23948sdkhjf

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Står det til Danske Rederier, skal rederier verden over selv kunne bestemme, hvilken metode de vil bruge til at reducere deres CO2-udslip

Der er bred opbakning fra både IMO’s medlemslande og søfartsindustrien til at reducere skibenes CO2-udledninger. Men spørgsmålet er nu hvordan? Det bliver i disse dage diskuteret hos FN’s maritime organisation, IMO, i London.

Hos Danske Rederier, der sidder med som rådgivere for Søfartsstyrelsen, ønsker man ikke, at der skal sættes en række specifikke metodekrav til hvordan rederierne skal nå målet. Man mener derimod, at individuelle løsninger er vejen frem.  

- Den danske målbaserede tilgang er den rigtige vej at gå. Så kan rederierne selv vælge de klimatiltag – tekniske såvel som operationelle – der passer bedst til deres forretningsstrategi, men samtidig er de fortsat forpligtet til løbende at reducere deres CO2-udledning, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

Skal fremme innovation

En gruppe lande med Danmark i spidsen har blandt andet foreslået, at skibe skal være 26 pct. mere effektive i 2023 sammenlignet med 2008. Herefter skal der fastsættes en årlig forbedring af effektivitet på minimum 2 pct. for at nå målet om, at skibene skal være 40 pct. mere effektive i 2030. Forbedringerne kan opnås både gennem tekniske og operationelle tiltag, som så skal dokumenteres hvert eller hver tredje år.

- En målbaseret tilgang giver rederierne mulighed for selv at vælge de tiltag, der passer bedst til dem. En frihed, som giver gevinst, hvis man opererer sit skib effektivt og samtidig fremmer både innovation og udvikling af nye energieffektive tiltag, siger Maria Skipper Schwenn.

Hybridmodel også mulighed

Et andet forslag kommer fra bl.a. International Chamber of Shipping (ICS), hvor der lægges op til en hybridmodel med to muligheder for skibsejeren.

Den første mulighed lægger sig op ad den målbaserede tilgang. Og den anden mulighed er en model, hvor skibenes tekniske tiltag til reduktioner bliver godkendt forud – på samme måde som når en bil bliver synet.

Læs også: Overraskelse: Minister finder alligevel penge til skoleskibene

Hvis skibet teknisk kan levere de foreskrevne reduktioner, så er det godkendt og skal ikke dokumenteres yderligere. En begrænsning af motorkraften kan være ét teknisk tiltag, der kan give en sådan godkendelse.

- Vi ser ligeledes positivt på forslaget fra blandt andre ICS. Fælles for begge forslag gælder, at der sættes forpligtende mål, men at vejen dertil skal nås via brug af en bred værktøjskasse, hvor rederiet træffer strategiske valg, der giver mening for forretningen, siger Maria Skipper Schwenn.

Læs også: LNG er måske slet ikke en fordel for klimaet

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
2

Overraskelse: Minister finder alligevel penge til skoleskibene

Minister flytter rundt i budgettet og giver penge til ekstra togter for både 'Gerorg Stage' og 'Danmark' i 2020

Danske Maritime kalder finanslov "ambitiøs og problematisk"

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Ammoniak-drevet 23.000-teu'er får Lloyds velsignelse

Plus

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens

19 kidnappet fra tankskib ved Nigeria

Nyhedsbrev

8.503 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

USA opbringer skib lastet med iranske våben i Det Arabiske Hav

Online Avis Arkiv

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Total skal levere LNG til CMA CGM's containerskibe

Plus

Dansk bølgeenergi-koncept skal testes i udlandet

Italien accepterer at modtage to skibe med migranter

VIDEO: Aarhus Havn sætter container-rekord

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

VIDEO: 'Ærøxpressen' bliver døbt

Unifeeder opkøber feeder-operatør i Singapore

3

Skoleskibe forbigået i ny finanslov

Danske Rederier er ærgerlige over, at der blev ikke afsat midler til to årlige togter med skoleskibene 'Georg Stage' og 'Danmark'

Smyril Line udvider flåden med et femte skib

Ekstra skib baner vejen til UK for Hirtshals og for Smyril Lines nordatlantiske hjemmemarked

Alfa Laval: Markedet for ballastvand topper først i 2022

Powercon lander rekordregnskab og rekordordre

Plus

Wind Europe 2019
Esvagts rejse mod SOV-konceptet

’Esvagt Faraday’ og ’Esvagt Froude’ repræsenterede en verdenspremiere, da de så dagens lys i offshore vind – og var samtidigt resultat af Esvagts særlige udgangspunkt i standby/rescue

Plus

Wind Europe 2019
5 spørgsmål til Thomas Fauerby om Esvagts offshore vind-aktiviteter

Plus

Havne i udvikling
ALC er logistikblæksprutten på Aarhus Havn

Det var lillebror, der overtog storebror, da den unge logistikvirksomhed ALC for fire år siden overtog en af de historiske grundpiller på havnen i Aarhus

SDK Shipping køber Odense-selskab

Torben Østergaard-Nielsens shipping- og logistikvirksomhed overtager agency, befragtning- og stevedorevirksomheden G. Sunesen

Blue Future
"Jeg fik søfarten ind med modermælken"

GALLERI OG INTERVIEW: Kjartan Ross, der tog en uddannelse som dualofficer, og siden har været vidt omkring i den maritime branche - både til søs og på land. Her er hans historie

Plus

Havne i udvikling
En miljø- og energihavn i tæt samspil med byen

Havnen i Hvide Sande spiller en afgørende rolle for byens varmeforsyning. Næste skridt kan blive en brintdrevet sundsuger via strøm fra fjernvarmeværkets vindmøller

Blue Future
Sådan vil rederierne skaffe flere kvinder til søs

Danske Rederiers taskforce for flere kvinder til søs har lanceret ti anbefalinger til rederierne

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian lagerfører populære krankabler

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Murstenstang – findes det?

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Kundecase - TME Solutions - vibrationsmåling

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Nåede du ikke at besøge os på AJOUR?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Hvad i hulen betyder ATEX?

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Lys er også indeklima

Fuld fart på LNG-kursus

Stål kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ny partner til de lovpligtige eftersyn?

Trykkalibrator fra Summit Electronics

Send til en kollega

0.21