23948sdkhjf

Norisol lader de røde pølser blive hjemme

En dansk pølsevogn skulle have skabt opmærksomhed omkring den stand, Norisol har sammen med tre andre virksomheder fra Frederikshavn. Ideen er dog droppet og i stedet må de delegerede selv sørge for at få messegæsterne til at kigge forbi
En fællesstand i regi af den danske pavillon. Er vi ude i en fem-retters menu, hvor forretten i sig selv er en tre-retters?

Måske ikke helt. Men Norisol og tre andre Frederikshavner-virksomheder er gået sammen om en stand, der skal sikre større trafik og øge mulighederne for netværksdeling de fire imellem.

- Vi har et fælles setup sammen med Orskov Yard, Hytek og Scanel, siger Vagner K. Jensen, der er direktør for Region Nord, der er den mest "blå" af Norisols fire afdelinger.

60 pct. af omsætningen i regionen genereres af aktiviteterne omkring skibsinteriør og teknisk isolering til marinemarkedet, fortæller direktøren og tilføjer, at det samlet for Norisol udgør 15-20 pct.

Pølserne er droppet
Han fortæller desuden, at planen for Nor-Shipping var at gentage en tidligere succes fra SMM i Hamborg: At servere røde pølser fra en dansk pølsevogn på standen. Men ideen er blevet droppet igen på grund af de norske fødevaremyndigheder.

- Der var nogle E-numre, der ikke måtte komme ind i Norge, siger Vagner K. Jensen og lægger i stedet op til, at dem, der passer standen, selv må skabe opmærksomhed ved i højere grad at opsøge forbipasserende.

Sammen og hver for sig
Hver virksomhed sender to mand til Oslo. På den måde er der hele tiden én til at passe standen og én til at holde møder, besøge andre stande og opsøge kunder.

Naturligvis søger hver virksomhed at pleje egne interesser, når det går løs på messen. Men den fælles stand giver på flere punkter rigtig god mening.

For det første giver det mulighed for at dele netværk, og i den henseende mener Vagner K. Jensen, at de fire supplerer hinanden godt, da den samme kunde kan have interesse i alle fire virksomheders services.

Han afviser desuden, at der er interessekonflikter internt på standen. I stedet peger han på, at de har en fælles interesse i at vise, hvad Frederikshavn har at byde på.

- Vi prøver at sælge netværket (de fire virksomheder, red.) ind, så vi får nogle flere skibe til Frederikshavn, siger han.

Billigere messe
At gå sammen om én stand betyder desuden, at udgifterne til messedeltagelsen holdes nede.

- Det giver en fornuftig økonomi. Du kommer afsted på messe for tredjedel, siger Vagner K. Jensen.

Det betyder dog ikke, at succeskriterierne er mindre, selvom beløbet, der skal dækkes, er lavere. Men det er stadig svært at vurdere, hvad der præcis skal til for, at man kan betegne deltagelsen som succesfuld.

Vagner K. Jensen peger på antallet af besøgende på standen samt hvor mange man har haft samtaler med. Men én ting er, at man har haft en god dialog med en potentiel kunde; en anden ting er, at om det så fører til omsætning.

Han forklarer, at man på messer altid får nye kontakter at arbejde med, men også at det sagtens kan tage flere år, før der kommer noget som helst forretning ud af det.

Men så meget desto vigtigere er det at være til stede ved messe efter messe.

- Hvis ikke man er synlig, har man ikke mulighed for at udvide forretningen og vækste, siger Vagner K. Jensen.

Men synligheden kan ikke stå alene. Når man deltager, kræver det målrettethed og engagement.

- Det handler om at have en plan for, hvad man vil, og så være på, mens man er der, slutter direktøren.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078