"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"
Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk
Hyggelig flok
Fantastisk tid
Smukke skibe
Danmarkshistorie
OM GLENN GORMSEN:
Mit hjerte slår stadig et ekstra slag når jeg møder én af disse smukke damer. Denne dag var det ’Saturn’ i Skagen. Saturn er en smuk 299’er. Hollandsk bygget, men dansk af virke. Jeg husker Saturn fra min tid i den danske coasterflåde. Vi var en hyggelig flok. Joli, Mars, Caroline, Nauta (min hyre), Saturn, Samka, Lorelei, Uno og mange andre. Vi stævnede sammen på må og få hvor lasterne kaldte os hen og ofte var der besøg hos hinanden og snak over skanseklædningerne - om nyt inden for coasterverdenen og om fælles bekendte. I denne lille verden kendte alle hinanden og alle skibene havde den fællesnævner, at de var drevet og opereret af folk som ville søfarten og som gerne satte egne tarv til side for skibets og den ofte meget lille besætnings skyld, typisk blot tre eller fire personer. Skibene var for det meste drevet af små budgetter og den enkelte last eller ordre kunne gøre en stor forskel. Derfor var skibenes mæglere næsten som en del af besætningen. Husker mangt en kop kaffe og venskabelig snak mellem skipper og småskibsmæglere som Janus Andersen, Nr. Sundby og Bjerrum & Jensen, Svendborg. Der var en stor fælles interesse for at få det hele til at løbe rundt. Det var en fantastisk tid - med korn, raps, skærver og kulfarten - rundt i små og store Danske og europæiske kystnære havne. Mandskabet boede i forpeaken, sov i alkoven, fyrede i små dieselbrændere, skiftedes til at tage kabystjansen, og give fedtkoppen med stævnrørsfedt en tørn. På dækket skalkede vi de gamle Macgregor træluger med skalkejern og trækiler, flyttede de tunge skærstokke, sled med store og tunge presenninger. og mange andre herligheder. Det daglige vokabularium bestod af ord som jordbærfender, fedtkop, aldislampe, opkorterknob, rendesten, kapstan og wirestopper. Dengang var det stadig helt på teknologisk omgangshøjde at bruge sin tid på at banke rust med pighammer og skrabejern eller komprimeret luft og nålehammer. Det var stadig accepteret at overfladebehandle med blymønje - Et fantastisk middel mod korrosion. Skibene blev smukt vedligeholdt af den lille besætning. Det var generelt symptomatisk for coastersejlere med hjertet på rette sted, at orden i sagerne starter med et godt vedligeholdt skib. Ikke sjældent var det faktisk også skippers egen opsparing der stod på spil, i forhold til drift og eksistens. De gamle coastere er et unikt stykke af danmarkshistorien. De bragte (sø)folk tættere sammen og lod os dagligt huske hvorfor vi hver især var stukket til søs. Drenge blev til mænd, fremtiden blev skabt, drømme blev udlevet. Som en god kollega netop nævnte for mig: "En af de mest mindeværdige perioder i mit liv. Skipper og hans skib aflønnede, inspirerede og formede mange unge mennesker" Den udlægning kan jeg helt vedkende mig. Min tid som coastersejler var afgørende for den sømand jeg sidenhen blev og stadigvæk er. Skønt vi også i dag kan være meget stolte af dansk søfart som værende en global rollemodel og de største enkelte bidragsyder til dansk industri, ja så savner jeg stadig denne fantastiske svundne tid - af rene nostalgiske årsager, fra en sømands hjerte - og det blev jeg mindet om dér på Skagen havn. Glenn Gormsen er 47 år og blev i 1993 uddannet som skibsfører fra Svendborg Navigationsskole Han sejlede i begyndelsen af sin sømandskarriere som dæksdreng og bedstemand på flere forskellige coastere Glenn Gormsen har ud over sit sejlende hverv i A.P. Møller - Mærsk også bestridt en række landbaserede jobs i Mærsk I dag er Glenn Gormsen Offshore Installation Manager på boreriggen ’Maersk Invincible’