23948sdkhjf

Mærsk-konkurrent afviser at bruge nordlig sørute

Tanken om at drive regulær kommerciel sejlads igennem farvandet nord for Rusland spøger med jævne mellemrum, og det med god grund – genvejen kan potentielt skære 10-12 dage af sejladsen mellem Asien og Nordeuropa, hvis man sammenligner med den konventionelle rute igennem Suez-kanalen. 

Den mulighed har det franske containerrederi CMA CGM dog ikke tænkt sig at gøre brug af, lyder det fra rederiets CEO Rudolph Saadé. Rederiet, der med en flåde på omtrent 500 fartøjer er det fjerdestørste containerrederi i verden målt på tonnage, begrunder beslutning med et hensyn til det sarte og i store træk uudforskede miljø i den del af Arktis, som ruten går igennem.

- Vi har truffet denne beslutning for at imødekomme behovene hos vores medarbejdere og kunder, som i stigende grad er bekymrede for miljøet. Men frem for alt træffer vi disse beslutninger om fremtiden for at efterlade en renere planet til vores børn, siger Rudolph Saadé ifølge Gcaptain.

Han kalder beslutningen for "modig" og "dristig" og understreger, at det frem for forretning handler om at træffe beslutninger, der harmonerer med det familieejede rederis etik og menneskelige værdier. 

- Det er sådan, vi planlægger at skabe en mere fair og miljøvenlig forretning, og jeg vil gerne indbyde hele branchen – konkurrenter, partnere og kunder – til at slutte sig til os, siger Rudolph Saadé. 

I verdens største containerrederi, Mærsk, tager man ikke ligefrem imod indbydelsen. Mærsk sendte sidste år for første gang et containerskib nord om Rusland. Der var tale om den nybyggede feeder 'Venta Mærsk', der nu sejler på Østersøen, men på sin jomfrurejse fra Asien sejlede mod nord i stedet for mod syd. 

Læs også: Maersk Line sender første skib gennem nordlig sørute

Mærsk understregede allerede dengang, at der udelukkende var tale om et forsøg, der skulle være med til at skabe erfaringer om rutens potentiale. Og at brugen af farvandet endnu ikke giver mening i kommercielt øjemed. Direkte adspurgt vil Mærsk dog ikke hoppe med på CMA CGM's vogn og afskrive ruten på grund af hensyntagen til miljøet. 

- Vi gør altid vores ypperste for at minimere den negative påvirkning af miljøet fra vores operationer med særlig opmærksomhed på et hvilket som helst følsomt miljø, udtaler Mærsk i et skriftligt svar til Søfart og fortsætter:

- Som tidligere nævnt i forbindelse med sidste års forsøgsvise passage ser vi for nuværende ikke den nordlige sørute som et gangbart kommercielt alternativ til eksisterende øst-vest-ruter. 

Ifølge CGA CGM er det blandt andet risikoen for, at der kan ske olieudslip, ulykker eller kollisioner med havdyr i det følsomme arktiske økosystem, der ligger bag rederiets beslutning. 

Læs også: Ny containerterminal i Island rettet mod nordøstpassagen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109