23948sdkhjf

Forsikringsselskab advarer mod fejl på scrubbere

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I Gard beder man nu branchen om at tage ved lære af de fejl, der har ført til brand og sammenbrud i forbindelse med scrubbere

IMO’s 2020-krav nærmer sig hastigt, og op mod 3000 fartøjer forventes at være klar til at tackle kravene ved hjælp af en scrubber. 

Retrofit af en scrubber sker dog i nogle tilfælde så sløset, at det maritime forsikringsselskab Gard har varet indblandet i flere tilfælde af scrubbere, der er brudt i brand under retrofit på værftet, eller som har forårsaget vandindtrængning i maskinrum, lastrum eller ballasttanke.

Det skriver Gard i en opdatering

Ikke klar over brandfare

Når det er gået galt i forbindelse med retrofit, har det primært været på grund af sløseri eller uvidenhed blandt værftsarbejdere. Gard melder om enkelte tilfælde, hvor gnister fra svejsning, opskæring af metal eller andet varmt arbejde har ført til, at der er røget gnister ned i den utildækkede scrubber. 

I et enkelt tilfælde spredte ilden sig sågar til maskinrummet igennem glasforstærkede epoxy-rør. I samtlige tilfælde lykkedes det dog værftsarbejderne at slukke brandene i samarbejde med skibets besætning – som endda har forsøgt at forebygge branden. 

Læs også: Damen-værft ramt af corona-udbrud

- Senere efterforskning afslørede, at besætningen havde bedt værftet om at tildække åbningerne (på scrubbere, red.), men det skete ikke, skriver Gard og tilføjer, at mange værftsarbejdere slet ikke var klar over, at nogle af de interne komponenter i en scrubber er kan brænde. 

Gennemtæret efter ti måneder

De sager med vandindtrængning, der har involveret Gard, kan føres tilbage til gennemtærede komponenter i scrubberen. Vaskevandet er hårdt ved materiellet, og Gard melder om tilfælde, hvor der 10-15 måneder efter montering af en åben scrubber er trængt vand ind i maskinrummet, ballasttanke eller lastrum. 

- Fravær – eller ringe påførelse – af beskyttende coating på indersiden af røret og ved svejsninger blev sammen med ringe påførelse af maling på skroget nær udløbet til vaskevand identificeret som årsager til den fremskyndede tæring, skriver Gard.

I alle tilfæde af gennemtæring blev hullerne først lappet af dykkere, hvorefter permante udbedringer blev foretaget på værft. 

Læs også: Norden kontraherer nye skibe

Med tiden vil rederier, deres besætninger samt producenterne af scrubbere få større erfaringer med at montere og producere scrubbere, og så vil hyppigheden af brand og vandindtrængning falde, vurderer Gard. 

- Indtil da er det vigtigt, at branchen deler sine erfaringer med scrubber-relaterede nedbrud til gavn for branchen som hele, skriver forsikringsselskabet. 

Se også: VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Mere om: IMO 2020 | scrubber | værfter
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Ny kæmpekatamaran øger søkrigen på Skagerrak

Fjord Line har solgt katamaranen HSC Fjord Cat efter 16 års tjeneste og indsætter en ny på ruten Hirtshals-Kristiansand

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Mærsk køber svensk logistikselskab for milliardbeløb

A.P. Møller-Maersk har købt den svenske logistikvirksomhed KGH Customs Services, oplyser selskabet

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Nyhedsbrev

8.592 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Online Avis Arkiv
Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

Gratis færger skaber lange køer flere steder i landet

Øboer må blive på fastlandet, fordi færger er fyldt op af turister, skriver TV2 Øst

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Ni kidnappet fra BW-fartøj ved Nigeria

Ærøfærgerne blæst bagover af gratis bookinger

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

DFDS lukker rejsebureau i Litauen

Damen-værft ramt af corona-udbrud

Lempet seksdages regel kommer danske rederier tilgode

Grenaa Havn i ny udvidelse

J. Lauritzen bliver delt op i to og finder nye topchefer

Mads P. Zacho bliver ikke en del af ledelsen i de to nye selvstændige rederier, Lauritzen Kosan og Lauritzen Bulkers

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Plus

"Når man arbejder på et skib i fem måneder, får man virkelig lært noget"

23-årige Andy Cecil Brink Jensen er dækskadet hos Mærsk og uddanner sig til skibsfører på Simac i Svendborg

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Spidex kobling

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Formstøbte gummikomponenter i topkvalitet

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Tag imod input udefra

Carsten Holm A/S er der for dig hele sommeren

Sommerferien nærmer sig!

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Send til en kollega

0.219