23948sdkhjf

Jaspar kom hurtigt til søs som skibsassistent

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

For Jaspar Larsen er uddannelsen til befaren skibsassistent vejen til en fremtid til søs. Målet er at komme ud og sejle og måske herefter videreuddanne sig til maskinmester

I slutningen af december kan Jaspar Larsen kalde sig befaren skibsassistent, og er dermed klar til at stå til søs.

I en alder af 22 år har han allerede været til søs hos to forskellige rederier, og skibsassistent-uddannelsen har dermed levet op til løfterne om, at man allerede under uddannelsen kan komme ud og mærke eventyret til søs. Tiden til søs under uddannelsen står for Jaspar Larsen som en spændende tid, hvor han lærte rigtig meget, rigtig hurtigt.

- Det var barskt at stå til søs, men også lærerrigt, og man vokser virkelig meget på det personlige plan. Under uddannelsen på HF Søfart syntes vi, at det havde været ekstremt at være ude til søs i to meter høje bølger. Nu befandt man sig midt ude på Nordsøen i seks eller syv meter høje bølger, og lærte hurtigt hvad det vil sige at befinde sig i dårligt vejr. Jeg blev heldigvis aldrig været søsyg, men det er virkelig noget, der hærder én på det personlige plan, erindrer Jaspar Larsen.

- Du får meget ansvar. Allerede på min første mønstring blev jeg hevet til side af en af de erfarne, og fik at vide, hvad der skulle gøres, hvorefter det var min opgave at hjælpe mine to kolleger, der var lige så grønne som mig, med at få opgaverne udført til tiden.

Begyndte på Samsø
Det hele begyndte, da Jaspar Larsen var på efterskole på Samsø. Her hørte han et foredrag med en repræsentant for Marstal Navigationsskole, der fortalte om dansk søfart, og hvilke muligheder, som man kunne få ved at forfølge en fremtid som sømand.

- Det tændte mig øjeblikkelig. Jeg var i forvejen lidt i tvivl om, hvad jeg egentlig ville med mit liv, men her var noget, der lød spændende og anderledes.

Da efterskolen var slut var Jaspar Larsen således klar til at begynde på den 3-årige HF-uddannelse HF-Søfart i Marstal.

Uddannelsen er kendetegnet ved, at man samtidig med, at man læser en Hf-eksamen, uddanner sig som ubefaren skibsassistent og dermed er klar til at stå til søs. Den blå studenterhue er således pyntet med signalflag frem for dannebrogsflag på kanten.

- Det var ikke fordi, at jeg havde en klar plan med mit liv til søs. Men da jeg nu var uddannet som ubefaren skibsassistent havde jeg mulighed for at komme til søs som en del af min uddannelse. Og det lø godt nok spændende, lyder det fra Jaspar Larsen.

Hyre hos Esvagt
Som mange andre ubefarne skibsassistenter inden for søfarten fik Jaspar Larsen hyre som ubefaren skibsassistent hos offshore-rederiet Esvagt i Esbjerg.

Her begyndte forløbet med et opstartskursus, hvor eleverne gennemgik forskellige forløb, der skulle træne dem i f.eks. sikkerhedsprocedurer og sejlads med hurtigtgående gummibåde.

- Herefter stod jeg til søs på ’Esvagt Dee’, og det var enormt spændende. Vi var tre helt unge - og grønne - mennesker om bord, og vi skulle så få skibet til at fungere sammen med tre garvede befarne skibsassistenter.

Han betegner Esvagt som et spændende og dynamisk rederi med et strengt fokus på sikkerhed.

- Sammenlignet med et vilkårligt arbejde på land, vil jeg faktisk beskrive et Esvagtskib som en mere sikker arbejdsplads. Det giver en tryg og professionel atmosfære, og man føler virkelig, at man er i gode hænder og befinder sig på toppen af en omfattende erfaring. Bagsiden af medaljen er, at det er en hverdag med en hel del bureaukrati. Der er procedurer for en hvilken som helst arbejdsopgave. Før man kan gå i gang med en opgave, skal der holdes møder og samtaler og planlægges ned i mindste detalje. Det kan godt give nogle frustrationer, når man egentlig føler, at man har godt styr på det, men man skal lærer at systemet eksisterer af en grund, for os alle sammens sikkerhed. Der findes sågar nedskrevne procedurer for, hvordan man skal lægge sit sengetøj på, så man ikke får hold i ryggen, siger Jaspar Larsen med et grin i stemmen.

Skiftede spor
Jaspar Larsen nåede at arbejde ni tørner á 28 dage, hvorefter man har fri i en tilsvarende periode. Det er en spændende måde at arbejde på.

- I det lange løb måtte jeg dog også erkende, at det lange fravær måske ikke var lige mig. Jeg kunne mærke, at jeg ikke havde super meget lyst til at tage afsted på de lange tørner og følte livet derhjemme trak mere end hvad sådan en arbejdstørn kan give mig.

Derfor skiftede jeg spor og fik et job som ubefaren hos ForSea-rederiet, der sejler færger mellem Helsingør og Helsingborg. Her spenderede jeg min sidste tid som ubefaren. Det var et halvt år, hvor der var masser af spændende opgaver på færgerne, såsom hjælpe med at laste biler, hjælpe til i maskinen og på dækket med forskellige opgaver. Og vigtigst af alt, jeg kunne komme hjem hver dag, til mine hobbyer og kammerater.

