23948sdkhjf

'Berlin' tørnede sammen med H. Folmer-coaster i Rostock

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Både i Scandlines og H. Folmer er der stor irritation over timingen for sammenstødet

En kollission mellem Scandlines færge på Gedser-Rostock, 'Berlin', og H. Folmers danskflagede coaster 'Danica Violet' førte i weekenden til, at 'Berlin' var ude af drift i mere end et døgn. 

Ingen personer kom noget til i sammenstødet, der fandt sted fredag den 1. november om eftermiddagen. Ifølge Scandlines var 'Berlin' planmæssigt på vej ud af kanalen fra Rostock, da den blev påsejlet af 'Danica Violet', som ifølge H. Folmer netop var kommet fra værft i Gdynia og var på vej til at samle en last op i Rostock.

'Berlin' returnerede med det samme til Rostock, hvor bilerne kørte fra borde.

Nærkontakten resulterede dog i skader i skroget ved stævnen på 'Berlin'. Scandlines oplyser til Søfart, at der blev tilkaldt eksterne svejsere, som arbejdede hele natten og næste dag, indtil 'Berlin' atter kunne godkendes. Hybridfærgen kom tilbage i ordinær drift lørdag den 2. november kl. 19.15.

I Scandlines kalder kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen timingen for "max uheldig", da 'Berlin's søsterfærge 'Copenhagen' er på et planlagt værftsophold. Dermed var Scandlines' fragtfærge 'Kronprins Frederik' i en periode den eneste færge på Gedser-Rostock.

Læs også: Scandlines med i indledende forsøg på at genbruge komponenter

Kom lige fra værft

I H. Folmer fortæller direktør Jørgen Folmer til Søfart, at der heller ikke skete personskader på 'Danica Violet' i kollisionen. Han lægger dog ikke skjul på, at sammenstødet ærgrer ham alligevel. 

- Det er mildt sagt pisse irriterende, siger han og forklarer, at 'Danica Violet' kom direkte fra special survey i Gdynia.

Den 1986-byggede coaster var på vej til at samle en last op i Rostock, da den tørnede sammen med 'Berlin'.

- Den skulle have været tip top til de næste fem år. Men det er den så ikke alligevel, siger Jørgen Folmer.

Læs også: 2019 blev året, hvor Det Blå Danmark for alvor satsede grønt

'Danica Violet' fik lov til at sejle tilbage til værftet i Gdynia trods sine skader. Her forventer Jørgen Folmer, at det vil tage en uges tid at udbedre skaderne. 

Anette Ustrup Svendsen fortæller, at kollisionen ifølge Scandlines' oplysninger skete, fordi 'Danica Violet' mistede styringen. I H. Folmer vil Jørgen Folmer på nuværende tidspunkt ikke snakke om årsagen til kollisionen, fordi der endnu ikke er placeret et ansvar. 

Læs også: Profilen: "Coastershipping uddør med os"

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fjernet afgift gjorde udslaget for Navigare

For det hurtigt voksende selskab Navigare Capital Partners var den nu afskaffede registreringsafgift den største knast i DIS

Plus

Den danske handelsflåde vokser videre

I 2019 voksede antallet af skibe under dansk flag med 21 til 731 skibe, hvilket er ny rekord. Danske Rederier tror på yderligere vækst i de kommende år

DSV indgår milliardaftale med dansk gigantfirma

Plus

Liberalt lodsmarked: Lille Portus Pilot skal lege med de store

En enkelt lodsvirksomhed har søgt, og fået, tilladelse til transitlodsning efter nye regler trådte i kraft ved årsskiftet - giganten DanPilot hilser konkurrence velkommen

Stor LNG-krydstogt-ordre til Wärtsilä

Nyhedsbrev

8.525 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Marstal-rektor hopper direkte til Simac

Når Jeppe Carstensen i morgen afleverer nøglerne til Marstal Navigationsskole, bliver det for at starte i en ny funktion hos konkurrenten i Svendborg

Online Avis Arkiv

Mærsk ramt af franske strejker

Tuco vil udvikle selvsejlende færge til sydfynsk ø

Esvagt vil levere reservedele med droner

Danpilot sikrer struktur med ny station i Spodsbjerg

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Styrmænd og lodser må ikke gå ned og drikke kaffe"

Et opråb fra et rederi til sine besætningsmedlemmer fortæller os om kaffens betydning for lodser og styrmænd i 1928. Dengang var der tilsyneladende en direkte sammenhæng mellem kaffe og forlis

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Plus

Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Næsten hver tiende kvinde i Søværnet oplever ifølge ny undersøgelse en kønskrænkende omgangstone eller kultur på arbejdspladsen. Uacceptabelt, lyder det fra chefen for Søværnskommandoen

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Plus 4

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Plus

Skibsreder Sørensen skabte provinsens største coasterrederi

Det havde domicil i Svendborg og udviklede sig til Danmarks største coasterrederi. Læs historien om A.E. Sørensen. Her bringes første del

Plus

GALLERIET: Gamle lodsbåde blev til 'krigsskibe' og andre markante skift i 2019

Skibe ind - og skibe ud - af de danske registre i 2019

VIDEO: Se Hurtigrutens 'Nordnorge' lægge til i storm

Nyt brændstof indeholder mange sedimenter

Venstre skifter søfartsordfører

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SEACAT-Schmeding har et hav af ankerkæder

Presfittings og Flaringsystemer til rørinstallationer

Technoflex/Reich

En DENSORB caddy fuld af overraskelser

HighSpeed / Højhastighedskamera - Når det skal gå hurtigt

Siemens Sitrans Probe LU240

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Send til en kollega

0.141