23948sdkhjf

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

| Af Af Tine Kirk | Tip redaktionen om en historie

KRONIKKEN: I efteråret 2018 åbnede Europas største landstrømsanlæg i Kristiansand Havn - erfaringerne derfra er dyre, men gode

Ugens kronik er forfattet af Tine Kirk, adm. direktør, Danske Havne

Der har det seneste års tid været en tiltagende debat om, hvorvidt Danmark skal satse på landstrøm til særligt krydstogtturismen, der vinder voldsomt frem herhjemme i disse år, og som i 2019 alene genererede over en million turister til landet - og dermed masser af penge og arbejdspladser.

Både Danske Havne som brancheorganisation og vores medlemmer i havnene er meget optagede af at bidrage til den grønne omstilling. Ingen tvivl om det. Men vi skal også have fokus på, at vi i forhold til udgifterne får de løsninger, som giver de bedste miljømæssige forbedringer. For det er miljøet, det først og fremmest handler om.

Dyre erfaringer fra Norge
Landstrømsanlæg til krydstogtsskibe er endnu ikke særligt udbredt i Europa. Der findes lige nu kun to - et i Hamborg og et i Kristiansand i Norge. Teknologien er lidt mere udbredt i USA, blandt andet fordi strømmen her ikke skal omformes, som tilfældet er i Europa.

I efteråret 2018 åbnede Europas største landstrømsanlæg i Kristiansand Havn, som jeg selv besøgte i sidste måned for blandt andet at blive klogere på teknologien. Erfaringerne derfra er dyre men gode. Det interessante ved Norge er også, at nordmændene har indgået en ambitiøs aftale om, at yderligere 14 havne etablerer landstrøm til krydstogtskibe fra 2025. Det er bestemt værd at søge inspiration fra.

Men det nye landstrømsanlæg deroppe har været bekosteligt og er etableret med et betragteligt økonomisk tilskud fra EU. Der er altså på den ene side gode erfaringer med landstrøm i Kristiansand, men etablering af anlægget har også været dyrt, og de store landstrømsanlæg til krydstogtskibe ventes at blive etableret med økonomisk støtte fra norske fonde, der fremmer den grønne omstilling. Fonde, vi desværre ikke har i Danmark - men det skulle vi måske tage at se nærmere på.

Hjælpende hånd
I Norge er udviklingen af landstrøm nemlig hjulpet på vej af offentlig støtte, og det skal vi måske lade os inspirere af. Havnene kan ikke klare etableringen af landstrøm alene, fordi teknologien er bekostelig, og fordi det endnu ikke er alle krydstogtskibe, der er klar til det og dermed kan være med til at finansiere. Det skal også med i ligningen, at ét er omkostningerne til landstrømsanlægget i havnen, men dertil kommer ikke ubetydelige omkostninger til kabelføring fra det eksisterende forsyningsnet og konvertering til stærkstrøm, som kræves for at etablere landstrøm til krydstogtskibe.

Når det så er sagt, viser erfaringerne fra Norge ikke overraskende, at der er miljømæssige gevinster i form af mindre udledninger og dermed renere luft at hente. Vi bliver derfor nødt til at se nærmere på nogle samlede løsninger, der også involverer det offentlige forsyningsnet. Og de løsninger skal samtidig tage højde for, at det, der virker i én havn, ikke nødvendigvis også er det bedste at bruge pengene på i en anden havn. Derfor har vi brug for en hjælpende hånd - men absolut ikke tvang.

Må ikke blive religion
Der er helt klart en grøn tendens i gang, som vi fra Danske Havnes side støtter fuldt. For os er det dog ikke afgørende i sig selv, at vi får nedbragt de miljømæssige konsekvenser fra eksempelvis krydstogt ved lige præcis landstrøm. Det kan i virkeligheden også godt være andre løsninger.

De politiske strømninger og debatten i medierne har ofte været centreret meget omkring landstrøm. Det har til tider nærmest virket religiøst, men vi bliver nødt til at se det lidt bredere.

Sidste år tog danske havne imod krydstogtskibe i alt 520 gange, men der er stor variation fra havn til havn ud over landet. København er førende, og her lagde 345 skibe til. Så har vi en række andre krydstogthavne, der har 30-40 anløb årligt - men derudover er der også mange havne. Derfor er landstrøm, som er bekosteligt, ikke nødvendigvis den bedste løsning for alle.

Det er derfor helt afgørende, at hvis vi tager hul på landstrømmen, at det sker på de mest oplyste forudsætninger. Vi skal investere i miljøteknologi, der er relevant både i dag og i morgen. Kun på den måde får vi flest mulige miljøgevinster for pengene.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Nyhedsbrev

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Online Avis Arkiv

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

Plus

Dansk skibsdesigner skal være vagthund i tysk megaprojekt

Tysk delstat og bank hyrer OMT til at holde øje med bygningen af to af verdens største krydstogtskibe

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Nu fanger Maersk-partner plastik i Stillehavet

En ny prototype fra The Ocean Cleanup kan nu ved egen hjælp indsamle plastikaffald i Stillehavets store ø af affald.

Medie: Missiler sætter iransk tankskib i brand

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

Plus

Direktør: "Jeg vil blive glad, hvis jeg kan sælge et par anlæg"

APMT slår terminaler i Aarhus og Gøteborg sammen

Fremover vil containerterminalerne i Gøteborg og Aarhus blive ledet af den samme direktør

Plus

Powercon masseansætter til norsk kæmpeordre

Ingeniørvirksomheden i Hadsund har udvidet produktionen og ansat flere folk for at kunne levere det hidtil største landstrømsanlæg til krydstogtskibe nogensinde

Plus

"Der skal bruges 17 forskellige skibstyper til en havvindmøllepark"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Nyt søvandsfilter - levetidsforlænget med mindst 10 år

Tranemo Workwear

NOS A/S Forhandler BVA donkrafte

Salgskonsulent Dennis Bo Bank er tilbage hos Fyns Kran Udstyr

Displayglas til skærme og touch screens fra Mirit Glas

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Deltager du på DanFish International denne uge?

Tilbud fra Siemens - Simatic Field PG M6 i ekstrem udgave

Send til en kollega

0.195