23948sdkhjf

Styrelse afviser DI’s klage over Kolding Havn

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke tage stilling til, om Kolding Havn skal lukkes, fordi der ikke er truffet nogen forvaltningsmæssig beslutning

Siden DI i december sidste år indbragte en klage over Kolding Byråds beslutning om at lukke byens erhvervshavn, når den sidste lejekontrakt udløber i 2043, har afgørelsen fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen været ventet med spænding. 

Nu foreligger svaret, og heri afviser styrelsen at behandle klagen. Begrundelsen er, at der ikke er tale om en egentlig forvaltningsmæssig beslutning om at lukke havnen. 

Over for Søfart udtrykker både DI og Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) tilfredshed med beskeden fra styrelsen. Sidstnævnte hæfter sig ved, at det med styrelsens afvisning af klagen nu er muligt at komme videre i arbejdet med at lave en egentlig procesplan for, hvad der skal ske på havnens arealer. 

- Styrelsen siger lige præcis det, vi besluttede. At vi har ret til at gøre det, men at vi skal gøre det på lovlig vis. Og det var jo lige præcis det, vi besluttede politisk, altså at lave en procesplan, der viser den lovlige vej til det her, siger Jørn Pedersen og fortsætter:

- Det havde vi jo forudset, og så kom DI og bevidst eller ubevidst og misforstod det som om, at vi var gået i gang med planlægning og så videre. Og det er vi jo ikke. Men nu kan vi komme i arbejdstøjet.

Læs også: Kolding-virksomhed udvider på dødsdømt erhvervshavn

Ikke byråds kompetence

DI’s klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gik dog ikke bare på, at hvorvidt Kolding Kommune kan nedlægge erhvervshavnen eller ej. I den pressemeddelelse, hvor Kolding Byråd i november 2018 præsenterede sin idé om at lukke erhvervshavnen, stod der, at “lejekontrakter kan forlænges kortvarigt indtil udgangen af 2043 med henblik på at harmonisere med de omkringliggende grunde.”

I DI Transport hæfter branchedirektør Michael Svane sig dog ved, at det ifølge styrelsen udelukkende er havnebestyrelsen, der kan træffe afgørelse om, hvorvidt areallejekontrakter skal forlænges eller ej. 

- Det er simpelthen ikke byrådets kompetencer, siger han.

Læs mere: Efter fire måneder i limbo: Koldings borgmester giver magt tilbage til havnebestyrelse

Læs også: Efter fire måneder i limbo: Koldings borgmester giver magt tilbage til havnebestyrelse

National interesse

Styrelsens afvisning af at behandle klagen får dog ikke DI til at droppe sit fokus på Kolding Havn. Står det til Michael Svane, skal der laves en liste over danske havne af national interesse, og på sådan en liste bør Kolding Havn figurere, forklarer han. 

Hvad DI's næste træk bliver, afhænger dog af, hvordan dialogen mellem Kolding Byråd og havnens virksomheder arter sig fremadrettet. 

- Vi vil følge meget nøje med i, at der nu kommer et planretligt grundlag, hvor vi begynder at kunne se, hvad de egentlig konkret forestiller sig, siger Michael Svane og hæfter sig ved, at Jørn Pedersen gerne ser en trinvis nedlæggelse. 

Men der er vil ingen tvivl om, at ønsket stadig er en nedlæggelse. Er det OK med jer?

Læs også: Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen

- Det ved jeg ikke, om det er. Vi vil jo kigge på de konkrete planer og de udspil, der kommer. Længere kan jeg ikke gå i dag.

Også Jørn Pedersen er positiv over for at udpege nogle danske havne, man vil understøtte på nationalt plan. Han forestiller sig bare ikke, at Kolding Havn kan ende på sådan en liste, fordi han forventer, at skibene i fremtiden vil blive så store, at vanddybden på syv meter kommer til at gøre Kolding Havn uinteressant. 

- Og så kan vi bare ikke fjerne det faktum, at den her havn er en del af midtbyen med de udfordringer der ligger i støv, larm og trafik fra lastbiler. Det er bare ikke en god cocktail, siger han.

Både Michael Svane og Jørn Pedersen deltog i går i et debatmøde om fremtiden for Kolding Havn. Søfart bringer en reportage fra mødet i den kommende udgave af avisen.  

Læs også: Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen

Mere om: Kolding Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Torben Østergaard-Nielsen tjener tykt på bunker

Kaptajn på 'Eems Carrier' frataget retten til at sejle

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Frederikshavn Havn: ISPS-hegn giver adgang til lystfiskere

Søby Værft kan tilbageholde 'Ellen'

Nyhedsbrev

ADP finder ny topchef i egne rækker

Online Avis Arkiv

Knud E. Hansen præsenterer krydstogtskib med sejl

Vattenfall finder 300 år gammelt ror ved Kriegers Flak

'Front Altair's besætning er tilbage ombord

MSC-besætning anholdt i USA med enorm kokain-last

Kokain til en værdi af 6,5 mia. kroner var på vej til Europa på 'MSC Gayane', skriver NBC

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

Plus

Her er DFDS’ fire spor mod 2023-mål

Nye services i transportkæden og digitalisering er centrale elementer i DFDS’ vækstkurs, som blev præsenteret i går

1

Ny dokumentarfilm skal tiltrække flere kadetter til Mærsk

Mærsk har for nylig færdiggjort optagelserne til en ny dokumentarfilm, der skal give unge et realistisk billede af livet til søs. Filmen skal bruges som værktøj i rederiets rekrutteringsindsats

Plus

Se billederne: Her er de vildeste skibe i 2018

Danmark stadig under radaren hos The Royal Institution of Naval Architects, men det danske 2019-felt er stærkt

VIDEO
Aalborg Portland indsætter ny specialbygget flåde

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre nye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere godt én million ton cement om året

Store shippingbanker sammen om grønne krav til udlån

En række store shippingbanker er gået sammen om at tage klimaovervejelser med i vurderingen af nye udlån. Mærsk bakker op.

USA sender flere soldater til Mellemøsten som advarsel til Iran

VIDEO: Se russisk atomisbryder i aktion

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Norges turistindustri advarer mod krydstogtskibe

Mærsk i Nordøst-samarbejde med Rosatomflot

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens - Brugerspecifikke firewalls målrettet industrien

Scanner,

Ajos Pavillon ansætter ny projektkonsulent

Technoflex Afbalancering

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Applied VariMount350 Kompressor

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Elbo Pin Kobling

Lækker biogassen? FLIR GF77 til visualisering af Metangaslækager

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Marine cylinder: 2 trins teleskop

Optimer driften med nøjagtig temperaturovervågning

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-appl...

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Send til en kollega

0.234