23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tab af kunde har kostet krydstogtgæster i Aarhus

buldrer frem på landsplan



















Nye rederier i havnen















Fokus på forurening



















Læs også:Krydstogtchef: Vi er nødt til at tage borgernes bekymringer alvorligtMens antallet af krydstogtgæster , har Danmarks næststørste krydstogtdestination, Aarhus, oplevet et fald. I løbet af de seneste tre år er antallet af krydstogtgæster i Smilets by dykket med næsten 23.000, nemlig fra 90.000 i 2017 til 67.150 i år. Det viser tal fra krydstogtnetværket Cruise Copenhagen. - Faldet skyldes udelukkende antallet af anløb, da en større kunde valgte at omlægge deres rute, så de sejlede uden om Aarhus, fortæller Morten Kusk, key account manager med ansvar for krydstogt hos Aarhus Havn. Det drejer sig ifølge ham om det italienske rederi Costa Cruises. - Men udviklingen er faktisk allerede vendt igen, og vi regner med at nå 90.000 krydstogtgæster i 2020 og mellem 95.000 og 100.000 i 2021, tilføjer Morten Kusk. Samlet set anløber 32 krydstogtskibe i år Aarhus Havn, mens tallet de to foregående år var omkring 38. Næste år forventes 42 anløb stigende til mellem 48 og 50 krydstogtskibe i 2021, oplyser Morten Kusk. Flere nye krydstogtrederier, herunder Royal Caribbean, Fred. Olsen og Saga Cruises har ifølge ham fået øjnene op for Aarhus som krydstogtdestination. - Vi er jo Danmarks næststørste by og føler os som en lillebror til København. Men vi har fundet vores eget ståsted i krydstogtmarkedet, hvor vi synes, vi har en masse at byde på, som man ikke kan få i København. Det gælder eksempelvis gourmetmad og førsteklasses museer som Moesgaard Museum og Aros. Vi har også mange frivillige guider rundt omkring i byen til at hjælpe turisterne. Dette finder de utrolig attraktivt når de kommer hertil, siger Morten Kusk. Også i Aarhus mærker havnen, som er en kommunal selvstyrehavn, presset fra såvel politikere som lokalbefolkning, når det gælder om at finde løsninger på krydstogtskibenes forurening. - Der er masser af fokus på det, men vi arbejder pt. på en model, der måske kan skaffe grøn strøm til alle skibe i Aarhus. Vi er jo en stor industrihavn, så vi vil gerne skabe en model med bæredygtig energi til alle skibe, der kommer til Aarhus, siger Morten Kusk. Han fortæller, at Aarhus Havn er i dialog med krydstogtrederierne om at finde løsninger på miljøproblemerne. - Processen er i gang, og der bruges masser af krudt på det, siger han.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094