23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sådan sluttede den gyldne epoke for Lauritzens køleskibe

Anden halvdel af historien om J. Lauritzens køleskibe. Pool-samarbejder, familie-skibene og containers indtog

Et helt nyt design så lyset med ’Italian Reefer’ typen fra Aalborg - det drejede sig om 6 skibe leveret i 1968-1974. Brobygning og maskineri var placeret tre fjerdedele agter som noget nyt, men ikke helt agter af hensyn til det tunge maskineri og trim, og farten var øget til 22,5 knob.

De øvrige skibe fik navnene ’Nippon Reefer’, ’Persian Reefer’ (senere ’Peruvian Reefer’), ’Roman Reefer’, ’Samoan Reefer’ og ’Tunesian Reefer’. De blev prototypen på de senere 1978-1979 byggede ’Asian Reefer’, ’Balkan Reefer’, ’Canadian Reefer’, og ’Ecuadorian Reefer’. Herefter fulgte i 1984-85 fire meget pallevenlige, men langsommere 18 knobs ”A-både” fra Japan med maskineriet agter, nemlig ’African Reefer’, ’Australian Reefer’, ’Argentinean Reefer’ og ’Anglian Reefer’.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.17|instance-web01