23948sdkhjf

Ny stærk ”altmuligmand” hjælper til i Hvide Sande

Teleskoplæsseren spiller en vigtig rolle på et beddingsværft – ikke mindst hos Hvide Sande Shipyard, der har fået en ny og stærkere en af slagsen

Hvide Sande Shipyard har investeret i en større teleskoplæsser til den daglige håndtering af tunge elementer og sågar fartøjer på værftets beddinger, der ikke mindst fyldes op af CTV’ere fra offshore vindindustrien.

Nyinvesteringen, en Manitou MT835, har afløst en ”lillebror” i form af en Manitou MT732. Begge maskiner blev købt som brugte. MT732’eren havde 500 timer på tælleren, da den ankom for fem år siden. Nu har den gået cirka 5.000 timer og er skiftet ud med MT835’eren, der også havde været i drift i 500 timer ved leveringen.

Det oplyser Scantruck A/S, som har solgt maskinen til Hvide Sande Shipyard i en pressemeddelelse.

– Vi har kun haft gode erfaringer med Manitou, og så var det en væsentlig detalje, at de kunne levere 835’eren med kort varsel. Samtidig har den hurtigskift, og vi kunne få en kranarm med, som vi ofte har brug for, forklarer Aksel Bækby, beddingsformand i Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, uddyber:

– Teleskoplæsseren kan løfte 3,5 tons, og den passer godt til vores behov. Vi har en mobilkran mv. til de virkelig tunge opgaver, men størrelsen af MT835’eren gør, at den kan komme til alle steder. Vi kunne godt have brugt en endnu større model, men der er ikke plads til den mellem tårnvogne og containere, forklarer Aksel Bækby.

Flytter skibe

Teleskoplæsseren er et vigtigt redskab til at flytte rundt på skibene, når de er oppe på beddingerne. Trods en beskeden vægt på godt syv tons er den således omdrejningspunktet i håndteringen af de tunge skibe. Når skibene skal på land, sejles de op på en tårnvogn, som via et skinnesystem i beddingen og i vandet trækkes på land.

– Det træk klarer Teleskoplæsseren, selv om vægtbelastningen typisk er rigtig mange tons. Det foregår selvfølgelig ikke med høje hastigheder. Det er en langsom og sejtrækkende proces, hvor vores den har fint med kræfter. Den har en 105 hk motor, men endnu vigtigere er, at den har firhjulstræk. Dermed kan den trække en stor byrde, siger Aksel Bækby.

– Vi anvender den også ved montage og demontering af ror, skruer, skrueaksler mv. på skibene. Dertil kommer oprydningsopgaver på beddingsområdet af paller og store mængder træemballage fra maskindele. Oveni har vi mange leveringer med materialer til nybygninger. Mange leveringer er for tunge til vores el-truck, men teleskoplæsseren klarer det. Vi har meget gavn af krabbestyring, hvor pladsen er begrænset, konstaterer Aksel Bækby.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.144