De fleste ved, at ’Ellen’ er en 100 pct. el-færge med den hidtil længste aktionsradius og dermed besidder en verdensrekord, men der er også andre områder, hvor færgen adskiller sig fra Danmarks øvrige ø-færger.
Det påpeger skibsingeniøren bag designet af ’Ellen’, Jens Kristensen, indehaver af Jens Kristensen ApS Consulting Naval Architects i Marst...
Ingeniøren bag rekordfærge: Derfor er ’Ellen’ unik
Skibsingeniøren bag ’Ellen’ beretter, hvordan verdens hidtil mest kompromisløse el-færge blev skabt, og hvordan det kunne gå til, at færgen blev 40 tons tungere end planlagt
5
Billeder
’Ellen’ passserer Skjoldsnæs Fyr 16. august, altså dagen efter premieren på Søby - Fynshav-ruten. Rækken af vinduer her i bagbord side er ind til passagersalonen. ’Ellen’ blev på projektstadiet forlænget knapt 10 meter, hvilket i følge reglerne om lanterneføring nødvendiggjorde en agtermast. Dermed har færgen nu to aluminiumsspoilere med det primære formål at være fundament for masterne, men malet i Ærøfærgernes gule skorstensfarve, bidrager de også positivt til færgens ydre design og tilhørsforhold. Foto: Peter Therkildsen
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer