Rederier har rasende travlt med scrubber-installationer
Danske rederier sætter scrubbere i deres skibe i et hæsblæsende tempo. D/S Norden skal have scrubbere på 16 skibe alene i dette efterår
Torm i front
Norden satser
Mærsk investerer
De store danske rederier har rasende travlt med at installere scrubbere på deres skibe for at være klar til 1. januar 2020, hvor IMO’s nye svovlregler træder i kraft. Det er navnlig sværvægterne D/S Norden og Torm, der er igang med at gennemføre installation af scrubber-teknoogi på et større antal skibe. Der er dog ikke tale om, at der kommer scrubber på samtlige skibe i rederiernes flåde. Strategien er at have scrubbere i op imod halvdelen af flåden. På den måde kan rederierne sejle på både tung bunkerolie og svovlfattig marinediesel efter 2020, og på den måde sikre sig at have adgang til det brændstof, der efter 2020 måtte vise sig at være den billigste løsning. Et af de helt store retrofit-programmer finder man hos Torm. Rederiet forventer, at ca. halvdelen af den ejede flåde, 32 tankskibe, vil være udstyret med scrubber når kalenderen viser 1. januar 2020 og IMO’s nye svovlregler træder i kraft. Herudover får otte yderligere Torm-nybygninger indbygget scrubber ’fra fødslen’, mens resten får scrubbere installeret som retrofit. (Læs mere i den supplerende artikel til højre). Tørstlastrederiet Norden oplyser til Søfart, at man indtil videre har valgt at investere omkring 54 mio. dollars i at installere scrubbere på 22 egne skibe. Herudover vil der blive installeret scrubber på 14 af de skibe, som rederiet har inde i flåden på langtidskontrakt. Tørlastrederiet indgik i slutningen af 2018 en aftale med Besiktas Shipyard efter grundig analyse af de kommende svovlregler - Vi har gennemført en grundig analyse af effekten af svovldirektivet, som træder i kraft 1. januar 2020. Prisforskellen mellem lavsvovls- og højsvovlsbrændstof forventes at være betydelig i et stykke tid, hvilket gør scrubbere til en attraktiv metode for at efterleve svovlreglerne, udtalte Jens Christensen, chef for Nordens tekniske afdeling til Søfart ved offentliggørelsen af aftalen. Han fortsatte: - I praksis betyder dette, at fartøjer udstyret med scrubbere forventes at have en betydelig konkurrencefordel fra 2020, og derfor ser vi scrubbere som en investering, der både er økonomisk attraktiv og teknisk levedygtig, tilføjer han. Den økonomiske gevinst ved denne investering har Norden opgjort til omkring 25 pct. inden for fem år for sine egne skibe. Hos verdens største containerrederi, Maersk, er man også i gang med at gøre sig erfaringer med scrubbere, og vel at mærke med en investeringsramme, som slår alle de andre. Mærsk vil således investere 263 mio. dollars i scrubbere til retrofit i den eksisterende flåde. Men som de fleste læsere vil vide, har Mærsk-topledelsen aldrig nogensinde være store scrubber-tilhængere. Således lød det fra topchef Søren Skou tidligere på året. - Vi driver mere end 760 containerskibe i flåden, og selv om 263 mio. dollars lyder som en stor investering, så vil det fortsat være tilfældet, at langt over 90 pct. af vores skibe skal sejle på lavsvolvs-brændstof efter 2020. Når vi foretager investeringen hænger det sammen med, at vi skal være med på teknologien og gøre os vores erfaringer.