23948sdkhjf

Aalborg Portland indsætter ny specialbygget flåde

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre nye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere godt én million ton cement om året

Der er godt gang i cementproduktionen hos Aalborg Portland, der årligt producerer 2,4 mio. ton grå og hvid cement på fabrikken i Aalborg, som distribueres ud til syv siloanlæg i havne i Danmark samt siloanlæg i det øvrige Nordeuropa og USA.

Det høje aktivitetsniveau er også blandt årsagerne til, at Aalborg Portland nu både fornyer og udvider sin flåde med tre nye skibe, mens to ældre skibe sendes på pension, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse. 

Det første nye skib, som er blevet døbt 'Aalborg White', har netop lagt til kaj ved Aalborg Portlands havn i Aalborg. Dette skib skal udelukkende sejle med Aalborg Portlands særlige hvide cement, der går under samme navn som skibet selv.

- Vi har glædet os meget til, at det første af de nye skibe skulle anløbe vores havn, og vi ser frem til at få de øvrige to skibe sat i søen inden årets udgang, siger Aalborg Portlands direktør Michael Lundgaard Thomsen i pressemeddelelsen. 

Han forklarer, at de nye skibe vil resultere i en markant bedre brændstoføkonomi og større kapacitet.

Læs også: Aalborg Portland midt i markant flådefornyelse

På lange kontrakter  

Aalborg Portland har langtidsleaset de nye, specialbyggede skibe, der alle er selvlossende og – ifølge Aalborg Portland – fuldstændig støvfrie i forbindelse med både lastning og losning. Med en kapacitet på godt 4.000 ton per skib forventes den nye flåde at fragte godt en mio. ton cement om året, og der vil derfor være næsten daglige anløb til Aalborg Portlands havn i Aalborg.

I 2018 blev 71 pct. af cementen fra fabrikken i Aalborg fragtet med skib. Som følge af den øgede flådekapacitet forventer Michael Lundgaard Thomsen at kunne fastholde den høje andel af skibstransporter uanset vækst- og eksportpotentiale, hvilket er til stor gavn for både virksomhedens bundlinje og miljøet generelt.

For mens Aalborg Portlands to nuværende skibe bruger ca. to tons skibsbrændstof om dagen per 1000 ton cement, vil de tre nye skibe dagligt bruge under ét ton per skib, hvilket svarer til en besparelse i brændstofforbruget per ton fragtet cement på ca. 55 pct.   

- Den øgede skibskapacitet gør det samtidig også muligt at flytte endnu mere cement til vands frem for til lands i fremtiden, hvilket også har væsentlige miljømæssige fordele – særligt når det drejer sig om transporter over store afstande, siger Michael Lundgaard Thomsen. 

Læs også: Cement og vindmøller hitter i Aabenraa

De to øvrige skibe, som begge opkaldes efter tidligere Aalborg Portland skibe, skal fragte den karakteristiske grå cement og forventes i drift i henholdsvis september og december 2019.

Læs også: Aalborg på højeste niveau siden finanskrisen

Mere om: Aalborg Portland
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Nyhedsbrev

8.584 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Online Avis Arkiv

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Strandede fragtbreve forsinker containere

40 containere røg overbord fra APL-skib

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Send til en kollega

0.234