23948sdkhjf
>

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Der bliver fyldt godt op i plenarsalen hos FN’s maritime organisation, IMO, når deltagere fra 173 lande tirsdag samles til et såkaldt intersessional møde. Et arbejdsmøde, hvor man skal diskutere de mange forslag, der på forskellig vis sigter efter at reducere skibenes CO2-udledninger, så skibsfarten kan blive 40 pct. mere effektiv i 2030 sammenlignet med 2008.

- Det er ingen hemmelighed, at det haster med at finde de tiltag, der kan levere de store energieffektiviseringer og dermed reduktioner i skibenes CO2-udledninger, som vi har forpligtet os til at finde, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for miljø, sikkerhed og maritim forskning i Danske Rederier, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Fra Danske Rederiers side er vi specielt optagede af, at reguleringen skal belønne de rederier, der har været på forkant og investeret i energieffektive skibe, og som allerede arbejder på innovative løsninger, der skal reducere deres CO2-udledninger.

Støtter en målbaseret tilgang

Forud for mødet er der indgivet en række forslag, der nu skal diskuteres.

Ét forslag er, at man med lov begrænser den motorkraft, et skib må bruge på fremdrift (power limitation). Et andet forslag er, at man i stedet sætter en hastighedsgrænse til søs.

- Vi er fortsat modstandere af en obligatorisk fartbegrænsning. Ud over at forslaget straffer de, der allerede har investeret i at nedbringe udledningerne fra deres skibe, så tvivler vi oprigtigt på klimaeffekten af det forslag, siger Maria Skipper Schwenn, der ser lidt flere perspektiver i forslaget om at begrænse motorkraft.

Læs også: Mærsks tidligere netværkschef i front for Hapag-Lloyd

Hun ser en begrænsning af motorkraften på skibene som ét af flere værktøjer, som skibsejerne skal kunne vælge.

- Designet rigtigt kan begrænsning af motorkraften bidrage til reelle reduktioner af CO2-udledningen. Vi kan imidlertid ikke støtte, at alle skibe skal reducere det samme uanset deres aktuelle udledning. Det vil straffe de, der allerede har nedbragt deres udledninger eller købt nye skibe, dobbelt. 

Det næste møde i Marine Environment Protection Committee, MPEC, afholdes i foråret 2020.

Læs også: Mærsk er med på at begrænse motorkraft

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.14