tilgang. Og den anden mulighed er en model, hvor skibenes tekniske tiltag til reduktioner bliver godkendt forud – på samme måde som når en bil bliver synet.

Læs også: Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Hvis skibet teknisk kan levere de foreskrevne reduktioner, så er det godkendt og skal ikke dokumenteres yderligere. En begrænsning af motorkraften kan være ét teknisk tiltag, der kan give en sådan godkendelse.

- Vi ser ligeledes positivt på forslaget fra blandt andre ICS. Fælles for begge forslag gælder, at der sættes forpligtende mål, men at vejen dertil skal nås via brug af en bred værktøjskasse, hvor rederiet træffer strategiske valg, der giver mening for forretningen, siger Maria Skipper Schwenn.

Læs også: LNG er måske slet ikke en fordel for klimaet

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Nyhedsbrev

8.592 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Online Avis Arkiv

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Ni kidnappet fra BW-fartøj ved Nigeria

Gratis færger skaber lange køer flere steder i landet

Øboer må blive på fastlandet, fordi færger er fyldt op af turister, skriver TV2 Øst

Ærøfærgerne blæst bagover af gratis bookinger

DFDS lukker rejsebureau i Litauen

Lempet seksdages regel kommer danske rederier tilgode

Damen-værft ramt af corona-udbrud

Grenaa Havn i ny udvidelse

J. Lauritzen bliver delt op i to og finder nye topchefer

Mads P. Zacho bliver ikke en del af ledelsen i de to nye selvstændige rederier, Lauritzen Kosan og Lauritzen Bulkers

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Plus

"Når man arbejder på et skib i fem måneder, får man virkelig lært noget"

23-årige Andy Cecil Brink Jensen er dækskadet hos Mærsk og uddanner sig til skibsfører på Simac i Svendborg

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Nu er overfarten med cykel gratis på 53 danske færgeruter

Torben Østergaard-Nielsen ville gerne undvære olien

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Spidex kobling

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Formstøbte gummikomponenter i topkvalitet

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Tag imod input udefra

Carsten Holm A/S er der for dig hele sommeren

Sommerferien nærmer sig!

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Lagersalg - gør en god handel

AM modular magnetventil blok fra KH-Technic ApS

Ændrede åbningstider i sommeren...

ISO 9001 Inspirationsseminar

Send til en kollega

0.204