23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tidligere Mærsk-chef skal effektivisere Danpilot

Hos Mærsk og Seaspan har han været fast kunde hos Danpilot. Nu har Erik Merkes Nielsen indtaget hjørnekontoret i den danske lodsgigant og vil gøre den mere kundevenlig. For i fremtiden kommer kunderne ikke af sig selv


Sådan lyder den indlysende karakteristik af Erik Merkes Nielsen, som i sommer overtog direktørposten hos lodsgiganten Danpilot på et kritisk tidspunkt. For fra årsskiftet bliver de danske farvande åbnet helt op for fri konkurrence på lodsområdet. Det betyder, at f.eks. et af de store lodserier i Sverige, Tyskland eller Polen allerede fra januar vil kunne tilbyde lodsassistance til den gennemsejlende skibstrafik mellem Gedser og Skagen. Det kræver blot, at de udenlandske lodserier får de nødvendige tilladelser hos Søfartsstyrelsen.

Fjendtlig virkelighed
Opgaven med at sikre overgangen til et fuldt liberaliseret lodsmarked skal Erik Merkes Nielsen bruge sine 26 års driftserfaring fra Mærsk og Seaspan på at løse. Han vil have fingrene ned i alle dele af organisationens maskineri for at klargøre Danpilot til en ny og fjendtlig virkelighed:

- Danpilot kan godt blive mere effektiv og vi kan godt komme tættere på vores kunder. Vi har et stærkt fundament, men kan godt blive skarpere til at levere et mere skræddersyet produkt til en god pris, fortæller Erik Merkes Nielsen til Søfart.

https://www.soefart.dk/article/view/6818...

Disponering
Disponering af store puljer af skibe og mandskab er en spidskompetence for den nye direktør. I canadiske Seaspan var Erik Merkes Nielsen som driftsdirektør manden, der skulle sikre, at rederiets flåde på mere end 100 containerskibe var klar på de rigtige tidspunkter og blev chartret til de rigtige kunder på de rigtige tidspunkter og med det rigtige mandskab.

På den baggrund er det næppe overraskende, at Erik Merkes Nielsen har ambitioner om, at Danpilot skal blive bedre til at disponere mandskabet og materiellet. Han påpeger, at Danpilot har fået leveret en række spritnye lodsbåde, som skal udnyttes maksimalt.

- Nye lodsbåde giver nye muligheder. Og vi kommer til at se dybere ind i, hvordan vi kan få etableret et mere effektivt setup. Vi skal blive bedre til at planlægge vores disponering af lodserne for at sikre, at de bliver så effektive som muligt i deres tørn. De nye lodsbåde er mere energieffektive og kan sejle længere og hurtigere med et mindre forbrug af brændstof. Dette betyder, at det i fremtiden måske kan blive mere effektivt at sejle lodserne ud fra nogle andre stationer.

Nye stationer
Skal der lukkes lodsstationer?
Ikke umiddelbart. Langt hovedparten af stationerne ligger helt rigtigt, hvilket jo har nogle historiske årsager. Men det er klart, at vi nu skal kigge dybere ind i dette område. Det kan godt være, at der skal åbnes en ny lodsstation eller eksisterende skal flyttes. Det må tiden vise, siger Erik Merkes Nielsen.

Både som fleet manager i Maersk Line og som driftsdirektør i Seaspan har Erik Merkes Nielsen været kunde hos Danpilot. På den baggrund har han også ambitioner om, at Danpilot skal have flere produkter på hylderne, hvis det gamle statslodseri skal kunne klare sig i et marked i fri konkurrence.

- En lille bulk carrier, der sejler med ti knob på vej gennem danske farvande har jo et helt andet behov for assistance end et containerskib, der buldrer afsted med 18 knob. Vi skal nok arbejde mere med at tilbyde nye services, der gør, at vi bliver relevante for dette mindre rederi, siger Erik Merkes Nielsen.

Nye produkter
Han fortsætter:

- Vi vil jo gerne sikre, at det lille rederi i det mindste vælger at tage lods med om bord på dele af ruten. Og så skal vi have netop sådan et produkt på hylden. Her skal vi hele tiden have en tæt dialog med kunderne for at sikre, at vi kan være relevante for alle.

Så rederierne skal have mere at vælge mellem end blot den store lodsning mellem Gedser og Skagen?
- Vi skal naturligvis udvide vores produktkatalog, hvis det betyder, at vi kan tiltrække nye kundegrupper.

Kan du blive mere konkret?
- Det kan f.eks. handle om at sætte nogle kontrakter op med rederierne, så deres brug af lods bliver mere struktureret og ikke sporadisk og præget af vilkårlige beslutninger i rederiet på dagen. Vi kommer til at gå mere ind i den maritime dialog med rederierne.

Ingen priskonkurrence
Hvorfor fravælger nogle rederier lodsen?

- Jamen det er da også underligt. Jeg vil gerne have, at alle tager lods om bord. Nogle tager ikke lods, fordi det koster penge. Man tager en beslutning om, at de penge sparer man. Der vil vi gerne have, at man i stedet for slet ikke at tage lods, så i stedet tager lods på nogle af strækningerne. Det ville jo hjælpe. Og dette skal jo så heller ikke være til samme pris som den store lodsning.

Er Danpilot for dyr?
- Vi skal ikke konkurrere på prisen, men på kvaliteten. Vi har mange services, som vi ikke har været gode nok til at få frem i lyset overfor kunderne. Alle de services, som er en form for skjulte services eller fordele for kunderne, skal vi have frem i lyset. Når man som Danpilot er på rejse mod fri konkurrence er det disse ting, som vi skal ind og justere på.


Blå Bog: Erik Merkes Nielsen
1976: Født på Fanø, 43 år

1993: Ansat i Mærsk som aspirant (Kogtved Søfartsskole, Fanø Navigationsskole)

1997: Styrmand på hovedsageligt containerskibe

2001: Marine Superintendent, Teknisk Organisation, A.P. Møller - Mærsk

2003: Stowage Coordinator, Europe Line Management, Maersk Line

2006: General Manager, Centre Fleet Management, Maersk Line

2009: Director, Vessel Management, Maersk Line

2012: Director, Network Planning, Maersk Line

2015: Senior Vice President, chef for Operations i Seaspan, Vancouver, Canada. Her var han chef for 3300 medarbejdere på 112 skibe samt 200 medarbejdere på kontorer i land.

2019: CEO, Danpilot
































































BREAKING
{{ article.headline }}
0.11