23948sdkhjf

Jaspar kom hurtigt til søs som skibsassistent

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

For Jaspar Larsen er uddannelsen til befaren skibsassistent vejen til en fremtid til søs. Målet er at komme ud og sejle og måske herefter videreuddanne sig til maskinmester

I slutningen af december kan Jaspar Larsen kalde sig befaren skibsassistent, og er dermed klar til at stå til søs.

I en alder af 22 år har han allerede været til søs hos to forskellige rederier, og skibsassistent-uddannelsen har dermed levet op til løfterne om, at man allerede under uddannelsen kan komme ud og mærke eventyret til søs. Tiden til søs under uddannelsen står for Jaspar Larsen som en spændende tid, hvor han lærte rigtig meget, rigtig hurtigt.

- Det var barskt at stå til søs, men også lærerrigt, og man vokser virkelig meget på det personlige plan. Under uddannelsen på HF Søfart syntes vi, at det havde været ekstremt at være ude til søs i to meter høje bølger. Nu befandt man sig midt ude på Nordsøen i seks eller syv meter høje bølger, og lærte hurtigt hvad det vil sige at befinde sig i dårligt vejr. Jeg blev heldigvis aldrig været søsyg, men det er virkelig noget, der hærder én på det personlige plan, erindrer Jaspar Larsen.

- Du får meget ansvar. Allerede på min første mønstring blev jeg hevet til side af en af de erfarne, og fik at vide, hvad der skulle gøres, hvorefter det var min opgave at hjælpe mine to kolleger, der var lige så grønne som mig, med at få opgaverne udført til tiden.

Begyndte på Samsø
Det hele begyndte, da Jaspar Larsen var på efterskole på Samsø. Her hørte han et foredrag med en repræsentant for Marstal Navigationsskole, der fortalte om dansk søfart, og hvilke muligheder, som man kunne få ved at forfølge en fremtid som sømand.

- Det tændte mig øjeblikkelig. Jeg var i forvejen lidt i tvivl om, hvad jeg egentlig ville med mit liv, men her var noget, der lød spændende og anderledes.

Da efterskolen var slut var Jaspar Larsen således klar til at begynde på den 3-årige HF-uddannelse HF-Søfart i Marstal.

Uddannelsen er kendetegnet ved, at man samtidig med, at man læser en Hf-eksamen, uddanner sig som ubefaren skibsassistent og dermed er klar til at stå til søs. Den blå studenterhue er således pyntet med signalflag frem for dannebrogsflag på kanten.

- Det var ikke fordi, at jeg havde en klar plan med mit liv til søs. Men da jeg nu var uddannet som ubefaren skibsassistent havde jeg mulighed for at komme til søs som en del af min uddannelse. Og det lø godt nok spændende, lyder det fra Jaspar Larsen.

Hyre hos Esvagt
Som mange andre ubefarne skibsassistenter inden for søfarten fik Jaspar Larsen hyre som ubefaren skibsassistent hos offshore-rederiet Esvagt i Esbjerg.

Her begyndte forløbet med et opstartskursus, hvor eleverne gennemgik forskellige forløb, der skulle træne dem i f.eks. sikkerhedsprocedurer og sejlads med hurtigtgående gummibåde.

- Herefter stod jeg til søs på ’Esvagt Dee’, og det var enormt spændende. Vi var tre helt unge - og grønne - mennesker om bord, og vi skulle så få skibet til at fungere sammen med tre garvede befarne skibsassistenter.

Han betegner Esvagt som et spændende og dynamisk rederi med et strengt fokus på sikkerhed.

