23948sdkhjf

DFDS henter færger i Middelhavet til Nordsøen

De to nuværende Amsterdam – Newcastle-færger sendes omvendt sydpå

DFDS har indgået en aftale med det italienske færgeselskab Moby om køb af to kombinerede fragt- og passagerfærger— ’Moby Wonder’ og ’Moby Aki’, bygget i henholdsvis 2001 og 2005 — med det formål at øge kundeoplevelsen og kapaciteten for både passagerer og fragtkunder på Amsterdam-Newcastle.

Det oplyser DFDS i en selskabsmeddelelse sent fredag eftermiddag.

Samtidig køber Moby de to passagerfærger, der i øjeblikket sejler på Amsterdam-Newcastle — ’King Seaways’ og ’Princess Seaways’, bygget i henholdsvis 1987 og 1986.

- De nye færger egner sig perfekt til Amsterdam-Newcastle. Deres moderne faciliteter og større bildæk giver os mulighed for at øge indtægterne ved at imødekomme den voksende efterspørgsel fra passagerer i bil, der betaler en højere pris. Vores fragtkunder vil vi kunne tilbyde øget kapacitet, der kan forblive konstant gennem hele året, siger Peder Gellert Pedersen, EVP og chef for DFDS' Ferry Division.

Læs også: DFDS klar til nytænkning på Newcastle-rute

Aftalen forventes afsluttet i anden halvdel af oktober 2019. DFDS vil derefter bareboat-chartre ’King Seaways’ og ’Princess Seaways’ fra Moby indtil henholdsvis januar og februar 2020.

I mellemtiden vil færgerne, der overtages fra Moby, blive renoveret, så de er tilpasset Amsterdam-Newcastle-ruten. Dette inkluderer kommercielle og tekniske investeringer om bord samt havneinvesteringer. De renoverede færger forventes indsat på Amsterdam-Newcastle i løbet af første kvartal 2020.

Fragtkapaciteten vil stige omkring 40 pct. på helårsbasis. Bilkapaciteten vil stige omkring 5% på helårsbasis understøttet af en kabine-konfiguration, der er velegnet til kravene hos feriegæster, der rejser i bil.

I 2018 transporterede Amsterdam-Newcastle mere end 600.000 passagerer, 122.000 personbiler og 350.000 banemeter fragt.

Kapacitetsforøgelsen vil give mulighed for at imødekomme fortsat vækst i handel og rejser, herunder en stor turismestrøm, mellem Storbritannien og Kontinental-Europa.

I juni 2019 lancerede DFDS WIN23-strategien drevet af fire strategiske søjler.

Fornyelsen af Amsterdam-Newcastle er en vigtig del af den fjerde søjle: Skabelse af mere værdi for passagerer.

- Jeg er meget glad for allerede at kunne sætte hak ved en vigtig milepæl i vores WIN23-strategi. Vi har nu et stærkt set-up til fortsætte rutens udvikling, siger Torben Carlsen, CEO for DFDS.

Den forventede afslutning af salgsprocessen for de to færger i oktober 2019 skønnes at medføre en regnskabsmæssig gevinst på omkring 100 mio. kr., der indregnes under Særlige poster i 4. kvartal 2019. Helårsforventningen til Særlige poster øges således til 70 mio. kr. fra tidligere 30 mio. kr

Nettoinvesteringen i fornyelsen, inklusive salget af ’Princess Seaways’ og ’King Seaways’, forventes at udgøre omkring 1,0 mia. kr., hvoraf 650 mio. kr. forventes betalt i 2019. De resterende 350 mio. kr. forventes betalt i 2020. Investeringen indeholder en betydelig investering i renovering.

Investeringerne for 2019 forventes herefter at ville udgøre omkring 3,4 mia. kr. mod tidligere 2,8 mia. kr.

Læs mere om: DFDS
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094