23948sdkhjf

Jaspar kom hurtigt til søs som skibsassistent

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

For Jaspar Larsen er uddannelsen til befaren skibsassistent vejen til en fremtid til søs. Målet er at komme ud og sejle og måske herefter videreuddanne sig til maskinmester

I slutningen af december kan Jaspar Larsen kalde sig befaren skibsassistent, og er dermed klar til at stå til søs.

I en alder af 22 år har han allerede været til søs hos to forskellige rederier, og skibsassistent-uddannelsen har dermed levet op til løfterne om, at man allerede under uddannelsen kan komme ud og mærke eventyret til søs. Tiden til søs under uddannelsen står for Jaspar Larsen som en spændende tid, hvor han lærte rigtig meget, rigtig hurtigt.

- Det var barskt at stå til søs, men også lærerrigt, og man vokser virkelig meget på det personlige plan. Under uddannelsen på HF Søfart syntes vi, at det havde været ekstremt at være ude til søs i to meter høje bølger. Nu befandt man sig midt ude på Nordsøen i seks eller syv meter høje bølger, og lærte hurtigt hvad det vil sige at befinde sig i dårligt vejr. Jeg blev heldigvis aldrig været søsyg, men det er virkelig noget, der hærder én på det personlige plan, erindrer Jaspar Larsen.

- Du får meget ansvar. Allerede på min første mønstring blev jeg hevet til side af en af de erfarne, og fik at vide, hvad der skulle gøres, hvorefter det var min opgave at hjælpe mine to kolleger, der var lige så grønne som mig, med at få opgaverne udført til tiden.

Begyndte på Samsø
Det hele begyndte, da Jaspar Larsen var på efterskole på Samsø. Her hørte han et foredrag med en repræsentant for Marstal Navigationsskole, der fortalte om dansk søfart, og hvilke muligheder, som man kunne få ved at forfølge en fremtid som sømand.

- Det tændte mig øjeblikkelig. Jeg var i forvejen lidt i tvivl om, hvad jeg egentlig ville med mit liv, men her var noget, der lød spændende og anderledes.

Da efterskolen var slut var Jaspar Larsen således klar til at begynde på den 3-årige HF-uddannelse HF-Søfart i Marstal.

Uddannelsen er kendetegnet ved, at man samtidig med, at man læser en Hf-eksamen, uddanner sig som ubefaren skibsassistent og dermed er klar til at stå til søs. Den blå studenterhue er således pyntet med signalflag frem for dannebrogsflag på kanten.

- Det var ikke fordi, at jeg havde en klar plan med mit liv til søs. Men da jeg nu var uddannet som ubefaren skibsassistent havde jeg mulighed for at komme til søs som en del af min uddannelse. Og det lø godt nok spændende, lyder det fra Jaspar Larsen.

Hyre hos Esvagt
Som mange andre ubefarne skibsassistenter inden for søfarten fik Jaspar Larsen hyre som ubefaren skibsassistent hos offshore-rederiet Esvagt i Esbjerg.

Her begyndte forløbet med et opstartskursus, hvor eleverne gennemgik forskellige forløb, der skulle træne dem i f.eks. sikkerhedsprocedurer og sejlads med hurtigtgående gummibåde.

- Herefter stod jeg til søs på ’Esvagt Dee’, og det var enormt spændende. Vi var tre helt unge - og grønne - mennesker om bord, og vi skulle så få skibet til at fungere sammen med tre garvede befarne skibsassistenter.

Han betegner Esvagt som et spændende og dynamisk rederi med et strengt fokus på sikkerhed.

- Sammenlignet med et vilkårligt arbejde på land, vil jeg faktisk beskrive et Esvagtskib som en mere sikker arbejdsplads. Det giver en tryg og professionel atmosfære, og man føler virkelig, at man er i gode hænder og befinder sig på toppen af en omfattende erfaring. Bagsiden af medaljen er, at det er en hverdag med en hel del bureaukrati. Der er procedurer for en hvilken som helst arbejdsopgave. Før man kan gå i gang med en opgave, skal der holdes møder og samtaler og planlægges ned i mindste detalje. Det kan godt give nogle frustrationer, når man egentlig føler, at man har godt styr på det, men man skal lærer at systemet eksisterer af en grund, for os alle sammens sikkerhed. Der findes sågar nedskrevne procedurer for, hvordan man skal lægge sit sengetøj på, så man ikke får hold i ryggen, siger Jaspar Larsen med et grin i stemmen.

Skiftede spor
Jaspar Larsen nåede at arbejde ni tørner á 28 dage, hvorefter man har fri i en tilsvarende periode. Det er en spændende måde at arbejde på.