- Sammenlignet med et vilkårligt arbejde på land, vil jeg faktisk beskrive et Esvagtskib som en mere sikker arbejdsplads. Det giver en tryg og professionel atmosfære, og man føler virkelig, at man er i gode hænder og befinder sig på toppen af en omfattende erfaring. Bagsiden af medaljen er, at det er en hverdag med en hel del bureaukrati. Der er procedurer for en hvilken som helst arbejdsopgave. Før man kan gå i gang med en opgave, skal der holdes møder og samtaler og planlægges ned i mindste detalje. Det kan godt give nogle frustrationer, når man egentlig føler, at man har godt styr på det, men man skal lærer at systemet eksisterer af en grund, for os alle sammens sikkerhed. Der findes sågar nedskrevne procedurer for, hvordan man skal lægge sit sengetøj på, så man ikke får hold i ryggen, siger Jaspar Larsen med et grin i stemmen.

Skiftede spor
Jaspar Larsen nåede at arbejde ni tørner á 28 dage, hvorefter man har fri i en tilsvarende periode. Det er en spændende måde at arbejde på.

- I det lange løb måtte jeg dog også erkende, at det lange fravær måske ikke var lige mig. Jeg kunne mærke, at jeg ikke havde super meget lyst til at tage afsted på de lange tørner og følte livet derhjemme trak mere end hvad sådan en arbejdstørn kan give mig.

Derfor skiftede jeg spor og fik et job som ubefaren hos ForSea-rederiet, der sejler færger mellem Helsingør og Helsingborg. Her spenderede jeg min sidste tid som ubefaren. Det var et halvt år, hvor der var masser af spændende opgaver på færgerne, såsom hjælpe med at laste biler, hjælpe til i maskinen og på dækket med forskellige opgaver. Og vigtigst af alt, jeg kunne komme hjem hver dag, til mine hobbyer og kammerater.

Gerne i Helsingør
Netop nu er Jaspar Larsen i gang med at tage den sidste del af uddannelsen som befaren skibsassistent hos Martec i Frederikshavn. Et forløb, der mest foregår på skolebænken med teoretisk og praktisk undervisning.

Jaspar Larsen er færdig med uddannelsen ved årsskiftet 2019/2020.

- Som befaren er man helt færdigguddannet, hvorimod man er en slags lærling, når man er til søs som ubefaren. Som befaren er man en rigtig medarbejder, og man får sine egne ansvarsområder. Det får man ikke som ubefaren.

Jaspar Larsen fortsætter:

- Jeg vil gerne have arbejde hos ForSea igen, da jeg jo bor i Helsingør. Men jeg søger også hos Scandlines og en række andre færgerederier. Jeg er ikke nervøs for, at jeg ikke kan få et arbejde. Hvis jeg ikke kan finde et job lokalt, begynder jeg bare at søge længere væk. Jeg har ikke hørt om en skibsassistent, som ikke har kunnet finde et job.

- Min plan er helt sikkert, at komme ud og arbejde og tjene nogle penge. Men jeg har fået så meget smag for livet til søs, at jeg går og overvejer at videreuddanne mig til maskinmester på et senere tidspunkt.











Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Online Avis Arkiv

Aarhus Havn kontraherer ny slæbebåd i Tyrkiet

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Plus

E-Fuels og PtX
Vindmøllestrøm fra Østersøen kan blive til grøn skibsbunker i København

Stort brintproduktionsanlæg med direkte opkobling til energiø har Mærsk og DFDS som partnere, og skal konkretisere dele af regeringens klimaplan allerede fra 2023

Plus

E-Fuels og PtX
To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg

Mærsk ser det som et første vigtigt skridt, men påpeger, at der skal meget mere til. Hos DFDS hilses industrialiseringen af E-fuels velkommen

Ny krydstogtterminal i København udskydes på ubestemt tid

Alfa Laval sætter produktionsrekord for nicheløsning

Plus 1

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Plus

Tragedien på Veststranden satte sig dybe spor på Fanø

BOGANMELDELSE: Otte unge søfolk måtte lade livet, da briggen ’Claus’ strandede på Fanø i 1897. Ny lokalhistorisk bogudgivelse følger nogle af de spor, tragedien satte i øsamfundet – ikke mindst hos familien Anthonisen

Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Garanti for rene komponenter

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.205