23948sdkhjf

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

| Af Af Tine Kirk | Tip redaktionen om en historie

KRONIKKEN: I efteråret 2018 åbnede Europas største landstrømsanlæg i Kristiansand Havn - erfaringerne derfra er dyre, men gode

Ugens kronik er forfattet af Tine Kirk, adm. direktør, Danske Havne

Der har det seneste års tid været en tiltagende debat om, hvorvidt Danmark skal satse på landstrøm til særligt krydstogtturismen, der vinder voldsomt frem herhjemme i disse år, og som i 2019 alene genererede over en million turister til landet - og dermed masser af penge og arbejdspladser.

Både Danske Havne som brancheorganisation og vores medlemmer i havnene er meget optagede af at bidrage til den grønne omstilling. Ingen tvivl om det. Men vi skal også have fokus på, at vi i forhold til udgifterne får de løsninger, som giver de bedste miljømæssige forbedringer. For det er miljøet, det først og fremmest handler om.

Dyre erfaringer fra Norge
Landstrømsanlæg til krydstogtsskibe er endnu ikke særligt udbredt i Europa. Der findes lige nu kun to - et i Hamborg og et i Kristiansand i Norge. Teknologien er lidt mere udbredt i USA, blandt andet fordi strømmen her ikke skal omformes, som tilfældet er i Europa.

I efteråret 2018 åbnede Europas største landstrømsanlæg i Kristiansand Havn, som jeg selv besøgte i sidste måned for blandt andet at blive klogere på teknologien. Erfaringerne derfra er dyre men gode. Det interessante ved Norge er også, at nordmændene har indgået en ambitiøs aftale om, at yderligere 14 havne etablerer landstrøm til krydstogtskibe fra 2025. Det er bestemt værd at søge inspiration fra.

Men det nye landstrømsanlæg deroppe har været bekosteligt og er etableret med et betragteligt økonomisk tilskud fra EU. Der er altså på den ene side gode erfaringer med landstrøm i Kristiansand, men etablering af anlægget har også været dyrt, og de store landstrømsanlæg til krydstogtskibe ventes at blive etableret med økonomisk støtte fra norske fonde, der fremmer den grønne omstilling. Fonde, vi desværre ikke har i Danmark - men det skulle vi måske tage at se nærmere på.

Hjælpende hånd
I Norge er udviklingen af landstrøm nemlig hjulpet på vej af offentlig støtte, og det skal vi måske lade os inspirere af. Havnene kan ikke klare etableringen af landstrøm alene, fordi teknologien er bekostelig, og fordi det endnu ikke er alle krydstogtskibe, der er klar til det og dermed kan være med til at finansiere. Det skal også med i ligningen, at ét er omkostningerne til landstrømsanlægget i havnen, men dertil kommer ikke ubetydelige omkostninger til kabelføring fra det eksisterende forsyningsnet og konvertering til stærkstrøm, som kræves for at etablere landstrøm til krydstogtskibe.

Når det så er sagt, viser erfaringerne fra Norge ikke overraskende, at der er miljømæssige gevinster i form af mindre udledninger og dermed renere luft at hente. Vi bliver derfor nødt til at se nærmere på nogle samlede løsninger, der også involverer det offentlige forsyningsnet. Og de løsninger skal samtidig tage højde for, at det, der virker i én havn, ikke nødvendigvis også er det bedste at bruge pengene på i en anden havn. Derfor har vi brug for en hjælpende hånd - men absolut ikke tvang.

Må ikke blive religion
Der er helt klart en grøn tendens i gang, som vi fra Danske Havnes side støtter fuldt. For os er det dog ikke afgørende i sig selv, at vi får nedbragt de miljømæssige konsekvenser fra eksempelvis krydstogt ved lige præcis landstrøm. Det kan i virkeligheden også godt være andre løsninger.

De politiske strømninger og debatten i medierne har ofte været centreret meget omkring landstrøm. Det har til tider nærmest virket religiøst, men vi bliver nødt til at se det lidt bredere.

Sidste år tog danske havne imod krydstogtskibe i alt 520 gange, men der er stor variation fra havn til havn ud over landet. København er førende, og her lagde 345 skibe til. Så har vi en række andre krydstogthavne, der har 30-40 anløb årligt - men derudover er der også mange havne. Derfor er landstrøm, som er bekosteligt, ikke nødvendigvis den bedste løsning for alle.