- I det lange løb måtte jeg dog også erkende, at det lange fravær måske ikke var lige mig. Jeg kunne mærke, at jeg ikke havde super meget lyst til at tage afsted på de lange tørner og følte livet derhjemme trak mere end hvad sådan en arbejdstørn kan give mig.

Derfor skiftede jeg spor og fik et job som ubefaren hos ForSea-rederiet, der sejler færger mellem Helsingør og Helsingborg. Her spenderede jeg min sidste tid som ubefaren. Det var et halvt år, hvor der var masser af spændende opgaver på færgerne, såsom hjælpe med at laste biler, hjælpe til i maskinen og på dækket med forskellige opgaver. Og vigtigst af alt, jeg kunne komme hjem hver dag, til mine hobbyer og kammerater.

Gerne i Helsingør
Netop nu er Jaspar Larsen i gang med at tage den sidste del af uddannelsen som befaren skibsassistent hos Martec i Frederikshavn. Et forløb, der mest foregår på skolebænken med teoretisk og praktisk undervisning.

Jaspar Larsen er færdig med uddannelsen ved årsskiftet 2019/2020.

- Som befaren er man helt færdigguddannet, hvorimod man er en slags lærling, når man er til søs som ubefaren. Som befaren er man en rigtig medarbejder, og man får sine egne ansvarsområder. Det får man ikke som ubefaren.

Jaspar Larsen fortsætter:

- Jeg vil gerne have arbejde hos ForSea igen, da jeg jo bor i Helsingør. Men jeg søger også hos Scandlines og en række andre færgerederier. Jeg er ikke nervøs for, at jeg ikke kan få et arbejde. Hvis jeg ikke kan finde et job lokalt, begynder jeg bare at søge længere væk. Jeg har ikke hørt om en skibsassistent, som ikke har kunnet finde et job.

- Min plan er helt sikkert, at komme ud og arbejde og tjene nogle penge. Men jeg har fået så meget smag for livet til søs, at jeg går og overvejer at videreuddanne mig til maskinmester på et senere tidspunkt.











Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Katamaran rammer ro/pax ved Tenerife

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Hafnia hev en halv milliard hjem sidste år

Særligt fjerde kvartal bidrog til, at Hafnias første efter sammenlægning med BW Tankers gav gode resultater

Totals danske direktør bliver afløst til april

Ti danske havne kan se frem til længere sæson for krydstogt

Nyhedsbrev

8.546 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Online Avis Arkiv

Ørsteds Hornsea 2 skal producere brint

Finansiering på plads til Gigastack-projektets anden fase, der skal demonstrere billig, CO2-neutral brint i industriel skala. Projektkonsortiet omfatter bl.a. danske Ørsted og deres Hornsea 2 havmøllepark

Plus 1

DEBAT: Stop piraterne ud for Vestafrika, før de angriber danske skibe

I årevis har det været forbundet med risiko for søfolk at sejle ind i Guineabugten ud for Vestafrika. Mens piraterne er inddæmmet ved Somalia, er kidnapninger blevet dagligdag på den anden side af Afrika

Erstatter kemikalier med kokosprodukter

ME Production er kandidat i den nordjyske bæredygtighedskonkurrence Tag Fat. Scrubber-producenten erstatter kemikalier med kokos ved rens af gear

Krydstogtrederier forventer milliard-tab efter virus-udbrud

IMO 2020-svovlregler
Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Besætning fra 'Diamond Princess' kan endelig forlade skibet

Plus

Tyskland vil selv bygge sine orlogsskibe

Ordrer på militære nøgleteknologier må ikke længere sendes til udlandet

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

West Diesel indgår aftale med MAN

Positionsbillede

Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

Plus

Droner skal gøre Nordvest­passagen sikker

Den globale opvarmning gør det muligt at sejle smutvejen nord om Canada. Nu skal droner hjælpe med at gøre sejlruten sikker

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Plus 1

Skibet som gik i stykker

Sea War Museum Jutland har opklaret et forlis, som skete i Nordsøen i 1954

Plus

’Gerda Toft’s forlis – efterspillet

Det dybt tragiske barndomsminde fra julen, hvor onklen gik ned med ’Gerda Toft’

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se video: Skrot falder, plader stiger - corona spøger

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kæmpe metallager i Glostrup

Roxtec kabel- og rørgennemføringer i boreplatforme, Nordsøen

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

NOS A/S tilbyder Redningsflåde- / Redningsbådskrog

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

Revit - Detaljer i Revit

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Summit Electronics forhandler MTS

Copenhagen Pump leverer centrifugalpumper i høj kvalitet

Tjek vores nye katalog!

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Har du et login til fyns-kran.dk?

Send til en kollega

0.175