23948sdkhjf

USA: Her er beviset for Irans deltagelse i tank-angreb

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En video, der ifølge USA viser iranske tropper fjerne en intakt klæbemine fra 'Kokuka Courageous' er blevet offentliggjort. Se den her

USA har nu offentliggjort en del af det videomateriale, som ifølge landest udenrigsminister Mike Pompeo beviser, at Iran stod bag angrebet på to tankskibet nær Hormuz-strædet i går. 

Læs også: Iran afviser beskyldninger om skibsangreb i Omanbugten

Offentliggørelsen af videoen kommer sammen med en beskrivelse af hendelsernes forløb, som nu ligger i en udtalelse fra USA's centralkommando. Hendelsrene bliver beskrevet som følger:

US Navy registrerede et nødkald kl. 6:12 lokal tid fra råolietankskibet 'Front Altair' og endnu et nødkald kl. 7:00 fra kemikalietankskibet 'Kokuka Courageous'.

Begge fartøjer befandt sig på det tidspunkt i internationalt farvand i Oman-bugten omtrent 10 sømil fra hinanden. Destroyeren 'USS Bainbridge' befandt sig på det tidspunkt omtrent 40 sømil fra 'Front Altair', og begyndte med det samme at mindske distancen. 

Læs også: Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Kl. 8:09 observerede et amerikansk fly en patruljebåd af IRGC (Irans revolutionsgarde)  Hendijan-klassen og flere hurtigtgående angrebsskibe (FAC) fra IRGC i nærheden af 'Front Altair'. 

Kl. 9:26 anmodede "iranerne" det 30.104 t.dv. store general cargo-skib 'Hyundai Dubai', der havde reddet besætningen fra 'Front Altair', om at overhænde besætningen til de iranske FAC's. 'Hyundai Dubai' imødekom anmodningen. 

Kl. 11:05 nærmede 'USS Bainbridge' sig det hollandske bugserskib 'Coastal Ace', som havde reddet besætningen på 21 søfolk fra 'Kokuka Courageous', der havde forladt skibet efter, opdagelsen af det, der formodes at være en intakt klæbemine på skroget efter den første eksplosion. 

Hendijan-patruljebåden så angiveligt ud til at forsøge at nå til 'Coastal Ace' før 'USS Bainbridge', men søfolkene kom ombord på 'USS Bainbridge' efter anmodning fra kaptajnen på 'Kokuka Courageous'. Der er de stadig, fremgår det af udtalelsen fra centralkommandoen, der er udsendt tidligt i dag dansk tid. 

Læs også: VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Kl. 16.10 lokal tid sejlede en patruljebåd af IRGC Gashti-klassen hen til 'Kokuka Courageous' og blev fra et amerikansk overvågningsfly set fjerne den intakte klæbemine fra 'Kokuka Courageous'.

Den amerikanske centralkommando understreger, at USA ikke har interesse i at deltage i endnu en krig i Mellemøsten, men at landet agter at forsvare sine interesser, heriblandt retten til at sejle i internationalt farvand. 

170 meter lange 'Kokuka Courageous' er bygget i 2010, har en kapacitet på 27.000 t.dv. og sejler under Panama-flag.

252 meter lange 'Front Altair' har en kapacitet på 109.900 t.dv., er bygget i 2016, registreret i Marshall-øerne og tilhører det norske rederi Frontline. 

Mere om: Iran | sabotage | tankrederier
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Så skete det endelig: Danmark har fået et nyt ophugningsværft

200 nye arbejdspladser og verdens første skræddersyede recyclingværft slår efter syv års forberedelse dørene op på Frederikshavn Havn

Maersk Drillings hybrid-rig forlænget i Norge

Svitzer sælger anpart i bjærgnings-selskab

Dårligt vejr koster Bornholm en million krydstogt-kroner

Plus 1

København får nyt ship management selskab

Synergy Group, som har overtaget den tekniske management af Nordens tørlastskibe, åbner europæisk kontor i Danmark

Nyhedsbrev

Advarsel mod at blæse på nye svovlregler

Indien er blandt de lande, som ikke har tænkt sig at følge IMO’s nye svovlkrav fra årsskiftet. Det vækker bekymring hos globale shippingorganisationer

Online Avis Arkiv
Plus

Rederier er for alvor gået i gang med rensning af ballastvand

De store rederier bestiller nu i stor stil nye ballastvandanlæg til deres skibe, når disse skal igennem den obligatoriske klassedokning. Det mærker man hos Orskov Yard i Frederikshavn

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Maersk Drilling’s COO stopper

Ledelsesændringer hos Maersk Drilling som følge af, at operation integreres i teknisk organisation

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

'Stena Spirit' ramt af formodet blackout i Karlskrona

Cargill sender 20 MR-skibe i Maersk Tankers-pool

Bagmandspolitiet sigter Dan-Bunkering i sag om jetbrændstof

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

Hydra-Comp tilbage på HI-messen

Technoflex Koblinger

Ajos øger fleksibiliteten på kranområdet gennem efteruddannelse

TAON Hydraulik tilbyder ENERPAC lufthydrauliske pumper

Spændende jobs hos MARPRO

Nyt Safety kort til det barske miljø

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

HI 2019 messenyhed - Elma X One revolutionerer lovpligtig spændingstest

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Trænger du til nye kæder

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Send til en kollega

1.229