23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

CMP og DFDS etablerer landstrøm i København

Nu skal Oslo-bådene have strøm fra land

Efter at DFDS' Oslo-færge 'Pearl Seaways' siden marts i år har brugt landstrøm, når den ligger i Oslo, er muligheden for at bruge strøm fra land i København nu rykket et vigtigt skridt nærmere. 

I en pressemeddelelse fortæller Copenhagen Malmö Port (CMP), at havnen sammen med DFDS nu iværksætter en fælles satsning, der indebærer, at DFDS-skibene fra næste år skal kunne tilslutte sig landstrøm i København.

DFDS har med sin færgetrafik faste daglige anløb, og det er altid de samme skibe, der sejler i pendulfart mellem Oslo og København, hvilket gør det fornuftigt at etablere et landstrømsanlæg, fremgår det.

- For CMP er dette en vigtig milepæl i vores arbejde med bæredygtighed. DFDS har været en betydningsfuld kunde for CMP i mange år og er en vigtig aktør i regionen. Med dette tiltag udvider vi vores samarbejde og styrker vores fælles rejse mod at bidrage til et grønnere København, siger havnedirektør Barbara Scheel Agersnap i pressemeddelelsen. 

Imens 'Pearl Seaways' blev forberedt til landstrøm under et ophold på Lindø i 2018, er den anden af DFDS' Oslo-både, 'Crown Seaways', endnu ikke klar til at gøre brug af faciliteterne i Oslo. Ikke desto mindre udtrykker DFDS tilfredsmed, at det nu bliver muligt at skåne københavnerne for udledning af skadelige partikler, når skibene ligger i lejet nær Nordhavn.

- Det ser vi frem til at samarbejde med såvel Copenhagen Malmö Port og Københavns Kommune om, så vi kan fremtidssikre færgefarten mellem de to hovedstæder, siger rederiets CEO Torben Carlsen i pressemeddelelsen.

Arbejdet med at udforme anlægget starter nu, og byggeriet planlægges igangsat i 2020.

I Danske Rederier er adm. direktør Anne H. Steffensen begejstret over udsigten til, at de to DFDS-færger kan komme til at bruge landstrøm i København. 

- Oslo-bådene er jo nærmest en institution i København, og jeg er super glad for, at man nu med landstrøm har fundet en model, der gør, at skibene fortsat kan lægge til midt i byen uden at genere naboerne, siger Anne H. Steffensen

Læs også: Oslo Havn vil opkræve grøn afgift fra DFDS

BREAKING
{{ article.headline }}
0.152