Powercon masseansætter til norsk kæmpeordre
Ingeniørvirksomheden i Hadsund har udvidet produktionen og ansat flere folk for at kunne levere det hidtil største landstrømsanlæg til krydstogtskibe nogensinde
Stationært anlæg
50 ansøgninger
Lejer flere kvadratmeter
Der er travlt i Hadsund som aldrig før. Men de smiler stadig i den nordjyske ingeniørvirksomhed, PowerCon, og det har de gjort stort set siden i sommer, hvor virksomheden landede sin største ordre nogensinde på et landstrømsanlæg til Bergen Havn i Norge. Måske er det tilmed ordren på det største landstrømsanlæg verden endnu har set. Det er svært at vide med sikkerhed, men det er nok tæt på, fortæller Peter Castberg Knudsen, forretningsudvikler og medejer af PowerCon. I hvert fald er det sikkert, at vindretningen i år har været den helt rigtige for den nordjyske virksomhed, der har rødder i vindmølleindustrien, og i dag hører til verdens førende producenter af landstrømsanlæg: - Det har været et fantastisk år for os allerede og vi arbejder stadig på at udvide produktionen, så vi kan imødekomme den norske ordre og levere til tiden, siger Peter Castberg Knudsen til Søfart. Senest den 1. maj 2020, når næste års krydstogtsæson går i gang, skal PowerCon have leveret, og i samarbejde med Bergen Havn, have testet et stationært landstrømsanlæg til 80 mio. norske kroner, svarende til 61 mio. danske kroner. Et beløb, der overstiger PowerCons årsomsætning for 2018 og afspejler, hvor omfattende anlægget er. Standarden for landstrøm er 16 MVA per skib. Det kommende landstrømsanlæg på kajen Skolten i Bergen Havn får tre tilslutninger og kan dermed forsyne hele tre af havets giganter på samme tid, når de ligger i havn. Til sammenligning har de to nuværende landstrømsanlæg til krydstogtskibe i Nordeuropa - det ene i Kristiansand i Norge og det andet i Hamborg i Tyskland - hver en enkelt tilslutning til krydstogtskibe. Den nye Bergen-ordre betyder mere arbejde i Hadsund og omegn for PowerCon, der i forvejen havde en fyldt ordrebog. Inden udgangen af 2019 skal PowerCon levere et mobilt anlæg til Scanel og deres kunde Ørskov Yard i Frederikshavn til reparation af færger, fiskerbåde og offshore skibe. Og endnu en ordre, der også skal leveres ved årsskiftet, presser sig på i Norge til Drammen Havn, der har bestilt to mobile anlæg til fragtskibe, mindre containerskibe og offshore skibe. Heldigvis kommer virksomheden ikke til at mangle arbejdskraft, ifølge Peter Castberg Knudsen. Han fortæller, at tanken om at mangle folk ellers gav lidt ekstra sved på panden i sommervarmen, da de modtog den glædelige nyhed om, at PowerCon havde vundet udbudsrunden i Bergen. Men sommerens medieomtale gav ekstra medvind. Og da nyheden om den nye kæmpeordre først ramte fagbladet Søfart den 30. juli og så Aalborg Stiftstidende og TV2 Nord, begyndte der at ske noget: - Det er meget positivt. På kun en måned fik vi 50 ansøgninger fra egnede kandidater og jeg er sikker på, vi har held til at finde dem, vi skal bruge iblandt ansøgerne, siger Peter Castberg Knudsen. PowerCon ledte i sommer efter fagfolk inden for de tekniske fag. For eksempel elektrikere, der kan montere, samle og teste anlæggene. Ud over jobansøgningerne, fik virksomheden også en stribe henvendelser fra virksomheder og konsulenter, der gerne vil bidrage. Indtil videre har PowerCon ansat syv nye folk, heriblandt smede, elektrikere og et par ingeniører, men ifølge Peter Castberg Knudsen regner de med at ansætte endnu flere. I dag har PowerCon 45 ansatte i Hadsund og 12 ansatte i PowerCon Embedded i Aarhus. Præcis, hvor mange flere nye tekniske fagfolk, der bliver behov for, er stadig lidt uvist: - I Hadsund har vi til huse et sted, hvor vi kan leje lidt flere kvadratmeter end hidtil, så her udvider vi produktionen så meget, vi overhovedet kan, siger Peter Castberg Knudsen og fortsætter: - Siden i sommer har vi lagt 15 - 20 procent af vores undersamlinger ud til underleverandører, men det tal kommer nok højere op, for vi vil komme til at bruge vores samarbejdspartneres produktionsanlæg endnu mere, siger han. I Norge, hvor udviklingen inden for krydstogt er styret af debat, mediefokus og politisk opmærksomhed på masseturisme og forurening, ser Plug AS i Bergen frem til leveringen af det kommende landstrømsanlæg. Oprindeligt skulle anlægget være klar den 1. juli 2020, men datoen er i mellem tiden rykket frem til den 1. maj 2020. Plug AS er et fællesejet selskab mellem energiselskabet BKK i Bergen og Bergen Havn. Selskabet stod bag udbudsrunden, der valgte PowerCon som leverandør. Blandt andet på baggrund af et besøg til Kristiansand Havn, der har etableret PowerCons første landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Anlægget til Bergen er det første i Europa, der bliver produceret uden EU-støtte.