23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rederier kan spare millioner på snyd

Ifølge ny opgørelse fra Danske Rederier kan et rederi spare ca. 6 mio. kr. på en returfart til Japan, hvis man bryder 2020-reglerne og tanker brændstof med højt svovlindhold














Indien afviser













Global håndhævelse

































Stigende bekymring











Ufine rederier vil kunne spare millioner, hvis de vælger at snyde med brændstoffet i kølvandet på IMO’s nye krav til skibenes brændstof efter 2020. - Selvom det er usikkert, hvor prisen for den nye lavsvovlsolie lander, så står det allerede nu klart, at der vil være en kæmpe økonomisk gevinst ved at snyde, lyder det fra Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier. Hun fortsætter: - På en returfart fra Europa til Japan vil man kunne spare i omegnen af 6 mio. kroner, så det er altafgørende, at alle lande verden over tager håndhævelsen af de nye regler seriøst, når de træder i kraft 1. januar. Hvis et rederi bliver taget i bevidst at snyde, bør man udover en mærkbar bøde også fratage dem den gevinst, der er opnået ved at snyde. Ifølge et overslag fra Danske Rederier vil rederierne efter 2020 kunne spare ca. 200 dollars pr. ton brændstof, hvis de vælger at bunkre traditionel heavy fuel i stedet for lavsvovlsolie. Og incitamentet til at snyde kan meget vel blive større al den stund, at f.eks. Indien ifølge flere nationale medier overvejer ikke at følge de nye svovlregler i sine egne farvande. - Vi vil ikke insistere på at implementere IMO-normerne for skibe, som sejler i nationale farvande - i indenlandske vandveje eller langs den indiske kyst - for at holde de totale transportomkostninger under kontrol, udtalte en embedsperson fra det indiske shippingministerium for nylig ifølge The Hindu Business Line. Også Indonesien har overvejet at udskyde efterlevelsen af de nye svovlkrav i nationalt farvand af hensyn til landets egen produktion af højsvovlsbrændstof. Landet skiftede dog ifølge nyhedsbureauet Reuters holdning igen efter at være mødt af kraftig kritik. - Danske Rederier har fra start bakket op om indførslen af de nye svovlkrav, da svovlreduktionen vil gavne både sundhed og miljø på hele kloden. Men det er helt afgørende, at reglerne følges op med et effektivt, ensartet og globalt håndhævelsessystem, som indeholder hårde sanktioner over for rederier, der snyder. Det er den eneste måde, vi kan sikre lige konkurrencevilkår for alle samt opnå den miljøgevinst, som reglerne skulle give, siger Maria Skipper Schwenn Al snak om udsættelse af 2020-kravet samt en eventuelt lempelig håndhåndhævelse i en overgangsfase burde ellers være manet i jorden. IMO fastslog allerede i 2018 den igangværende ikrafttræden i 2020 samt forbud mod tung olie om bord med mindre en scrubber er installeret - det såkaldte carriage ban. - Så vi forventer ingen slinger i valsen fra landene, siger Maria Skipper Schwenn. Hun påpeger, at med den såkaldte svovlsniffer på Storebæltsbroen, flyovervågning og droner i luften, der kan opfange, hvis skibe i danske farvande overtræder svovlreglerne, er Danmark et foregangsland, når det kommer til kontrol af skibenes udledninger af svovl. Så sent som i forrige uge var en række myndigheder i Danmark for at samle inspiration og diskutere, hvordan man bedst kan håndhæve de nye reglerne på globalt plan. Samtidig lægger regeringen i sit aktuelle finanslovsforslag op til at fortsætte den stærke indsats med kontrol i danske farvande Som Søfart kunne beskrive i avisen den 23. september opfordrer flere globale shippingorganisationer til, at der findes fælles fodslag om at følge IMO’s nye svovlregler. Organisationerne fremførte, at de nye regler, herunder implementeringsdatoen den 1. januar 2020, har været kendt i lang tid, og industrien har arbejdet flittigt for at gøre sig klar til at efterleve dem. Men omkostningen ved overholdelse er høj, så det er kritisk, at reglerne konsekvent bliver indført og håndhævet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.131