23948sdkhjf
>

Nyt bud på fremtidens eco-tanker

Rotorsejl og afdampning fra lasten kombineret i ny VLCC-prototype

Klassifikationsselskabet Lloyds Register har repræsenteret Hyundai Heavy Industries i en typegodkendelsesproces (AiP/Approval in Principle) af et ny ecodesign til en VLCC (Very Large Crude Carrier). Den nye VLCC-prototype anvender et miks af afdampning fra lasten (VOC/Volatile Organic Compounds) og LNG som drivmiddel.

Derudover er ecotankeren ligeledes udrustet med Norsepower rotorsejl.

Eco-prototypedesignet er resultatet af et fælles udviklingsprojekt mellem værftet, Lloyds Register og Norsepower. Det skriver klassifikationsselskabet i en pressemeddelelse.

– Vi er fokuseret på at udvikle rene og smarte skibe, der er teknisk pålidelige og kommercielt bæredygtige. Og vi gør vores bedste for at designe avancerede skibe, som understøtter rederen i at tage teten i forhold til miljømæssig forsvarlig shipping – noget, der skal bringe os et skridt nærmere fremtiden, udtaler Hong-Ryeul Ryu, Vice President Initial Design hos Hyundai Heavy Industries.

Alene anvendelsen af rotorsejl ventes at bibringe eco-tankeren med en bunkerbesparelse på mellem fem og syv pct. Lloyds Register præsenterede det fælles udviklingsprojekt under Nor-Shipping i Norge i starten af måneden.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094