23948sdkhjf

Danmark møder EU-opbakning til CO2-opgørelser

EU's ministerråd slog fredag fast, at rederier også fremover skal indrapportere, hvor meget gods de sejler med.

Det er en vigtig afgørelse, understreger Danske Rederier i en pressemeddelelse. Brancheorganisationen ser indrapporteringen som afgørende for, at der er incitament til at gøre shipping mere klimavenlig.

Når et skib i dag sejler til eller fra en europæisk havn, skal rederierne oplyse, hvor meget gods de har med. Den information kan – sammenholdt med information om skibenes udledninger – bruge til at regne ud, hvor energieffektive skibene er.

Det har Kommissionen foreslået at ændre, så det alene er skibenes dødvægt, der skal indrapporteres. På den måde ville det være umuligt at fastslå den egentlige CO2-udledning for det transporterede gods, men i Ministerrådet slog man fredag fast, at man er ikke enig i det forslag.

- Vi er glade for at, EU’s medlemslande er enige med os i, at det fortsat skal være obligatorisk for rederierne at redegøre for, hvor meget gods, de har fragtet, siger Jens Valdemar Krenchel, sekretariatschef for Danske Rederiers Bruxelles-repræsentation, i pressemeddelelsen.

Skal gennem parlamentet

Danske Rederier har hele vejen igennem argumenteret imod kommissionens forslag om at gøre det valgfrit for rederierne at oplyse, hvor meget gods de har fragtet.

- Styrken ved den måde, MRV-systemet fungerer i dag, er jo netop, at man kan udregne udledningen af CO2 per fragtet ton gods per sømil. Ændrer man det, vil vi ikke længere være muligt objektivt at vurdere energieffektiviteten af skibe, der anløber europæiske havne, siger Jens Valdemar Krenchel.

- Det er vigtigt, da vi ellers risikerer at fjerne incitamentet til innovation af skibene, tilføjer han.

Ministerrådet skriver fredag i en pressemeddelelse, at de nu er klar til forhandlingerne med Europa-Parlamentet om forslaget.

- Med dagens sejr i Ministerrådet har vi selvfølgelig blikket rettet mod Europa-Parlamentet, hvor vi arbejder hårdt på at sikre, at de bakker op om Ministerrådets beslutning, siger Jens Valdemar Krenchel.

Læs også: LNG er måske slet ikke en fordel for klimaet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125