Stena mister sin danske topchef
Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision
managing director, product and chemicals
Erfaren herre
Shipping-manden Johnny Schmølker har forladt posten som direktør for Stena Rederi A/S samt posten som operationschef, COO, i rederiet Stena Bulk. Det bekræfter Johnny Schmølker overfor Søfart. ”Det er korrekt at jeg har valgt at opsige min stilling i Stena. Nu skal jeg bruge den nærmeste fremtid til at finde ud af, hvad jeg skal lave fremadrettet,” forklarer Johnny Schmølker i en skriftlig kommentar. Han ønsker ikke at uddybe, hvad der ligger til grund for beslutningen om at forlade Stena. Ny mand på posten som direktør for Stena Rederi A/S og Stena Denmark Holding er Dominic Fernandez-Ares, som kommer fra en stilling som CEO for Stena Marine Singapore. En stilling, som han har haft i mere end seks år. Hos produkttankaktiviteterne i Stena Bulk bliver Johnny Schmølker erstattet af Aayush Giri, der får titel af . Adm. direktør for Stena Bulk, Erik Hånell, udtrykker respekt for Johnny Schmølkers beslutning om at søge nye udfordringer. "Vi har været meget tilfredse med Johnnys arbejde og han har altid været loyal og professionel i sit arbejde for først StenaWeco og siden Stena Bulk. Jeg ønsker ham alt det bedste i fremtiden," udtaler Erik Hånell til Søfart. Johnny Schmølker har mange års erfaring i tank, og blev i 2009 ansat som CEO i Rungsted-rederiet Weco Shipping, der er ejet af baron Johan Wedell-Wedellsborg. Da Weco Shipping indgik et joint venture med svenske Stena Bulk blev tankskibsrederiet StenaWeco skabt, og her beklædte Johnny Schmølker indtil det sidste posten som COO. Da Johan Wedell-Wedellsborg i 2017 solgte sin andel af rederiet til Stena blev rederiet omdøbt til Stena Bulk og etablerede sig med kommercielt hovedkvarter i Tuborg Havn i Hellerup. Johnny Schmølker fortsatte herefter som COO i Stena Bulk og blev samtidig direktør for Stenas selskaber i Danmark. Stena Bulk råder i dag over en flåde på mere end 100 skibe i forskellige segmenter. Stanas danske Shipping- og RoRo-aktiviteter er samlet i selskabet Stena Rederi, der varetager ejerskabet af de danske forretningsaktiviteter relateret til Stena Line’s ruter Nynäshamn-Ventpils og Travemünde-Liepaja i det baltiske hav samt Stena Bulk, Stena RoRo og Northern Marine. Sidstnævnte står for den tekniske drift af de fire Stena-færger, der sejler under dansk flag ’Urd’, ’Stena Freighter’, ’Stena Carrier’ og ’Stena Flavia’. Herudover har Stena Line fortsat terminaler og kontorer i hhv. Frederikshavn og Grenaa.