23948sdkhjf

Slagelse vil redde den sidste Storebælts-færge

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Den eneste bevarede Storebælts-færge – 'Broen' – kan være på vej til Halsskov, skriver Sjællandske

Den gamle Storebælts-færge 'Broen', der i adskillige år har levet en omtumlet tilværelse, ser nu ud til at være reddet fra en skæbne som objekt for ophugning. 

Det skriver Sjællandske.

I Slagelse Kommune er byrådet ifølge mediet langt fremme med planer om at købe den gamle færge. Emnet bliver behandlet som et lukket punkt, men planen er angiveligt at indlemme 'Broen' i det gamle Færgeleje 2 i Halsskov, hvor tilkørselsrampen i forvejen er bevaret. 

https://www.soefart.dk/article/view/680023/video_rederi_vil_fjerne_rust_med_laserteknologi

I Korsør ligger der allerede en bunden opgave i at etablere et udstillingscenter om den faste forbindelse over Storebælt, som der er afsat fire mio. kroner til. Villum Christensen (LA), der er formand for Erhvervs- og Kulturudvalget i Slagelse Kommune, sætter et eventuelt køb af 'Broen' i forbindelse med et sådant center. 

Læs også: Korsør Havn kommer skrotfirma til undsætning

- Jeg ser det som en pligt at undersøge det nærmere, når sådan en mulighed dukker op. Færgen vil være et ekstremt godt vartegn med mange udnyttelsesmuligheder, siger han til Sjællandske.

Mødte modstand i Nyborg

Ifølge mediet er planen at fylde op med sand omkring færgen i det gamle færgeleje og lade stævnen stikke ud igennem stensætningen. Slagelses borgmester, John Dyrby Paulsen (S) kalder angiveligt planerne for "spændende", men vil ikke gå i detaljer. Han kommenterer dog på tidsperspektivet i projektet. 

- Vi taler om kort tid, for opfyldningerne af havnen er jo i fuld gang, så hvis færgen skal sejles ind i det ene leje, så er det nødvendig med en hurtig beslutning, siger han til Sjællandske.

De nye takter fra Slagelse kommer efter, at 'Broen' igennem mere end tre år lå i Nyborg, hvor hensigten var at omdanne den gamle færge til museum og kulturelt samlingspunkt. Projektet endte dog med at få stor lokal modstand, fordi færgen i manges øjne ikke passede ind i den nye bydel, der var tænkt som lokation for projektet, og til sidst droppede byrådet i Nyborg planerne – til stor frustration for de to ejere af 'Broen'.

Læs også: Korsør Havn kommer skrotfirma til undsætning

Læs også: 'Broen'-ejere i åben kritik af Nyborgs politikere

Har ikke hørt om planer

Ophugning truede igen, men i sommeren sidste år blev færgen slæbt til Grenaa. Her ville den som turistattraktion gå godt i spænd med de planer, der lå for udviklingen af byens Sydhavn, fremgik det dengang.

I dag har Grenaa Havn dog ikke længere planer med 'Broen', skriver Sjællandske. 

Den ene af færgens to private ejere, Jesper Kjær Andersen, afviser desuden at have kendskab til et forestående salg af færgen til Slagelse Kommune. 

Læs også: Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

- Nej, jeg har ikke hørt om planer i Halsskov Havn, men det ville da være rigtig dejligt, hvis det blev sådan, for vi er meget interesserede i at få bevaret dette stykke unikke danske færgehistorie, som det længe var planen at gøre i Nyborg, siger han til Sjællandske.

Læs også: 'Broen' lægger til kaj i Grenaa Havn

Som Søfart tidligere har skrevet, blev 'Broen” bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952. For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler, der – jævnfør navnet – blev set som den endegyldige løsning, ’den flydende bro’, på datidens store udfordringer med lange bilkøer i Nyborg og Korsør. Den var danskbygget og -designet ned til mindste detalje.

'Broen' sejlede på ruten Nyborg-Korsør frem til 1957, hvor bilfærgerne flyttede til Knudshoved-Halsskov. 'Broen' flyttede med og sejlede der indtil 1966, hvor den blev indsat på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten. Her sejlede den indtil 1992, hvorefter den fik en ny funktion som diskoteksfærge – bl.a. i Aarhus havn. Siden foråret 2015 har 'Broen' ligget i Nyborg.

 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Ørsteds Hornsea 2 skal producere brint

Finansiering på plads til Gigastack-projektets anden fase, der skal demonstrere billig, CO2-neutral brint i industriel skala. Projektkonsortiet omfatter bl.a. danske Ørsted og deres Hornsea 2 havmøllepark

Besætning fra 'Diamond Princess' kan endelig forlade skibet

IMO 2020-svovlregler
Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Krydstogtrederier forventer milliard-tab efter virus-udbrud

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Nyhedsbrev

8.547 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Tyskland vil selv bygge sine orlogsskibe

Ordrer på militære nøgleteknologier må ikke længere sendes til udlandet

Online Avis Arkiv

West Diesel indgår aftale med MAN

Positionsbillede

Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

Plus

Droner skal gøre Nordvest­passagen sikker

Den globale opvarmning gør det muligt at sejle smutvejen nord om Canada. Nu skal droner hjælpe med at gøre sejlruten sikker

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Plus 1

Skibet som gik i stykker

Sea War Museum Jutland har opklaret et forlis, som skete i Nordsøen i 1954

Plus

’Gerda Toft’s forlis – efterspillet

Det dybt tragiske barndomsminde fra julen, hvor onklen gik ned med ’Gerda Toft’

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

10 kidnappet fra græsk tankskib

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Atomdrevet hangarskib kommer til Aarhus

Det bliver et tilløbsstykke af de større, når det fransk hangarskib Charles de Gaulle kommer til Aarhus i marts

Sydbank: Mærsks regnskab er svagt

To krydstogtpassagerer døde af corona-virus

'Max' får landstrøm i Rønne

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Rederikoncernen udvider nu på landjorden i USA med køb af logistikselskabet Performance Team

1

Samtlige søfolk fra kokain-skib ved Kalundborg er nu fængslet

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Roxtec kabel- og rørgennemføringer i boreplatforme, Nordsøen

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

NOS A/S tilbyder Redningsflåde- / Redningsbådskrog

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

Revit - Detaljer i Revit

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Summit Electronics forhandler MTS

Copenhagen Pump leverer centrifugalpumper i høj kvalitet

Tjek vores nye katalog!

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Har du et login til fyns-kran.dk?

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Send til en kollega

0.188