23948sdkhjf

Slagelse vil redde den sidste Storebælts-færge

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Den eneste bevarede Storebælts-færge – 'Broen' – kan være på vej til Halsskov, skriver Sjællandske

Den gamle Storebælts-færge 'Broen', der i adskillige år har levet en omtumlet tilværelse, ser nu ud til at være reddet fra en skæbne som objekt for ophugning. 

Det skriver Sjællandske.

I Slagelse Kommune er byrådet ifølge mediet langt fremme med planer om at købe den gamle færge. Emnet bliver behandlet som et lukket punkt, men planen er angiveligt at indlemme 'Broen' i det gamle Færgeleje 2 i Halsskov, hvor tilkørselsrampen i forvejen er bevaret. 

https://www.soefart.dk/article/view/680023/video_rederi_vil_fjerne_rust_med_laserteknologi

I Korsør ligger der allerede en bunden opgave i at etablere et udstillingscenter om den faste forbindelse over Storebælt, som der er afsat fire mio. kroner til. Villum Christensen (LA), der er formand for Erhvervs- og Kulturudvalget i Slagelse Kommune, sætter et eventuelt køb af 'Broen' i forbindelse med et sådant center. 

Læs også: Korsør Havn vil tilbyde grøn landstrøm

- Jeg ser det som en pligt at undersøge det nærmere, når sådan en mulighed dukker op. Færgen vil være et ekstremt godt vartegn med mange udnyttelsesmuligheder, siger han til Sjællandske.

Mødte modstand i Nyborg

Ifølge mediet er planen at fylde op med sand omkring færgen i det gamle færgeleje og lade stævnen stikke ud igennem stensætningen. Slagelses borgmester, John Dyrby Paulsen (S) kalder angiveligt planerne for "spændende", men vil ikke gå i detaljer. Han kommenterer dog på tidsperspektivet i projektet. 

- Vi taler om kort tid, for opfyldningerne af havnen er jo i fuld gang, så hvis færgen skal sejles ind i det ene leje, så er det nødvendig med en hurtig beslutning, siger han til Sjællandske.

De nye takter fra Slagelse kommer efter, at 'Broen' igennem mere end tre år lå i Nyborg, hvor hensigten var at omdanne den gamle færge til museum og kulturelt samlingspunkt. Projektet endte dog med at få stor lokal modstand, fordi færgen i manges øjne ikke passede ind i den nye bydel, der var tænkt som lokation for projektet, og til sidst droppede byrådet i Nyborg planerne – til stor frustration for de to ejere af 'Broen'.

Læs også: Gamle dæk får nyt liv på Nyborg Havn

Læs også: 'Broen'-ejere i åben kritik af Nyborgs politikere

Har ikke hørt om planer

Ophugning truede igen, men i sommeren sidste år blev færgen slæbt til Grenaa. Her ville den som turistattraktion gå godt i spænd med de planer, der lå for udviklingen af byens Sydhavn, fremgik det dengang.

I dag har Grenaa Havn dog ikke længere planer med 'Broen', skriver Sjællandske. 

Den ene af færgens to private ejere, Jesper Kjær Andersen, afviser desuden at have kendskab til et forestående salg af færgen til Slagelse Kommune. 

Læs også: 'Broen'-ejere i åben kritik af Nyborgs politikere

- Nej, jeg har ikke hørt om planer i Halsskov Havn, men det ville da være rigtig dejligt, hvis det blev sådan, for vi er meget interesserede i at få bevaret dette stykke unikke danske færgehistorie, som det længe var planen at gøre i Nyborg, siger han til Sjællandske.

Læs også: 'Broen' lægger til kaj i Grenaa Havn

Som Søfart tidligere har skrevet, blev 'Broen” bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952. For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler, der – jævnfør navnet – blev set som den endegyldige løsning, ’den flydende bro’, på datidens store udfordringer med lange bilkøer i Nyborg og Korsør. Den var danskbygget og -designet ned til mindste detalje.

'Broen' sejlede på ruten Nyborg-Korsør frem til 1957, hvor bilfærgerne flyttede til Knudshoved-Halsskov. 'Broen' flyttede med og sejlede der indtil 1966, hvor den blev indsat på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten. Her sejlede den indtil 1992, hvorefter den fik en ny funktion som diskoteksfærge – bl.a. i Aarhus havn. Siden foråret 2015 har 'Broen' ligget i Nyborg.

 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu
Plus

Dansk lov: "Der skal oprejses Galger langs Strandene"

Er det virkelig sandt, at barske fiskere i kystsamfund langs fjernt beliggende kyster tjente penge på at lokke skibe ind på grund i hårdt vejr? En dansk lovtekst fra 1521 giver et fingerpeg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

Første af DFDS’ mega-ro/ro’er har nu kurs mod Nordeuropa

’Hollandia Seaways’ er lige nu undervejs mod Nordeuropa og forbliver som det første af de nye skibe under dansk flag

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus 1

Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Mærsk er holdt op med at optage såkaldte dual-kadetter på sine skibe. Dualofficeren har den længste og mest krævende søfartsuddannelse i Danmark og er maskinmester og navigatør på samme tid. Men i langfarten foretrækker rederierne stadigvæk at ansætte deres officerer som enten maskinmestre eller navigatører

Nyhedsbrev

Plus

Onego Shipping åbner kontor i Danmark

Online Avis Arkiv
Plus

Afrejse fra Gabet mod genforening i Middelhavet

DFDS holder snart byttedag med Moby Line, der samler på gamle færger fra det danske rederi

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Plus

Derfor skulle Middelfart sælges

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Positionsbillede

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Plus 1

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

LA-boss om syltet havnelov: "Helt uforståeligt"

Plus 1

Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Ny ’Dana’ skal på den næste finanslov, hvis Danmark ikke skal stå uden et oceangående havforskningsskib i 2023

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag

Det ikoniske fyrtårn i Nordjylland er sat på ”rulleskøjter”, der skal fragte fyret væk fra kystlinjen og dermed sikre fyret for fremtiden. Hvis vejrudsigten holder, bliver flytningen sat i gang på tirsdag

Plus

Dansk-tysk rederisamarbejde i offshore vind har base i Esbjerg

FOGA i Esbjerg er kernen i O.S. Energys danske base, hvor en serviceminded flagstat også er en afgørende faktor hos det Glückstadt-baserede rederi for at se mod nord

Plus

"Dem, der vil rejse længst væk, skal altid have ret"

Den store udstilling om Troels Kløvedal på M/S Museet for Søfart giver et enestående indblik i en kaptajn, der vendte op og ned på befolkningens syn på Søfart

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Original Char-Lynn motor

Har du styr på din dunk?

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Send til en kollega

0.197