23948sdkhjf

DFDS henter færger i Middelhavet til Nordsøen

De to nuværende Amsterdam – Newcastle-færger sendes omvendt sydpå

DFDS har indgået en aftale med det italienske færgeselskab Moby om køb af to kombinerede fragt- og passagerfærger— ’Moby Wonder’ og ’Moby Aki’, bygget i henholdsvis 2001 og 2005 — med det formål at øge kundeoplevelsen og kapaciteten for både passagerer og fragtkunder på Amsterdam-Newcastle.

Det oplyser DFDS i en selskabsmeddelelse sent fredag eftermiddag.

Samtidig køber Moby de to passagerfærger, der i øjeblikket sejler på Amsterdam-Newcastle — ’King Seaways’ og ’Princess Seaways’, bygget i henholdsvis 1987 og 1986.

- De nye færger egner sig perfekt til Amsterdam-Newcastle. Deres moderne faciliteter og større bildæk giver os mulighed for at øge indtægterne ved at imødekomme den voksende efterspørgsel fra passagerer i bil, der betaler en højere pris. Vores fragtkunder vil vi kunne tilbyde øget kapacitet, der kan forblive konstant gennem hele året, siger Peder Gellert Pedersen, EVP og chef for DFDS' Ferry Division.

Læs også: DFDS klar til nytænkning på Newcastle-rute

Aftalen forventes afsluttet i anden halvdel af oktober 2019. DFDS vil derefter bareboat-chartre ’King Seaways’ og ’Princess Seaways’ fra Moby indtil henholdsvis januar og februar 2020.

I mellemtiden vil færgerne, der overtages fra Moby, blive renoveret, så de er tilpasset Amsterdam-Newcastle-ruten. Dette inkluderer kommercielle og tekniske investeringer om bord samt havneinvesteringer. De renoverede færger forventes indsat på Amsterdam-Newcastle i løbet af første kvartal 2020.

Fragtkapaciteten vil stige omkring 40 pct. på helårsbasis. Bilkapaciteten vil stige omkring 5% på helårsbasis understøttet af en kabine-konfiguration, der er velegnet til kravene hos feriegæster, der rejser i bil.

I 2018 transporterede Amsterdam-Newcastle mere end 600.000 passagerer, 122.000 personbiler og 350.000 banemeter fragt.

Kapacitetsforøgelsen vil give mulighed for at imødekomme fortsat vækst i handel og rejser, herunder en stor turismestrøm, mellem Storbritannien og Kontinental-Europa.

I juni 2019 lancerede DFDS WIN23-strategien drevet af fire strategiske søjler.

Fornyelsen af Amsterdam-Newcastle er en vigtig del af den fjerde søjle: Skabelse af mere værdi for passagerer.

- Jeg er meget glad for allerede at kunne sætte hak ved en vigtig milepæl i vores WIN23-strategi. Vi har nu et stærkt set-up til fortsætte rutens udvikling, siger Torben Carlsen, CEO for DFDS.

Den forventede afslutning af salgsprocessen for de to færger i oktober 2019 skønnes at medføre en regnskabsmæssig gevinst på omkring 100 mio. kr., der indregnes under Særlige poster i 4. kvartal 2019. Helårsforventningen til Særlige poster øges således til 70 mio. kr. fra tidligere 30 mio. kr

Nettoinvesteringen i fornyelsen, inklusive salget af ’Princess Seaways’ og ’King Seaways’, forventes at udgøre omkring 1,0 mia. kr., hvoraf 650 mio. kr. forventes betalt i 2019. De resterende 350 mio. kr. forventes betalt i 2020. Investeringen indeholder en betydelig investering i renovering.

Investeringerne for 2019 forventes herefter at ville udgøre omkring 3,4 mia. kr. mod tidligere 2,8 mia. kr.

Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Skibsrederen blev fyret to gange

FØDSELSDAG: Både i Danske Bank og Novo-fonden blev Eivind Kolding fyret hurtigt trods et vægtigt CV fra Mærsk. Men han er tilbage på hesten igen. Lørdag fylder han 60 år.

Mærsk-konkurrent klar med vindskærm på 20.000 TEU'er

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Plus

Sådan forløb den værste nærved-katastrofe til søs i nyere tid

Havarirapport om det potentielt ekstremt farlige black-out på ’Viking Sky’ i marts er klar. Lavt smøreolieniveau var årsagen

'Harald Blåtand' til salg for under 1 million

VLCC-festen ebber ud

Nyhedsbrev

8.490 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ekspeditions-rederier dropper HFO

Online Avis Arkiv

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Plus 6

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale VTS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Hoyer udvider massivt i Kina

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ny Lamelvakuumpume med trykregulering

FMV temadag d. 26. november 2019

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Vores guide til FALCON by DENIOS

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Send til en kollega

0.212