23948sdkhjf

Verdens første eldrevne slæbebåd skal bygges hos Damen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Med samme krav som til en dieseldrevet slæbebåd endte prisen på det dobbelte

Fuld eldrift er nu på vej til slæbebådssegmentet, efter at havnen i Auckland, New Zealand, har kontraheret verdens – ifølge havnen – første fuldt eldrevne slæbebåd i fuld størrelse. 

Slæbebåden skal bygges af Damen, og med et pæletræk på 70 ton bliver den lige så stærk som havnens stærkeste dieseldrevne slæbebåd. 

Med afsæt i en målsætning om at blive CO2-neutral i 2040 begyndte Auckland Havn allerede i 2016 at kigge sig omkring efter en batteridrevet slæbebåd. Der var slæbebåde med hybrid-systemer på markedet, men ikke nogen fuldt batteridrevet, oplyser havnen i en pressemeddelelse

Koster det dobbelte

Efter megen snak frem og tilbage lykkedes det dog en stædig driftschef i havnen at få Damen med på legen. Resultatet er en båd, som indberegnet omkostninger til ladeforanstaltninger løber op i det dobbelte af, hvad en tilsvarende dieseldrevet slæbebåd ville have kostet. 

Tony Gibson, CEO i Auckland Havn, peger da også på den høje købspris som en af de store sten på vejen i projektet. 

Læs også: Nakskov Havn lykkes med genbrug af søafmærkninger

- Det er en vigtig overvejelse for en virksomhed, der skal lave overskud. Men vi er villige til at tage den omkostning, for vores forpligtelse til at nedbringe udslip skal være mere end bare ord, siger han i pressemeddelelsen. 

El-slæberen koster dog kun en tredjedel at drive, så i løbet af en 25-årig levetid forventer havnen at spare 12 mio. New Zealandske dollar, svarende til lige over 50 mio. danske kroner. 

Fire slæb på en opladning

Det var i øvrigt et krav, at den eldrevne slæbebåd skulle være i stand til at operere på lige fod med en tilsvarende dieselbåd. Med en batterikapacitet på 2800 kWh kan den klare tre-fire slæb af en times varighed på en fuld opladning. Derefter tager en hurtigladning omtrent to timer. 

Den eldrevne slæbebåd er baseret på Damens RSD Tug 2513-design. Den har en længde på 24,73 meter og en dybgang på seks meter. Den er forsynet med to azimuth-thrustere, hvor propellerne har en diameter på tre meter. 

Læs også: Horsens Havn rammer laveste godsmængde i fem år

Til at sikre redundans er den forsynet med to generatorer på hver 1000 kWh, der kan sikre et pæletræk på 40 ton. De er dog kun tiltænkt nødstilfælde, og havnen forventer højst at gøre brug af reservegeneratorerne en gang eller to om året. 

Læs også: Dronebaseret fjernlodsning skal være ny dansk eksportsucces

En video med information om båden og projktet kan ses her:

Mere om: Damen | havne | slæbebåd
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Morten Brandborg vil som ny topchef for den finske marine­gigants danske aktiviteter fokusere benhårdt på at indgå partnerskaber. Målet er at udvikle løsninger, som kan sætte turbo på skibsfartens grønne omstilling

IMO 2020-svovlregler
Scrubber-affald kan sætte sig i fødekæden

En ny rapport udarbejdet for IMO advarer om, at giftstoffer i vaskevandet fra åbne scrubbere kan forplante sig i fisk og skaldyr

Corona: Containerskibe sejler næsten tomme fra Kina

Spøgelsesskib skyllet på land i Irland

Amerikanere fra krydstogtskib fløjet hjem til isolation i USA

Nyhedsbrev

8.553 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

27 er anholdt i sag om 100 kilo kokain på fragtskib ved Langeland

Kokainen blev kastet fra et containerskib ud for Langeland, hvor det blev samlet op af en mindre båd

