’Selandia’ opnåede en fart på 31,5 knob under prøveturen i Kattegat i vinteren 1972. Altså mageligt inden for specifikationen på en 26 knobs servicefart, der var tiltænkt linjefarten i ScanDutch-samarbejdet mellem Europa og Fjernøsten, som ØK på det tidspunkt deltog i sammen med. Nedlloyd, Svenska Ostindiska og Wilhelmsen Lines.
Læs mere: ØKs stor...
Oliekrisen lagde hurtigt en dæmper på ’Selandia’
Høj fart blev hurtigt afløst af lavere bunkerforbrug i halvfjerdsernes linjefart, men udviklingen af hurtige containerskibe fortsatte ind i det nye årtusinde
2
Billeder
’Selandia’ er her netop skåret over ved værftet i Sydkorea, hvor skibet blev forlænget i 1984. Foto: M/S Museet for Søfart
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer