23948sdkhjf

Jaspar kom hurtigt til søs som skibsassistent

For Jaspar Larsen er uddannelsen til befaren skibsassistent vejen til en fremtid til søs. Målet er at komme ud og sejle og måske herefter videreuddanne sig til maskinmester
I slutningen af december kan Jaspar Larsen kalde sig befaren skibsassistent, og er dermed klar til at stå til søs.

I en alder af 22 år har han allerede været til søs hos to forskellige rederier, og skibsassistent-uddannelsen har dermed levet op til løfterne om, at man allerede under uddannelsen kan komme ud og mærke eventyret til søs. Tiden til søs under uddannelsen står for Jaspar Larsen som en spændende tid, hvor han lærte rigtig meget, rigtig hurtigt.

- Det var barskt at stå til søs, men også lærerrigt, og man vokser virkelig meget på det personlige plan. Under uddannelsen på HF Søfart syntes vi, at det havde været ekstremt at være ude til søs i to meter høje bølger. Nu befandt man sig midt ude på Nordsøen i seks eller syv meter høje bølger, og lærte hurtigt hvad det vil sige at befinde sig i dårligt vejr. Jeg blev heldigvis aldrig været søsyg, men det er virkelig noget, der hærder én på det personlige plan, erindrer Jaspar Larsen.

- Du får meget ansvar. Allerede på min første mønstring blev jeg hevet til side af en af de erfarne, og fik at vide, hvad der skulle gøres, hvorefter det var min opgave at hjælpe mine to kolleger, der var lige så grønne som mig, med at få opgaverne udført til tiden.

Begyndte på Samsø
Det hele begyndte, da Jaspar Larsen var på efterskole på Samsø. Her hørte han et foredrag med en repræsentant for Marstal Navigationsskole, der fortalte om dansk søfart, og hvilke muligheder, som man kunne få ved at forfølge en fremtid som sømand.

- Det tændte mig øjeblikkelig. Jeg var i forvejen lidt i tvivl om, hvad jeg egentlig ville med mit liv, men her var noget, der lød spændende og anderledes.

Da efterskolen var slut var Jaspar Larsen således klar til at begynde på den 3-årige HF-uddannelse HF-Søfart i Marstal.

Uddannelsen er kendetegnet ved, at man samtidig med, at man læser en Hf-eksamen, uddanner sig som ubefaren skibsassistent og dermed er klar til at stå til søs. Den blå studenterhue er således pyntet med signalflag frem for dannebrogsflag på kanten.

- Det var ikke fordi, at jeg havde en klar plan med mit liv til søs. Men da jeg nu var uddannet som ubefaren skibsassistent havde jeg mulighed for at komme til søs som en del af min uddannelse. Og det lø godt nok spændende, lyder det fra Jaspar Larsen.

Hyre hos Esvagt
Som mange andre ubefarne skibsassistenter inden for søfarten fik Jaspar Larsen hyre som ubefaren skibsassistent hos offshore-rederiet Esvagt i Esbjerg.

Her begyndte forløbet med et opstartskursus, hvor eleverne gennemgik forskellige forløb, der skulle træne dem i f.eks. sikkerhedsprocedurer og sejlads med hurtigtgående gummibåde.

- Herefter stod jeg til søs på ’Esvagt Dee’, og det var enormt spændende. Vi var tre helt unge - og grønne - mennesker om bord, og vi skulle så få skibet til at fungere sammen med tre garvede befarne skibsassistenter.

Han betegner Esvagt som et spændende og dynamisk rederi med et strengt fokus på sikkerhed.

- Sammenlignet med et vilkårligt arbejde på land, vil jeg faktisk beskrive et Esvagtskib som en mere sikker arbejdsplads. Det giver en tryg og professionel atmosfære, og man føler virkelig, at man er i gode hænder og befinder sig på toppen af en omfattende erfaring. Bagsiden af medaljen er, at det er en hverdag med en hel del bureaukrati. Der er procedurer for en hvilken som helst arbejdsopgave. Før man kan gå i gang med en opgave, skal der holdes møder og samtaler og planlægges ned i mindste detalje. Det kan godt give nogle frustrationer, når man egentlig føler, at man har godt styr på det, men man skal lærer at systemet eksisterer af en grund, for os alle sammens sikkerhed. Der findes sågar nedskrevne procedurer for, hvordan man skal lægge sit sengetøj på, så man ikke får hold i ryggen, siger Jaspar Larsen med et grin i stemmen.

Skiftede spor
Jaspar Larsen nåede at arbejde ni tørner á 28 dage, hvorefter man har fri i en tilsvarende periode. Det er en spændende måde at arbejde på.

- I det lange løb måtte jeg dog også erkende, at det lange fravær måske ikke var lige mig. Jeg kunne mærke, at jeg ikke havde super meget lyst til at tage afsted på de lange tørner og følte livet derhjemme trak mere end hvad sådan en arbejdstørn kan give mig.

Derfor skiftede jeg spor og fik et job som ubefaren hos ForSea-rederiet, der sejler færger mellem Helsingør og Helsingborg. Her spenderede jeg min sidste tid som ubefaren. Det var et halvt år, hvor der var masser af spændende opgaver på færgerne, såsom hjælpe med at laste biler, hjælpe til i maskinen og på dækket med forskellige opgaver. Og vigtigst af alt, jeg kunne komme hjem hver dag, til mine hobbyer og kammerater.

Gerne i Helsingør
Netop nu er Jaspar Larsen i gang med at tage den sidste del af uddannelsen som befaren skibsassistent hos Martec i Frederikshavn. Et forløb, der mest foregår på skolebænken med teoretisk og praktisk undervisning.

Jaspar Larsen er færdig med uddannelsen ved årsskiftet 2019/2020.

- Som befaren er man helt færdigguddannet, hvorimod man er en slags lærling, når man er til søs som ubefaren. Som befaren er man en rigtig medarbejder, og man får sine egne ansvarsområder. Det får man ikke som ubefaren.

Jaspar Larsen fortsætter:

- Jeg vil gerne have arbejde hos ForSea igen, da jeg jo bor i Helsingør. Men jeg søger også hos Scandlines og en række andre færgerederier. Jeg er ikke nervøs for, at jeg ikke kan få et arbejde. Hvis jeg ikke kan finde et job lokalt, begynder jeg bare at søge længere væk. Jeg har ikke hørt om en skibsassistent, som ikke har kunnet finde et job.

- Min plan er helt sikkert, at komme ud og arbejde og tjene nogle penge. Men jeg har fået så meget smag for livet til søs, at jeg går og overvejer at videreuddanne mig til maskinmester på et senere tidspunkt.











Artiklen er en del af temaet Blue Future.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.077