23948sdkhjf

Aarhus Havn vil beregne klimaaftryk

Flere havne har en målsætning om at blive CO2-neutrale, men hvor meget CO2 udleder de forskellige dele af havnen egentlig?

Svaret er afgørende for indsatsen mod CO2-udledningen, og derfor er Aarhus Havn i gang med at udvikle et værktøj, der kan beregne både havneområdets og skibenes klimaaftryk.

Det oplyser havnen i en pressemeddelelse.

Værktøjet skal beregne udledninger af drivhusgasser og NOx fra afbrænding af brændselstyper som for eksempel gas og diesel, men også fra indirekte udledning i forbindelse med brug af varme og elektricitet.

Ifølge teknisk chef Anne Zachariassen vil det færdigudviklede værktøj kunne anvendes til at følge udviklingen af det samlede klimaaftryk på hele havnen.

- Vi vil både beregne Aarhus Havns eget klimaaftryk, men også aftrykket fra de øvrige landbaserede virksomheder på haven. Desuden vil vi medtage skibenes og landtransporternes del, og det skal naturligvis gøres i et tæt samarbejde mellem alle parter, siger Anne Zachariassen i meddelelsen.

Beregningsværktøjet skal understøtte Aarhus Havns bestræbelser på at realisere den bæredygtighedsstrategi, der blev lagt i 2018. Her besluttede virksomheden, at man vil være den mest bæredygtige havn i Østersøområdet, at man vil være CO2-neutral i 2030, og at man ville bidrage til at understøtte en bæredygtig udvikling på hele havnen, som tæller ca. 150 meget forskellige virksomheder.

Når det samlede klimaaftryk er kortlagt, vil Aarhus Havn derefter identificere en række indsatsområder og konkrete initiativer. Beregningsværktøjet vil løbende blive brugt til at måle og vise effekterne af disse initiativer, ligesom man konstant kan vurdere, om man realistisk set kan nå sine ambitiøse mål om klimaneutralitet i 2030.

Læs også: Tre nordjyske havne skal elektrificeres i skandinavisk projekt

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125