23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vindmølle-skrot kræver nye løsninger og nye partnerskaber

Mange af de mere end 200 virksomheder i Esbjerg Havn er i fuld gang med at udvikle nye og mere rentable forretningsmodeller, der kan tage over efter de fede år i offshore-sektoren. Dekommissionering af vindmøller er en af de oplagte muligheder












Hvad stiller vi op med glasfibervinger?

























Små stykker billigere i transport









Mange af Esbjerg Havns mere end 200 virksomheder er i fuld gang med at finde forretningsmodeller, der hænger sammen. Fra offshore-giganten Semco Maritime lyder det, at virksomheden arbejder på at finde de rette partnerskaber. Semco Maritime indgår eksempelvis i et konsortium med Stena Recycling i Esbjerg, så de sammen kan tilbyde løsninger, når opgaverne inden for dekommissionering af vind kommer. Ifølge Semco Maritime vil dekommissionering af vind føre aktører sammen, der ikke hidtil har samarbejdet. Det skyldes, der bliver brug for evnen til at udvikle nye og multidisciplinære løsninger inden for især løft, adskillelse og transport af de gamle møllekomponenter. Når vindmølleparker pilles ned, kan nogle turbinehuse og tårne genbruges i andre parker, mens de store mængder glasfiber fra vindmøllevingerne er en udfordring set fra et bæredygtighedsperspektiv. Nina Vielen-Kallio fra Virol siger følgende: - Det er den mest bæredygtige løsning i stor skala lige nu at skære vingerne i småbitte stykker og blande dem i cement. Virol har også gang i et pilotprojekt om at bruge pyrolyse til at omdanne vingerne til værdifulde kemikalier, der kan blive brugt til at skabe nye produkter. Hun fortæller i Esbjerg Havns nyhedsbrev også om andre løsninger i mindre skala. Eksempelvis bruger den danske virksomhed Miljøskærm glasfiberen fra vingerne til at fremstille støjskærme, mens en hollandsk virksomhed fremstiller møbler ved at blande glasfiberen med plastik. Uanset om vingerne skal omdannes til cement eller støjskærme, skal de transporteres, og da det er dyrt at transportere de lange vinger, bliver de som regel skåret i mindre stykker, så de ikke kræver specialtransport. Det er blandt andet denne proces, der ligger til grund for Esbjerg Havns beslutning om at afsætte et areal på 100.000 kvm. til dekommissionerings-aktiviteter. Pladsen skal også bruges til at opbevare brugte turbiner, inden de udskibes. - En del turbiner kan bruges i andre markeder, og det er fint, at de kan genanvendes til den grønne omstilling der, siger Dennis Jul Pedersen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.179