Online Avis Arkiv

Mærsk-relateret skib angrebet af pirater

Besætningen på det tidligere Mærsk-skib 'Maersk Tema' er i sikkerhed efter angreb i Guinea-bugten

Plus

Debat: Derfor har vi færre job i Det Blå Danmark

Faldet i beskæftigelsen siden finanskrisen er ikke en overraskelse, når man kender markedet – men branchen har vundet markedsandele

Plus

Danske Maritime: Hold værfterne skadesløse for udbudsfejl

Brancheforeningen mener, at Jobi Værft bør kompenseres i sag om miljøskibe. Miljøminister erklærer, at hun er ”stærkt utilfreds” med processen

Plus 1

Kammeradvokaten: Nul kompensation

Ingen vej uden om nyt udbud på grund af fejlen i kravet om bankgaranti, fastslår statens advokat

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Skoleskibet ’Danmark’ står nu som nyt

Danmarks største sejlskib er på syv måneder renoveret fra inderst til yderst, så det er klar til at sejle til OL i Tokyo. Kom med Søfart om bord og få indblik i de største udfordringer og mindste detaljer

Plus

18 km nye kabler og 6.000 liter maling

GALLERI: Hele Skoleskibet ’Danmark’s tekniske infrastruktur er skiftet ud

Plus

Femern udpeger tre rederier til vagtskibstjeneste

To danske og ét tysk rederi er blevet prækvalificeret til at levere vagtskibe til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Plus

Jøderne havde ingen stat, men skabte alligevel en flåde

Rapport fra den italienske Santa Marinella, hvor jøderne med en skibsofficersskole lagde grunden til den jødiske flåde, længe inden staten Israel blev skabt

Plus

Dee4 henter femte MR-tanker

Endnu et Norden-charterskib overtaget af Dee4 Capital Partners

Plus

Maersk Supply Service har 11 skibe oplagt i Fredericia

Danmarks største offshore-rederi holder 11 skibe på stand-by i Fredericia, mens de venter på nye opgaver i offshore-markedet. Over de seneste tre år har Maersk Supply Service skilt sig af med intet mindre end 23 skibe

Positionsbillede

Plus

Gammel DSB-færge lukkede og genåbnede Halmstad-rute

Grenaa og Stena Line fejrede genåbningen af Grenaa – Halmstad-ruten, der blev lukket og genåbnet af den samme tidligere Aarhus – Kalundborg-færge under to forskellige navne

Johan Röstin forlader stillingen som direktør i Forsea

Øresundsrederiet Forsea skal have ny direktør. Johan Röstin forlader posten efter knapt tre år

Plus

Nørresundby Rederi og Shipping på indkøb i Norge

Lille reefer fra norske Amar Shipping bliver Nørresundby Rederi og Shippings syvende skib

Japan vil flytte passagerer fra krydstogtskib i karantæne

1

Ingen klimaeffekt ved licensstop

Brancheorganisationen Olie Gas Danmark advarer mod et stop for produktion af olie- og gas i den danske del af Nordsøen

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Venstre skifter søfartsordfører

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Vil du være en del af vores serviceteam?

Hvordan griber du leverandøraudits an?

Kataloget for 2020 er landet

Service af faldsikringsudstyr

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

Applied Kompressor

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

LiFePO4 batterier lette, pålidelige og klar til brug

NOS A/S har eget riggerværksted

Renovering af kædeblokke i vores offshore afdeling

Lemvigh-Müller udvider på svejsemaskiner

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Smart lagerløsning sikrer adgang til kritiske varer

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Husker du at få dit løftegrej efterset?

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

To nye akku hotmelt limpistoler

Summit Electronics fører Amot reguleringsventiler

Excentersnekkepumper i den gode kvalitet fra Copenhagen Pump

Vi har nyt katalog på gaden!

Er det dig? Eller en du kender?

Brugte & Nye kranløsninger købes og sælges

Send til en kollega

0.173