23948sdkhjf

Nordkaperen - Det sejlende kollektiv var skabt til kapsejlads

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Med ’Nordkaperen’ tog globetrotteren Troels Kløvedal søfarten og sømandslivet med ind i ungdomsoprøret og videre ind i en ny tid. Men hvad var det egentlig for et skib, som på denne måde blev til synonym med eventyr og langfart

Hvad var ’Nordkaperen’ egentlig for et skib?

Hvis man læser i Kløvedals mange bøger får man mange informationer om skibet.

I bøgerne fremfører Troels Kløvedal, at han købte skibet med en gruppe venner i 1967.

Rundt om jorden
Siden har skibet sejlet rundt om jorden tre gange.

Men meget tyder på, at ’Nordkaperen’ allerede var berømt i søfartskredse allerede inden Troels Kløvedal kastede sin kærlighed på sejlskibet.

Stålskibet blev bygget i 1905 og det oprindelige formål var kapsejlads.

Nordkaperen er en gaffelrigget galease bygget i Stettin, Polen, i 1905.

Bestilt til millionær
Skibet er 58 fod lang og 11 fod bred og stikker 8 fod. Ud over riggen er der en 150 hk motor til at sikre fremdriften.

Skibet blev efter sigende bestilt af en tysk millionær, der skulle bruge skibet til sjov og underholdning, hvilket vil sige kapsejladser i Nordeuropa.

Da skibet løb af stablen og gik på sin jomfrurejse i Østersøen, hed det ’Santa Maria’.

Efter Anden Verdenskrig havde skibet været på jordomrejse med den københavnske guldsmed Carl Nielsen om bord.

Excentrisk grevinde
Senere blev skibet overtaget af en excentrisk grevinde, der installerede et vandorgel i skibet.

Siden fortæller historien om en religiøs sekt, der ejede Nordkaperen, mens det lå i Helsingør Nordhavn under Anden Verdenskrig, stadig med orglet ombord.

Troels Kløvedal købte ’Nordkaperen’ i juli 1967 for 40.000 kr. sammen med sin daværende samlever og et par kammerater.

Siden kom andre med i skibskollektivet omkring ’Nordkaperen’.

Troels Kløvedal fremhævede ofte, at han gennem tiden oplevede masser af frustrationer med det relativt lille og trange skib. Den store fordel med skibet var dog, at det relativt let at vedligeholde i fremmede havne ude i verden, hvilket viste sig at være den altafgørende plusside ved skibet.

Troels Kløvedal har testamenteret Nordkaperen til sine fem børn og ti unge styrmænd- og kvinder, som alle har lånt skibet i en længere periode og derfor kan gå lige om bord og sejle det.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Dansk lov: "Der skal oprejses Galger langs Strandene"

Er det virkelig sandt, at barske fiskere i kystsamfund langs fjernt beliggende kyster tjente penge på at lokke skibe ind på grund i hårdt vejr? En dansk lovtekst fra 1521 giver et fingerpeg

Plus

Første af DFDS’ mega-ro/ro’er har nu kurs mod Nordeuropa

’Hollandia Seaways’ er lige nu undervejs mod Nordeuropa og forbliver som det første af de nye skibe under dansk flag

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus 1

Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Mærsk er holdt op med at optage såkaldte dual-kadetter på sine skibe. Dualofficeren har den længste og mest krævende søfartsuddannelse i Danmark og er maskinmester og navigatør på samme tid. Men i langfarten foretrækker rederierne stadigvæk at ansætte deres officerer som enten maskinmestre eller navigatører

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Nyhedsbrev

Plus

Onego Shipping åbner kontor i Danmark

Online Avis Arkiv

Positionsbillede

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Plus

Afrejse fra Gabet mod genforening i Middelhavet

DFDS holder snart byttedag med Moby Line, der samler på gamle færger fra det danske rederi

Plus

Derfor skulle Middelfart sælges

Plus 1

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

LA-boss om syltet havnelov: "Helt uforståeligt"

Plus 1

Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Ny ’Dana’ skal på den næste finanslov, hvis Danmark ikke skal stå uden et oceangående havforskningsskib i 2023

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag

Det ikoniske fyrtårn i Nordjylland er sat på ”rulleskøjter”, der skal fragte fyret væk fra kystlinjen og dermed sikre fyret for fremtiden. Hvis vejrudsigten holder, bliver flytningen sat i gang på tirsdag

Plus

"Dem, der vil rejse længst væk, skal altid have ret"

Den store udstilling om Troels Kløvedal på M/S Museet for Søfart giver et enestående indblik i en kaptajn, der vendte op og ned på befolkningens syn på Søfart

Plus

Dansk-tysk rederisamarbejde i offshore vind har base i Esbjerg

FOGA i Esbjerg er kernen i O.S. Energys danske base, hvor en serviceminded flagstat også er en afgørende faktor hos det Glückstadt-baserede rederi for at se mod nord

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Plus

Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

De tårnhøje rater for store tankskibe smitter også af på Hafnia og Norient Product Pool, der forventer opsving lige straks

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Original Char-Lynn motor

Har du styr på din dunk?

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Send til en kollega

0.201