Det er derfor helt afgørende, at hvis vi tager hul på landstrømmen, at det sker på de mest oplyste forudsætninger. Vi skal investere i miljøteknologi, der er relevant både i dag og i morgen. Kun på den måde får vi flest mulige miljøgevinster for pengene.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

DEBAT: Derfor har vi færre job i Det Blå Danmark

Værftsdirektør advarer om mangel på udenlandsk arbejdskraft

Kul til vandpiber bag containerbrand på 'Yantian Express'

Raske passagerer begynder at forlade virusramt skib i Japan

Plus

Nye skibe til Mibau Stemas danske shippingspecialister

Højt specialiserede Stema Shipping i Aabenraa får udvidet kapaciteten i supplykæden til store nordeuropæiske anlægsprojekter og vandbyggerier

Nyhedsbrev

8.551 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Stema Shippings skibe var blandt de første med scrubbere

Erfaringer fra DFDS og Alfa Laval banede vejen for hybride scrubbere i Stema Shippings flåde, der stort set altid befinder sig i ECA-zonen

Online Avis Arkiv
Plus

Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Morten Brandborg vil som ny topchef for den finske marine­gigants danske aktiviteter fokusere benhårdt på at indgå partnerskaber. Målet er at udvikle løsninger, som kan sætte turbo på skibsfartens grønne omstilling

Spøgelsesskib skyllet på land i Irland

IMO 2020-svovlregler
Scrubber-affald kan sætte sig i fødekæden

En ny rapport udarbejdet for IMO advarer om, at giftstoffer i vaskevandet fra åbne scrubbere kan forplante sig i fisk og skaldyr

Corona: Containerskibe sejler næsten tomme fra Kina

Amerikanere fra krydstogtskib fløjet hjem til isolation i USA

Politiet vil have besætning fra kokainskib fængslet

27 er anholdt i sag om 100 kilo kokain på fragtskib ved Langeland

Kokainen blev kastet fra et containerskib ud for Langeland, hvor det blev samlet op af en mindre båd

Mærsk-relateret skib angrebet af pirater

Besætningen på det tidligere Mærsk-skib 'Maersk Tema' er i sikkerhed efter angreb i Guinea-bugten

Plus

Debat: Derfor har vi færre job i Det Blå Danmark

Faldet i beskæftigelsen siden finanskrisen er ikke en overraskelse, når man kender markedet – men branchen har vundet markedsandele

Plus

Danske Maritime: Hold værfterne skadesløse for udbudsfejl

Brancheforeningen mener, at Jobi Værft bør kompenseres i sag om miljøskibe. Miljøminister erklærer, at hun er ”stærkt utilfreds” med processen

Plus 1

Kammeradvokaten: Nul kompensation

Ingen vej uden om nyt udbud på grund af fejlen i kravet om bankgaranti, fastslår statens advokat

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

18 km nye kabler og 6.000 liter maling

GALLERI: Hele Skoleskibet ’Danmark’s tekniske infrastruktur er skiftet ud

Plus

Femern udpeger tre rederier til vagtskibstjeneste

To danske og ét tysk rederi er blevet prækvalificeret til at levere vagtskibe til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Plus

Skoleskibet ’Danmark’ står nu som nyt

Danmarks største sejlskib er på syv måneder renoveret fra inderst til yderst, så det er klar til at sejle til OL i Tokyo. Kom med Søfart om bord og få indblik i de største udfordringer og mindste detaljer

Plus

Jøderne havde ingen stat, men skabte alligevel en flåde

Rapport fra den italienske Santa Marinella, hvor jøderne med en skibsofficersskole lagde grunden til den jødiske flåde, længe inden staten Israel blev skabt

Plus

Dee4 henter femte MR-tanker

Endnu et Norden-charterskib overtaget af Dee4 Capital Partners

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Venstre skifter søfartsordfører

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Levering fra TESS Esbjerg: 8" Pumpeslanger på 61 meter

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Trådløs gasdetektion - KLINGER Danmark

Opdatering af nye regler for rent drikkevand om bord

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Vil du være en del af vores serviceteam?

Hvordan griber du leverandøraudits an?

Kataloget for 2020 er landet

Service af faldsikringsudstyr

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

Applied Kompressor

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

LiFePO4 batterier lette, pålidelige og klar til brug

NOS A/S har eget riggerværksted

Renovering af kædeblokke i vores offshore afdeling

Lemvigh-Müller udvider på svejsemaskiner

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Send til en kollega

0.159