Gerne i Helsingør
Netop nu er Jaspar Larsen i gang med at tage den sidste del af uddannelsen som befaren skibsassistent hos Martec i Frederikshavn. Et forløb, der mest foregår på skolebænken med teoretisk og praktisk undervisning.

Jaspar Larsen er færdig med uddannelsen ved årsskiftet 2019/2020.

- Som befaren er man helt færdigguddannet, hvorimod man er en slags lærling, når man er til søs som ubefaren. Som befaren er man en rigtig medarbejder, og man får sine egne ansvarsområder. Det får man ikke som ubefaren.

Jaspar Larsen fortsætter:

- Jeg vil gerne have arbejde hos ForSea igen, da jeg jo bor i Helsingør. Men jeg søger også hos Scandlines og en række andre færgerederier. Jeg er ikke nervøs for, at jeg ikke kan få et arbejde. Hvis jeg ikke kan finde et job lokalt, begynder jeg bare at søge længere væk. Jeg har ikke hørt om en skibsassistent, som ikke har kunnet finde et job.

- Min plan er helt sikkert, at komme ud og arbejde og tjene nogle penge. Men jeg har fået så meget smag for livet til søs, at jeg går og overvejer at videreuddanne mig til maskinmester på et senere tidspunkt.











Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

'Pacific Osprey' opdateret til ny hollandsk kontrakt

Plus

Dyre boreskibe tynger Stena

Dramatisk år for Stena-konglomeratet, hvor gigantiske nedskrivninger på milliarddyrt materiel tynger regnskabet. Men skibsreder Dan Sten Olsson nægter fortsat at sælge ud af de dyre boreskibe

Stena-rederi rykker til Danmark fra Sverige

Den danske tonnageskat lokker nu tankrederiet Concordia Maritime til Danmark, skriver Sjöfartstidningen

Der var færre piratangreb i 2019 – bare ikke i Guinea-bugten

Imens antallet af piratangreb globalt set faldt i 2019, blev dobbelt så mange søfolk kidnappet i Guinea-bugten som året før, viser tal fra IMB

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Nyhedsbrev

8.523 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Regeringen udskyder beslutning om ny oliejagt i Nordsøen

Online Avis Arkiv

Northern Offshore indtager Japan med ny alliance

En alliance med japanske NYK Line skal bane vejen for, at offshore vind-rederiet Northern Offshore Services kan indtage det voksende marked i øst

Maersk Tankers øremærker barsel til mænd globalt

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Handelsaftale kan ramme dansk eksport til Kina

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Plus

Torms CFO: Medarbejderne kan være stolte af ny bankaftale

En ny omlægning af gæld for 3,3 mia. kroner giver Torm ro til at fokusere på driften, siger finansdirektør til Søfart

Handelskrig nedtrappes med ny aftale mellem USA og Kina

Plus

Nordjyder henter stort overskud på at smøre skibsmotorer

Nordjysk virksomhed tjener stadig godt på at smøre skibsmotorer HJ Lubricators har tilsyneladende greb om et marked, som giver udfordringer på grund af handelskrig og shipping-krise

Semco og Bladt vinder US-kontrakt sammen

Dansk offshore vind-rederi vender forretningen helt på hovedet

Navnet er nyt, rederiet forlader Svendborg, flådeoperationen bliver udliciteret og et kendt ansigt kommer i toppen af bestyrelsen

Milliard-investeringer skal trække internationale kunder til Aalborg Havn

Plus

PROFIL: De røde skibes forretningsudvikler

Flemming Hjorth blev i fjor hentet til Esvagt, hvor han har fået til opgave at finde nye måder at udnytte offshorerederiets skibe og derved udvide porteføljen af services til kunderne

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Orskov Yard tjener dobbelt så mange penge

Ny flydedok og landstrømanlæg er blandt investeringerne efter et regnskabsår, hvor mere end dobbelt så mange kroner fandt vej til bundlinjen

Svendborg Bugser skifter navnet ud

Plus

Stena-boss satser på vindmøllestrøm til nye Danmarks-færger

Skibsreder og milliardær Dan Sten Olsson investerer milliarder i svenske vindmølleparker. Den 72-årige multiiværksætter vil nu have vindstrøm over i en nyudviklet generation af el-færger for at sænke driftsudgifterne. Her fremlægger han regnestykket

Plus

Tæt trafik i ’Dødens Havn’ i Brasilien

GALLERIET

Plus

Politisk beslutning om topmoderne forskningsskib rykker tættere på

’Dana V’ er kommet et skridt nærmere at blive realiseret efter at forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensens har besøgt det aldrene ’Dana IV’ i Hirtshals. Ministeren afventer beslutningsgrundlag om nyt forskningsskib

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos flytter øst-afdeling og udvider faciliteter

Germanium glas fra Mirit Glas

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

PLM-software partnerskab

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

Brugt grej købes kontant

Ny salgschef hos Klingspor

Har du fået REOLER på hjernen?

Sikker håndtering af papirsække med moderne vakuumteknologi

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Til Kloakmessen med splinternyt koncept

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Spidex kobling

Åbent hus HF-søfart Ærø

AutoCAD Grundlæggende

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Ny kran video > Funktioner som løfter din virksomhed

Helt elektrisk med strithår eller store mængder hårgelé?

Send til en kollega

0.16